Man er som regel tøffere enn man tror!

Lysefjordbrua i bakgrunnen

 

Eg har gledet meg til denne turen + eg har vært en smule nervøs….etter å ha sett andres beskrivelse av turen. Å ja, det ER bratt, og ja det ER høyt, jepp – Helt klart luftig, noe annet hadde i grunnen vært rart når man befinner seg på fjelltoppene i Lysefjorden 😀  Men aldri vil eg si det var farlig. Det er i så fall ens egne demoner som må bekjempes om man har høydeskrekk for dette gikk veldig fint! Eg kjent mer til høydeskrekken på min første topptur i april enn det eg gjorde i dag,
dette er jo absolutt noe man kan jobbe med.

 

 

 

 

 

Turen startet i Ryfast mot Jørpeland/Strand, er nå i allefall den fineste tunnel eg har vært i 😀

 

 

 

 

Turen starter i grunnen “rett på” og ganske bratt oppover på en sti med masse røtter. Eg ble ganske vond
i halsen på den først etappen der, iskald vind får skylda det. Uansett om eg starter oppover eller på flat mark er alltid de først 100 m tyngst, men så går resten på autopilot.

 

 

 

 

Seff! Photoshoot på første “platå”. Søstrene Sisters 😀

 

 

 

 

I dag var også Wenche med, barndomsvenninnen til søs. Det var også me 3 som reiste og gikk til Viglesdalen i september. Me har det ufattelig kjekt på tur!

 

 

 


 

Neste platå, og nå begynner virkelig Lysefjorden å vise seg fra sin beste side!

 

 

 

 

Du kan velge å yttersiden slik me gjorde, eller du kan gå innsiden, da må du i så fall gå samme rute ned. Er vel muligens ikkje helt anbefalt å gå ned den veien me gikk opp, ergo ble det en rundtur på oss.

 

 

 

 

Ganske spektakulært og flott. Me nærmere oss her det eg har vært litt nervøs for!

 

 

 

 

Søs var først fremme ved den første veggen som skulle bestiges *ler* Sist hun var her var det bare et tau til hjelp! Hun spratt opp stigen og eg er overbevist at neste gang eg går turen er det nok
en rulletrapp på solcelle montert!

 

 

 

 

Dette gikk som en drøm for oss alle 3.

 

 

 

 

Du ser det er noen meter ut til kanten, så i mitt hode er det sånn: Vil du ramle utenfor, ja da må du faktisk gå heeelt ut på kanten for så å snuble! Ingen fornuftige gjør jo det, derfor opplevde eg hele dette trekket som veldig trygt 😀

 

 

 

 

Etter stigen var de 2-3 håndtak i fjellveggen oppover, dette krever at du må bruke armer og ben noe mer – Her kommer jo absolutt styrketreningen og maaange turer godt med i bagasjen. Me er jo ikke like flatterende hele tiden når me er på tur, i allefall er ikke eg det, søs har f.eks en heeelt egen evne å snurre seg rundt trær…! Eg setter meg ned å bruke rompa om eg syns noe er skummelt, eller eg går på alle 4 haha Ikke det mest grasiøse, MEN…eg kjenner at eg er mye mer smidig nå enn det eg var på mine første toppturer 🙂

 

 

 

 

Dette var det samme me gjorde da me lå flate på Prekestolen i 18`pil og bue, heeelt ut på kanten for å se ned! Det blåste veldig godt når me nærmet oss toppen! Det var ikkje mye flau vind for å si det sånn *ler*
Var godt kledd og frøs ikkje.

 

 

 

 

Det er laaang ned! Merken det spesielt godt når det kjørte en turistbåt der ned,
da følte me høyden på en annen måte.

 

 

 

 

Søs e akkurat som ei linselus! Hun tar alltid selfie og skal ha alle med, blir noen morsomme bilder av det. Legg merke til at me sitter ved kanten, me står ikkje – det blåste for mye til det!!

 

 

 

 

Flotte Wenche! 😀

 

 

 


Alltid godt med et tre i nærheten! Ble en del “Klem et tre”...

 

 

 

*S M I L*

 

 

 

 

SÅNN! Der var me på toppen av HATTEN! Hekkan som det blåste!
Du kan høre den luftige turen HER!

 

 

 

 

Eg ønsker å være like sprek som søs er nå, om 10 år!

 

 

 

 

En liten (Stor??) strek i boka var at Hatten ikkje var en topp me kunne registrere som gått….
Jaja, dette var uansett den beste turen så langt! Helt konge!

 

 

 

 

Et lite stykke under toppen var det en egnet plass i le for vinden til å ta seg en lunsjpause!
Mat smaker så mye bedre på tur, solbærtoddy var heller ikkje feil 😀

 

 

 


Går litt tregere nedover, kan liksom ikke springe heller *ler*
Vel, da gleder eg meg allerede til neste tur!

 

 

 

 

 

 

Vel hjemme var det bare dusj, pysj og middag som betydde noe – så digg!
Tenker eg skal nyte kwellen med noe dilldall og så blir det nok tidlig i seng 🙂

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille :)

Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

6 kommentarer
    1. Nå kan man se at det stråler av deg, flere bilder av deg selv, og dét gliset! Den turen så digg ut! Og du.. vær stolt!! 🥰🐰

    2. Flotte bilder av en flott tur. Kjekt å se tilrettelegging (jeg klatret i tauet). Dette så mye bedre ut 👍🤗

    3. Så flott tur og så heldige dere var med været! (Til tross for vinden).
      Hadde du klart denne turen da du startet å gå turer i våres? Mulig, men ikke med så store smil hele veien.
      Du er rå!!

      1. For å si det sånn…Hadde eg kommet meg opp dit klyvingen startet hadde eg garatert snudd for 10 mnd siden. Tenkte på det når eg dro meg oppover fjellsiden…Hadde eg hatt 20 kg til på kroppen hadde ikkje dette gått 🙂 Søs har vært flink til å plukke ut fjelltopper, startet med de enkleste og så ble det høyere og noe mer krevende. Nesten litt kleint å si det, men turen i går gikk egentlig som en lek og var slettes ikkje sliten etter på heller 🙂 Ganske herlig ja, men mest imponert over hvordan høydeskrekken gradvis er borte 🙂

Siste innlegg