På tide med en alvorlig….KLIPP!

 

Gullranken min (Ja eg skriver min, for det er eg som har “laget” den og eg det er eg som passer på den) fikk seg en oppfriskning her om kvelden. Eg gikk rundt å vannet, oppdaget det ene gule bladet etter det andre + selve stengelen var gul enkelte steder!! Det indikerer for mye vann, men så finner eg temmelig mange brune og inntørka blader som da betyr for lite vann….Ok, jorda var som sand så det var nok absolutt på tide med en omplanting
og større potte, og ikkje minst en stuss – Eller kraftig klipp om du vil!

Bakgrunnen for min Gullranke er ganske så lang skal eg si den. Min farmor som døde i `90 hadde en stor Gullranke i trappeoppgangen til 2.etg i mitt barndomshjem. Den hadde f.eks aldri sett sola, den hang der på veggen i en trappegang uten vindu, men hekkan den var svær og flott! Da min farfar døde i `91 tok mor mi denne planten inn til oss og siden er det mor mi som stelte den. Hun tok den med seg når hun flyttet hit til Tananger
og det er ikkje tall på hvor mange avleggere hun har gitt bort. Eg fikk en del da me flyttet hit til Tananger i `99 – siden har eg hatt den. Innimellom har eg reddet den ved å ta nye avleggere til å lage meg en ny plante. For 4-5 år siden døde den siste, men eg fikk ribbet den for alle tuppene, 16 stk. Alle disse plantet eg i ei stor potte og Gullranken ble enorm! Den er denne som nå trengte en klipp altså – En Gullranke i arv, og en gammel en – Sånt er gøy syns eg! Det blir nok samme greie som eg nå har satt i sving med Påskekaktusen etter mor mi.

 

 

 

 

Som du ser var det virkelig på høy tid! Alle disse “armene” kveilet eg rundt planten,
men om eg ville kunne eg nok latt de vandrer rundt i stua….eg er ikkje helt der da!

 

 

 

 

Det ble noen meter til avleggere kan du si! *ler*
Noe av det bare kastet eg, det får jo være grenser!

 

 

 

 

Nå har den en fin lengde til å kunne stå på krakken i stua uten å slenge over store deler av gulvet! Hadde noen avleggere som har stått i vase ei stund nå som eg plantet inni mellom opp i potta 🙂

 

 

 

 

+ at nå har eg jo all mass av nye avleggere som bare venter på å flytte, eller gro fast i vasene her…
Er jo grenser for hvor mange Gullranker man kan ha 🙂

Torsdag betyr tur med Turistforeningen og det blåser stikker og strå ute + det er meldt regn/snøunderveis….Jadda jadda…kan ikkje være sol hver dag! Må få i meg litt mat før storesøs henter meg om en times tid 🙂

 

 

 

HA EN FLOTT DAG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

2 kommentarer
    1. Haha.. ved frokosten i dag satt jeg og kikka på de to gullrankene mine på kjøkkenet og tenkte at nå MÅ noe gjøres, de er noen meter ja, og enda har begge mine egne stammer å vokse opp etter. Vel, i dag skal de få nye potter 😜

    2. Kan jo lure på hva du forer denne med.
      Men nå har jo jeg brune fingre.
      Klem fra Liv

Siste innlegg