Situasjonen er som følger…

 

Ok, siden eg vet at ganske mange av dere oppriktig bryr dere så velger eg å fortelle hva som er på gang og hva som evn kan skje. Litt kjapt oppsummert: Da eg skulle fjerne gallen i 2001 oppsto det alvorlige komplikasjoner og eg ble operert 2 ganger på under et døgn, det var næææære på kan du si. Han som startet operasjonen klarte å ødelegge gallegangene mine, kirurgen i operasjon nr 2 prøvde å fikse de, resultatet var at eg lå fra fredag kwell (når operasjonen var ferdig) til mandag morgen med fri flyt av gallevæske i buken<—Sånn blir det “brannskader” av ja!) Da måtte de gå ned halsen på meg og prøve å tette det fra innsiden (ERCP), vel, akkurat DET var et helvete for å si det mildt, Uansett, situasjon avverget. Måtte ha en operasjon til noen måneder senere pga alvorlig sammenvoksninger (kan nevne av tykktarmen hadde “hengt seg” på leveren…)

Ble aldri god etter dette og i 2004 var eg på Ullevål og det ble bestemt at de skulle fjerne gallegangene og legge opp tynntarm som skulle overta funksjonen (eller erstatte). Dette ble gjort i mars 2005 og ble ansett som vellykket, bortsett fra at eg har levd med smerter siden. Det viktigste var jo trossalt at systemet fungerte. I forkant av denne store operasjonen (Ja den tok nesten 9 t og eg lå lenge på sykehuset) snakket eg mye med kirurgene. Han som skulle gjøre denne operasjonen sa at løsning ville ikkje vare evig, da “Ting” blir etter hvert utslitte eller tette. Husker eg spurte HVOR lenge. Han sa: “Du er heldig hvis det fungerer optimalt i ca 10 år”, som vanlig så graver og spør eg videre, hva OM det slutter å funke da, hva da? “Jo, det er en mulighet for at me kan gjøre det samme en gang ting, det vil situasjonen der å da avgjør”, Ok, hva hvis det ikkje går da? “Hmm vel det trenger me ikkje tenke på nå, men da må me nok vurdere ny lever”. Vel ja akkurat. Husker ennå hva eg både sa og tenkte: “Bare få det å funger til ungene mine er store”. Nå er det faktisk 15 år siden den operasjonen…

Sist eg var hos nyrelegen på Sus (ca 2 uker siden) hadde eg litt forhøyet blodtrykk + han nevnte at galleprøvene mine var veldig høye, ellers alt bra. Denne nyrelegen er ikkje “Inne i” i min langtissituasjon så han ba meg ta det med legen min, noe eg gjorde i går. Eg startet med beina og hendene, vel det kunne være flere ting. Ang blodtrykket min så var det innen for normal, litt høyt, men på langt nært farlig. Dette ønsker han å bare sjekke ut og evn krysse av på lista ved at eg skal gå med en slik blodtrykksmåler i 1 døgn. Bare for å se om blodtrykk og hevelse har en sammenheng. Men så var det denne galleprøven da. Hadde han ikkje visst at eg aldri drakk alkohol hadde han bedt meg om å slutte, så sååå galne var de. I 2004 da eg var på Ullevål var prøve mine like galne som de er på en alkoholiker med skrumlever! Eg hadde ikkje skrumlever, men prøvene viste de samme resultatene/verdiene, veldig dårlig tilstand altså. Prøvene mine nå er nesten der...

SÅ ja, på mandag skal eg møte hos legen kl 9, ta en HAUG med blodprøver, sette på dette hjertegreiene (Me kan like godt bare gjøre ALT på en gang mente legen) og sååå skal eg gå tilbake tirsdag morgen og ta bort hjertegreien. Svar på prøvene vil eg nok få enten da på onsdag eller torsdag neste uke. I forhold til dette hjertegreiene går nok sikkert det greit. Eg fortalte at eg har veldig lav (50-55) hvilepuls noe som er veldig bra, dette har eg også om natta. Da mente han at det er lite sannsynlig at eg har forhøyet blodtrykk om natta noe som er positivt. Men nå får me se. Uansett, AAAALT dette kan ha en sammenheng. Han skulle også ta prøver på noe som kunne vise hva og hvorfor føttene og hendene er hovne. Det som er i ferdig med å skje i magen er en veldig viktig del av systemet/kroppen, det er nok kanskje en grunn for at eg de siste månedene har følt at “Noe” ikkje har stemt. Det viste seg at min lege har følgt med på disse prøve siden juni i fjor da de begynte å gå oppover…og nå er de altså høye. Det skal også bestilles en MRCP (utvidelse av en vanlig Mr). Først må eg drikke nok, og mens de tar MR så får eg sprøyter som skal fremprovosere reaksjoner i galleområde. Dette gjorde eg i forkant av operasjonen i 2005. Da fikk eg beskjed: Blir du dårlig under denne testen må du opererer, så ja, me er vel kanskje nesten der nå da…Krysser fingrene for en evn easy fix, men det gjenstår jo å se.

