POLYESTER OG ACRYL VAR FLOTTE SAKER!

Designet av Tina Hauglund

 

“Alt var sååå mye bedre før” – Jaja, me hører det både titt og ofte – me kan jo godt ta en prat over kopp kaffi OM HVA som var bedre før? Eg har selv fått opplevd hva som i allefall IKKJE var bedre før og muligens du har noe lignende du husker? Jo da, eg brukte mye hjemmestrikke da eg var liten, ja både det og hjemmesydde klær. Ingenting feil med det, men stort sett alt var i POLYESTER! Samtidig fikk me alltid høre: “Nå må du ikkje sette deg ned for du blir syk om du blir kald i rompa!” Veeel….var det så rart da…?

Herregud eg er så GLAD i ULLgarn!! Uten ett fnugg av polyester! Begge ungene mine ble omtrent polstret inn i ull vinterstid da de var små og eg klarer ikkje forestille meg at eg skulle pakke de inn i polyester!?!
Det kjæreste me har liksom?

Av den grunn syns eg det passer å minne om den knallflotte buksa til Tina Hauglund! Eg elsker de Stjernebuksene! Ikkje bare er de skikkelig flotte, men de er virkelig et blikkfang og ikkje minst kan du like gjerne strikke de i ULL som i bomull. Hva er vel bedre enn ei ullbukse under skidressen? NADA!

 

STJERNEBUKSE
Bildet over
Str 0/3 mnd til 7/8 år
NORSK Strikkeoppskrift

 

 

 

Designet av Tina Hauglund

 

Selv en shorts kan fint strikkes i ull, intet problem what so ever! Tøffe gutter kan da har short på vinteren – For all del, jenter også 🙂 Men en ullshort til finbruk er helt innefor og så stilig – Syns eg ♥ Juleselskaper? Tja, hvorfor ikkje? + den er en inner 10`er over longsen, ja slik at man ikkje blir kald i rompa når man leker på gulvet.

Eg kunne seriøst tenkt meg ei slik bukse sjøl eg! Ja med stjerner på! TENK så stilig eg hadde blitt? Ikkje minst hadde eg vært god og varm ♥ Tina? Kan ikkje du designe Stjernebuksa i voksen størrelse?? Eg ønsker meg det! 🙂

 

STJERNESHORTS
Str 1/3 mnd til 7/8 år
NORSK Strikkeoppskrift

 

 

 


Men du? La me ta en tur tilbake til “FØR”! Oh My!! Dette er bilder tatt i vinterferien i 1976 (Dvs eg var 5,5 år) på Mydland. MASSE snø! Det var en selvfølge da eg var liten, så akkurat på det området var det bedre før…men, et stort MEN! Se her, kledd fra topp til tå i 100% Polyester! *Får frysninger!* Lua? Å ja, nei den er i Acryl! *Håra reiser seg!* Husker faktisk ennå hvor kald og våt eg ble i rompa etter aketurer i bakken, det var ikkje til å unngå uansett hvor mye me fikk beskjed om å ikkje sette oss ned!

Eg husker også hvordan eg ble kvitt den rosa polyesterdressen…Det var nyttårsaften, da hadde me også ALLTID masse snø så dressen måtte på når me skulle ut med stjerneskudd om kvelden. Vel, me vet jo alle hvordan stjerneskudd drysser? Jepp, de drysser “stjerner” som er glødende, ikkje sant? Jakkeermene og brystet på jakken var FULL av svarte hull!!?! “Pass så dere ikkje fryser i rompen” var det me fikk beskjed om, ikkje: “Pass så dere ikkje brenner opp!” Må jo bare le av det i dag, men eg syns det er ganske så gale å tenke på. Men eg må jo si en positiv ting da: Mor mi kunne virkelig sy for jammen sydde hun mye flott, bare synd det var i slike stoffer.
Da eg gikk gravid med Amira ble det funnet frem klær helt tilbake da eg var baby,
men eg avsto fra alt fordi det var syntetstoffer.

Eg vet at det har vært en mange diskusjoner, bla på FB om akkurat dette. Altså bruken av bla Acryl på små barn. Har bare en ting å si om det: NEI, NEI og NEI! Å ja, eg vet selvfølgelig at det er noen som ikkje tåler(?) ull, men det er da andre ting enn Acryl og Polyester som kan brukes? Ang brannfare så brenner jo det meste om du virkelig prøver, MEN forskjellen er at syntetiske stoffer/garn brenner ikkje bare, men det smelter! Det smelter seg fast i i huden og gir noen sinnsyke brannskader som man kan unngå om det brukes andre kvaliteter.

Ang hvilket garn som kan brukes til de som ikkje tåler ull så har eg lest litt, prøøøvd i allefall: En av grunnene til at allergikere ikkje tåler ull kan være hvis det er lanolin i ulla. Mange har god erfaring med alpakka fordi det ikkje er lanolin i det. Barn kan ofte reagere på at ull stikker, men det er ikkje det samme som å ikkje tåle det og da kan man i så fall bruke mykere ull. Dette er ikkje tull fra hysteriske mødre for eg har sett barn med eksem få skikkelig sår etter å ha brukt ull rett på huden. Bomull og Bambus er andre alternativ, noen kan også bruke tynne ullplagg over bomull. Alt er individuelt. Det er de som ikkje tåler ull som kan bruke garn som er en blanding av silke og ull. Det blir jo mye mykere/glattere og vil irritere huden mye mindre. Barn me eksem kan reagere på ull, men det kan være vaskemiddelet ullen er vasket i så da kan man prøve å vaske ullen i sensitiv ullsåpe, eller man kan også prøve seg frem med mykere ull som ikkje “stikker”. Heldigvis er det veldig sjelden med Ullallergi, som regel er det grovheten man reagerer på om man f.eks har eksem. Når det kommer til å klø i nesa av strikketøy bør man jo bare unngå garn med løse fibre. Mange klør i nese og øyne av alpakka, et godt råd der? Legg alpakkaplagget i fryseren en dag eller 2, ta det med ut og rist det skikkelig. Nå har du forhåpentligvis knekt de verste fibrene, klør det ennå? Prøv å gjenta prosessen 🙂

Om du “bare” klør av ull så er ikkje det et problem. På markedet i dag finnes det så vanvittig mange garnkvaliteter og garantert at du kan finne et ullgarn du ikkje syns klør 🙂

Eg? Blir lite strikking på meg i dag, enn så lenge i allefall for nå er det KUN rydding som står i fokus! Eg skal rydde i ulla mi ♥ Der finnes det jammen ikkje mye acryl o.l, eg har KUN 1 nøste, det er heller ikkje mitt! Det er Amira sitt! Hun fikk det for ca 10 år siden og ønsket at eg skulle strikke et skjerf til henne….Veeel, det ligger der inne ennå…

 

 

 

 

HA EN FLOTTERS DAG!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

0 kommentarer

Siste innlegg