Oj! -Da ble den mailen sendt gitt….!

 

Åååå eg føler eg har en knyttneve midt i magen! Ja du kjenner følelsen? Sånn passe ekstremt nervøst og spent på samme tiden? Klein følelse gitt, har liksom bare lyst å kunne puste ut….men ikkje ganske riktig ennå….I dag sendt eg en mail, for meg en veldig viktig og ikkje minst avgjørende mail! Brukte sikkert en time på å skrive den, ikkje fordi den var lang, men kanskje litt vanskelig…? Eg følte for å forklare meg litt mer enn vanlig i den mailen, etter at eg hadde trykket “Send” gikk eg ut på terrassen å luftet meg litt hehe Oj!

Eg har altså sendt en mail til T A N N L E G E N!

Kun de med tannlegeskrekk og de som vet hva eg har hatt med tennene kan skjønne hvor vanskelig det var! Nå er det gjort, kan ikkje trekke mailen tilbake gitt! Det verste som kan skje er at den tannlegen skriver tilbake: “Beklager, bla bla bla”. Helt ærlig så vet eg ikkje hva eg gjør da for eg orker ikkje finne en “ny” tannlege som skjønner…sukk

Kjapt fortalt ble ALLE tennene mine ødelagt etter at eg ble ødelagt under en operasjon i 2001. Langvarig bruk av Morfin “drepte” tennene mine rett og slett, morfin kan lage problemer som kraftig munntørrhet som igjen da ødelegger tennene. I tillegg til dette fikk eg Periodontitt (Som eg mest sannsynlig arvet fra min far), så ja tennene ble ikkje bare ødelagt, men de skled også ut rett og slett. Alle tannlegene eg gikk til ville kun trekke noen for så
å sette inn implantat – Eg ville ut med alle og inn med protese, ferdig med saken! Holdt på i noen år før eg fant en tannlege som skjønte hva eg ville. Han mente også at det ville vært galskap med implantat pga periodontitt`n, for skruene vil også etter en tid sklidd ut. Ok, han trakk hele 17 tenner i narkose og eg våknet med nye tenner som var en tro kopi av mine egne! Fantastiske tannteknikkere, ja eg fikk jo t.o.m beholde mellomrommet mitt på fortennene! *Lykke* Han ville ikkje ta alle tennene nede slik eg ønsket for det ville vært for voldsomt å fått protese oppe og nede på samme tid. Han rådet meg å fikse de nede på sikt.

Vel, nå er den tiden definitivt kommet! Når eg får meldinger på Snapchat om hvorfor eg ikkje passer bedre på tennene mine er det gått for langt. Så ja, der har du grunnen for at EG (dvs ansiktet mitt) ikkje er så mye på Snapchat lenger dessverre. Eg VET at tennene mine nede viser veldig godt når eg snakker, sånn har det alltid vært – De flotte som eg har oppe kommer bare frem i et smil. Vanskelig å snakke med et stort smil *ler* Eg ser jo også at folk eg snakker med ser på munnen min når eg snakker…Så ja, absolutt på tide! I tillegg er de begynt
å løsne så på tide å bli kwitt dritten!

Noe eg ikkje blir kvitt er tannlegeskrekken! Guuu det skal være deilig å få de 6 tennene i frontene nede ut for da er det ALDRI MER tannlege! JuHuuu Har valgt å ikkje gå tilbake til tannlegen som fikset oppe i 2009. I mellomtiden har eg vært innom hos en tannlege her i Tananger å slukket litt branner for noen år siden, henne har eg nå sendt en mail! Den gang da sa hun at eg måtte ta kontakt når eg hadde bestemt meg. Vel…eg har vel bestemt meg nå….shit at det skal være så dyrt da! Har bedt om et prisoverslag og så håper eg hun er inneforstått med at eg vil ha “enkel” løsning, ut med de gamle inn med nytt! Easy fix! *Ler*

Hvilket parti er det som har den beste løsningen på å få NY tannlegeordning?? Ja, sånn som legene har? Vel, det blir i såfall det partiet som får min stemme i år! Eg vet eg må ut med 15-20K for min tannløsning…Sukk

Garantert at det blir verdt det!