Til dere som evn er “nye” lesere og ikkje har følgt meg helt siden start og som garantert tenkte noe som dette: “Herregud så fælt, eg håper virkelig du fikk erstattning for dette?”. Å ja, legen som først opererte meg ble anmeldt og fikk ikkje opererer mer. Saken ble meldt inn til Norsk Pasientskadeerstattning, det ble rettsak og det var et sant HELVETE. Me tapte i Tingretten, advokaten min frarådet oss å gå til Lagmannsretten fordi: Hvis me da tapte der også ville me gå mer eller mindre personlig konkurs fordi utgiftene me måtte dekke hadde blitt ekstremt store. Etter en del frem/tilbake inngikk advokaten forlik og til syvende og sist ente eg opp med en erstattning eg alt i alt var fornøyd med. Alt er relativt for lite visste eg den gang da at eg ALDRI kom til å jobbe igjen. Men men det var da og alt i alt har eg ikkje så mye å klage over. Eg lever , det var tross alt nære på et par ganger ♥

Nå er planen min å bare TA HELG, rett og slett! Prøve å ikkje krisemaksimere for mye i hodet og bare ta hys på det som evn måtte komme. Ut på handel må me også i dag, men utover det kjenner eg at eg trenger å roe ned tempoet litt og prøve å kose meg. For å si det sånn: Hvis nå dette blir verst tenkelig så vet eg det blir slitsomt fremover, men, eg har klart det før og klarer det nok en gang til 🙂

 

 

 

LAG DEG EN GOD FREDAG

 

 

 

 

Go`klem fra den sååå evige optimistiske Vibbedille 🙂

39 kommentarer
    1. Kjære deg. Eg er imponert over korleis du taklar kvardagen,klarer å gje oss andre så mykje inspirasjon og mot til å stå på sjølv om alt ikkje er A4.Ynskjer deg lukka til.

    2. Imponerende at du er så rolig å positiv. Lykke til. Krysser fingrene for enklest mulig behandlingsopplegg❤❤❤

    3. Du har virkelig noe å stri med.
      Håper at du slipper store operasjoner fremover.
      Lykke til med døgn-blodtrykksmåling, husk å gjøre de tingene du gjør til vanlig, det er viktig mens du måler.
      Krysser alt som krysses kan for at ting ordner seg uten inngrep.
      God helg!

    4. Du får ta å lade litt opp i helga. Det kan virke som en tøff tid venter. Men du er en stayer og med din innstilling kommer du til å klare tøffe tider og. Krysser det som krysses kan. Heier på deg.

    5. Beundrer din positivitet og krysser fingre og strikkepinner for at du får oppløftende resultater etter neste ukes prøver! Kranglete helse er kjipt. At du etter feilbehandling med så store følgeskader fortsatt har optimisme og humør i behold er helt utrolig! Du kan i alle fall trøsteshoppe garn med verdens beste samvittighet <3

    6. Kjære deg. Du har litt å slite med. Beundrer deg for hvordan du står på og takler alt. Lykke til.

    7. Du er vel en av de tøffeste damene jeg vet om Vibbe. Jeg har jo “kjent” deg endel år nå (siden HB startet for å si det slik) Desverre aldri fått den gleden av å møte deg IRL og gi deg en god klem.

      Krysser fingrene for at det ikke er sånn at du må gjennom operasjon igjen. Klem med mange gode tanker for neste uke

      1. Tusen Takk skal du ha <3 Kanskje me bare må bestemme oss for å nøtes på et strikketreff en gang? 🙂 Krysser fingeren for at det finnes en mirakelpille eller noe og håper på det beste, enn så lenge bare avventer eg og gjør som eg får beskjed om. Okke som går det nok bra, det må det jo 🙂 Lag deg ei god helg du også 🙂

    8. Du er iallefall alltid positiv, og krysser fingre og tær at det ikke blir så ille framover. Stå på, heier på deg 😊. God helg og slapp av 😃❤️

    9. 😕Fikk vondt i magen da innlegget ditt kom opp på FB.
      Kjære kjære deg GroVibeke; dette skal og må gå bra! Krysser alt jeg har for deg og sender mange varme tanker. 💞

      1. Satser på at det går fint 🙂 Må bare gjør som eg får beskjed om, det skal ikkje stå på meg i allefall, DET kan du være sikker på 🙂

    10. Håper du klare å legge litt av kaoset fra deg i helgen❤️. Las batteriet så godt det lar seg gjøre. Ønsker deg masse lykke til med det du ska igjennom på helsebiten. Heier på deg fra sidelinja🤩.

