PROSJEKT : Novemberkaktus

 

Utenom roser må eg si at Pauli øye og Novemberkaktuser var mor mi sine favoritter, ja og Orkideér 🙂 F.eks har hun i alle år siden eg var liten “avlet” frem Pauli øyet for å fylle alle vinduskarmene. Hun hadde flere (Gamle!) Novemberkatuser nå på det siste og alle unntatt en ble med storesøs hjem, den siste som sto igjen var ganske så skral og ble bare stående i vasken…Eg tok den hjem forrige uke, fikk meg ikkje til å kaste den…Ga den vann og gjødning, lot den stå i kjøkkenvinduet. Når eg så at den kviknet til var det bare å sette i gang!

 

 

 

 

Svippet ned til Mester Grønn hvor de har både Kaktusjord og vanlig plantejord. Uansett så bør Novemberkaktusene ha litt sand i jorda, eg blandet disse 2 jordtypene ca 50/50. Novemberkaktus kan også klare seg med vanlig jord (Anbefaler uansett å spe den med litt sand) den må ha god drenering,
uansett kaktus – De liker ikkje å “stå i vann”.

 

 

 

 

Det var en del stygt innerst på “greinene”, klippet de av
og klippet av alt som var fint for å plante videre.

 

 

 

 

Eg har utelukkende brukt denne organiske gjødningen fra Mester Grønn de siste årene, og ja, alt av planter
og blomster ute/inne har bugnet! Så denne anbefaler eg uten problem 🙂

 

 

 

 

Se der ja, dette kan potensielt bli meget bra! Målet er jo at de faktisk blomstrer på mor mi sin bursdag; 1.november ♥ Eg kjøpte 4 elho potter for å bruke i disse betongkrukkene, men de ble for små….Heldigvis hadde eg 4 orkidépotter som passet perfekt! Så langt det lar seg gjør bruker eg ikkje oasis for å få pottene høyere opp
og hvis pottene er for smale står de bare å vipper….*Fryktelig irriterende*

 

 

 

 

“Mor”plantet fikk ei større krukke og står enn så lenge å holder Avakadoplanten til Dib med selskap – Dette blir så bra atte! Novemberkaktuser liker ikkje steikende sol så denne må etter hvert få seg en annen plass for akkurat
i dette vinduet steiker sola på sommertid. De som eg plantet i kjøkkenvinduet står egentligt helt perfekt:
Vindu mot øst, da får de litt av alt 🙂 Vestvendt vindu fungerer også bra.

 

 

 

 

De 4 små elho pottene med fat kom jo ikkje til spille uansett, der plantet eg de minste avleggerene 🙂 Nå har eg tilbudt barnebarna disse, og den ene skal i allefall til nevøen min i Oslo og en annen til niesen min i Bergen – Så koselig! En skikkelig generasjonskaktus dette her – Gid de måtte leve lenge. Som eg nevnte i morges,
Gullranken eg har er en avlegger etter den min farmor hadde, og hun døde i 1990 ♥

 

NÅÅÅ har eg parkert ræva på Hobbyrommet! Skal starte med å stryke en planet før eg går i gang med en
ny mens eg slapper av med serie 🙂 I morgen er det ut på tur!

 

 

 

HA EN FLOTT KWELL

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

1 kommentar

Siste innlegg