 

 

 

 

 

Så ja, da sitter eg her å venter da vettu….Tenk å vente på en tannlegetime da!! Oj! Ja, det er som en knyttneve MIDT i magen! GI MEG STYRKE!

 

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

13 kommentarer
    1. MDG 😉 Har skjønt at tennene er en viktig del av kroppen. Svikter nyren får du en ny til sånn ca 1 million, eller deromkring, dekt av sjølvaste staten. Minus 360 kroner i egenandel.

      1. Oki…. Da blir nok MDG skuffet for min stemme går nok ikkje den veien… Ja det er litt rart det der at tennene ikkje tilhører kroppen, merkelig når eg tenker meg om 🤣

        1. Det er flere partier som bruker tenner for å lokke velgere. Hjelper ikke mye hvis de samme partiene sørger for at tenna blir slått ut igjen rett utenfor eget hjem. Men men.. fint at du deler dette innlegget Vibbe, det kan faktisk gjøre ting enklere for andre i lignede situasjon. Vi er faktisk mange.

          1. Da er det jaggu godt eg har muligheten til å putte tenna i lommen når eg er ute å vandrer på nattestid 🤣 Off nei, du har helt rett.

            Etter at eg blogget om de nye tennene i 09 har eg hatt kontakt med mange damer som ønsket det samme som eg gjorde, men de tørr ikkje. Ikkje fordi de er redde, men de er flaue. Eg var også flau, men det var godt å vite at det ikkje var min feil. Mye tannproblemtaikk er ganske tabu i grunnen. Dømmende, det blir bare antatt an man ikkje passer på tennene sine.

    2. Du, vær så snill å sjekke Helsenorge/tannbehandling. Du kan ha rett til noe stønad her om behandler har direkte oppgjør med HELFO. Både Periodontitt og Hyposalivasjon (munntørrhet) står på lista med 15 stønadsområder.

    3. Oi.. her var mye jeg kan relatere til.. hadde et tannhelv*te i en del år og søkte hjelp i hue og rævva hele den tiden, jo lengre tid som gikk desto raskere utviklet problemene og smertene seg, men likevel ingen hjelp å få. Jeg kontaktet klinikk i Budapest og dro dit med kredittkort, maaange tusen på kreditt, angrer ikke en dag. Skrekk er skrekk, men de ga meg så det holdt, så jeg følte bare lykke. Det ble noen turer opp og ned til og fra Ungarn, men med oppholdet betalte jeg bare 30 % av hva jeg hadde måttet betale her. Og Budapest er en flott by å være turist også, så livet ble veldig beriket der. Dette var kortversjonen, lykke til videre med dette uansett 🌹

    4. Tannlegeskrekk det er så fælt det. Kvalm fra man får timen, og det går ikke over før man er ferdig. Kjenner desverre på den følelsen sjøl når innkallelsen kommer på sms. Jeg får heldigvis noen til å kjøre meg, for tannlegen skriver ut beroligende som jeg tar før jeg drar.. og gjerne et par dager i forveien.
      Jeg føler med deg, en mager trøst desverre. Skal nok bli veldig godt når du er ferdig. Masse lykke til, når den tia kommer 🤗

    5. Rødt har som en av sine viktigste saker at tenna er en del av kroppen. Det skal vi finansiere med økt formueskatt for de med formuer over 6 millioner.

        1. Ja, men han er ikke så villig til å betale. Han vil heller sende meg til Nord Korea. Synes det hadde vært mer fornuftig bruk av pengene å betale tannlegeregninga di

          1. Ja eg er jo absolutt enig med deg. Det som tannlegeregningen kommer til å bli er vel det samme som smårusk i baklomma hans! 😀

Siste innlegg