    11. Krysser fingrene for at du blir her i mange mange år enda !!!
      Varme klemmer fra snøhelvette i nord!!
      😘😘

      1. Blir nok ikkje kvitt så lett hehe Tror eg har det bedre enn dere med tanke på været dere har! Her hørte eg fuglene synge på inn og utpust i går! DET føler eg KUN de gjør om våren, så dette lover godt 🙂 Go`klem til deg også 🙂

    12. Du er ei tøff dame,å tøffe damer klarer det meste.
      Vet du,jeg har maaaasssssse strikkepinner å jeg skal krysse alle sammen for deg,samt fingre å tær.Dette skal gå bra!
      Jeg leser bloggen din flere ganger om dagen,å du er uten tvil den aller beste strikkebloggeren vi har.
      Sender deg masse klemmer og varme tanker.
      Stå på! Ønsker deg ei fin helg.

    13. Uff, uff, uff 🙁 Krysser fingre for dig og håper, at alt går bra <3 Det hjelper med et positivt sinn, og det har du 😀

      Klemm

    14. Masse lykke til! Du virker heldigvis som en typisk som er optimistisk og tåler en trøkk!
      God helg.

      1. Så lenge eg trenger å bare fokusere på meg selv så tåler eg en trøkk og blir det et sirkus ut av dette skal eg etter beste evne stå på beina 🙂 Takk skal du ha <3 Kos deg du også 🙂

    15. Kjøre vakre vene, som vi sier på Sørlandet! Det er jo nesten et under at du orker å stå på som du gjør. Jeg har stor glede av hva du skriver og orienterer/viser om håndarbeide. Du er såååååå flink. 🥰❣️

      1. Tusen takk skal du ha 🙂 Det å blogge og strikke har hjulpet meg gjennom mange år så det blir eg ikkje å slutte med, gir meg både glede og energi 🙂 Kos deg du også og ha ei goe helg 🙂

    16. Kjære god tremenning!
      Heier på deg. Syns du er ei drivanes dame som bidrar til manges gode hverdagsopplevelser med strikkebloggen din. Er sikker på at jeg har menge med meg om å gi noe tilbake til deg når du trenger var støtte.
      Masse lykke til i neste uke❤️❤️❤️

    17. Jeg er stum av beundring for den ståpå-evnen og viljen du har. Masse lykke til, jeg tenker på deg og ser fram til alle de koselige innleggene dine jeg skal lese. Kjempeklem ❤️

    18. Helt utrolig hvor positiv du klarer å være, selv om du nå kanskje nok en gang står overfor en ny utfordring i livet. Vil tro at du likevel gruer for at du kanskje må gjennom enda flere operasjoner og undersøkelser. Krysser fingrene for deg og sender de beste lykkeønskninger for deg fremover. Flott at du orker å dele så mye fra dine utfordringer i hverdagen. Det er ikke alltid like enkelt, når overskuddet ikke er det største. En stor klem fra meg!

    19. Krysser fingre og tær for at det må gå bra med deg og skal tenke ekstra mye på deg.
      Ha en koselig helg !!!
      Klem fra Anne Marie. 💖

    20. En av grunnene til at jeg leser bloggen din fast (leser ikke blogger utenom din) er selvfølgelig strikkingen, men også ditt ærlige syn på det med sykdom og ufør. Det treffer meg!
      Utrolig leit å lese at du har opplevd så mye vondt og så mye smerte, men takk for at du tørr å være åpen og ærlig om det! Du hjelper mange der ute som sliter med mye og kanskje ikke har så mye annet enn strikking å drive med på dagtid når alle «de normale» er på jobb.
      Da er det godt å kunne lese hva noen som forstår skriver, noen som tørr å si fra og noen som har omsorg og medfølelse!
      Så midt oppi alt det vonde så husk at vi er her og heier på deg, akkurat som du er der å heier på oss hver dag ❤️
      Håper du får en god helg, får slappet godt av (kanskje du skal få lov til å «bo» litt i godstolen fremover og så kan de tre andre ta seg av handling, matlaging, kjøring hit og dit mens du roer ned for det sier kroppen din at den trenger nå!) og kost deg masse! Å strikket masse selvfølgelig 😂
      God klem til deg ❤️

    21. Sender deg varme tanker og lykke til fremover 🌹❤️. Det er en strikkeblogg jeg leser morgen og kveld og det er din. Takk for masse inspirasjon og lærdom. Håper ting ordner seg til det beste🌻. Vi er mange som heier på nettopp deg❤️🤞🌺

Siste innlegg