Skriver du Julekort?

 

Det er mange år siden eg sist sendt julekort, fra Amira ble født og til et par år etter at me fikk Dib var det sånne typiske fotograf julekort som ble sendt. En periode var eg en del av scrappegalskapene og det ble diverse julekort.

Julekortet over her er fra min studietid i Oslo. Eg studerte Grafisk design og det var nok så vanlig at me hadde oppdrag for diverse firma, her av dette Juelkortet. Et firma kaller inn til konferanse hvor de forteller hva de ønsker og så blir det en konkurranse for oss studenter. Firmaet var på jakt etter et gammeldags og koselig julekort. Me hadde tilgang på alt av utstyr for å lage dette, da snakker eg om photoshop, illustrator og diverse. Eg kastet meg over blyantene og tegnet alt for hånd og leverte inn en “rå”vare, altså ingenting som var printet eller trykt –
Vel, noen ganger er det enkle det beste for eg vant!

Julekortet mitt ble trygget i 100 vis og sendt rundt til alle samarbeidsforhold
og diverse på vegne av firmaet som ønsket seg et “spesielt” julekort.

 

 

 

 

 

Kortet har pregebretter, sånn ser det ut når det stappes ned i en rød konvolutt…

 

 

 

 

…og sånn kan det stå til pynt. En virkelig barnslig strek eg har brukt her, men nå var det jo det de tydeligvis ønsket. Det endte opp med at eg tok en del illistrasjonsoppdrag for dette firmaet. Da det snart var på tide med Årets julekort igjen fikk eg spørsmål om å komme med en morsom illustrasjon som passet til det firmaet drev med, nemlig trykksaker….Vel..

 

 

 

 

Julen etter fikk eg selv dette julekortet i postkassa, tegnet av meg 😀

 

 

 

Hele Julenissen hadde gått gjennom maskineriet 😀

 

 

 

 

De kjøpte orginalillistrasjonen (A3) av meg og eg fikk med meg en kopi 🙂
Den gang da, sommer 1999 fikk eg faktisk 7500 kr for denne illustrasjonen *Fornøyd*

Eg fant ganske så mange av det øverste julekortet når eg ryddet blir det
kanskje til at eg i år sender rundt noen julekort 😀

 

 

 

 

 

Siden eg nå er i sving med å skryte litt av meg selv vil eg vise noe av mitt første selvstendige oppdrag! (Det var sommeren 2000 et etablerte eget Design og Profilerings Firma) En ny barneklebutikk i Sandnes tok kontakt og trengte ALT av profileringsmaterial. Her ligger brevark, konvolutt og gavekort (Tja, det var jo før f.eks mail og o.l tok heeelt over) Det endte også opp at eg designet alle fasadeskilt, vindusdekor og bildekor. Eg designet og Ali var med når alt skulle monteres, eg går f.eks ikkje opp i lift! Åååå for en skikkelig gøyal tid! *Savner*

 

 

 

 

 

Bare sånn avsluttningsvis; Etter eg var ferdig med utdannelsen var min første jobb i Mortensen Forlaget i Nydalen, fikk jobb som Gr.Designer i Ukebladet Hjemmet. Kanskje ikkje den mest spennende jobben når du har lyst å kaste deg over alt, men en veldig lærerik jobb som eg overhodt ikkje ville vært foruten 🙂

Men nå? Nå har eg endelig hatt meg en lang dusj og HELE leiligheten er super, utenom lilledoen og vaskerommet da (Lukket bare dørene!) Eg har labbet 5300 skritt her hjemme i dag, frem, tilbake repeat. Alt er vasket med såpe og vann, altså ikkje bare våtmopp og servietter som eg bruker ellers. Har kastet planter og plantet avleggere +
eg har vasket Hobbyrommet – Eg er KAPUTT!

Ahaa på tide å dale ned inne på Hobbyrommet og bare nyte resten av heeelga!

 

 

NYT DEN DU OGSÅ

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

6 kommentarer
    1. Det var et sjikkelig stilig julekort 🙂 Jeg har sendt julekort hvert år siden 1992.De første årene bare ungene,men etterhvert hele bøtteballetten. Barn,svigerbarn og hund. Er så imponert over at de gidder hvert år 🙂

    2. Jeg sendte masse julekort og julegaver. Jeg slutta gradvis etter at jeg selv aldri fikk noe. Jeg holdt på noen år for å løfte julestemningen, men det virket ikke som noen satte pris på det. I familien/slekta mi fant dem ut at etter fylte 15 år så er det slutt på gaver, unntatt til egne barn og foreldre, og julekort forsvant i takt med at sosiale media kom. Så da satt jeg her da og sendte gaver og kort til alle disse avkommene og såvidt hadde noe igjen til å glede meg selv i jula. Nå er det moro å feire jul igjen når en har skjønt at familie er hvem man velger ❤️

    3. De julekortene var rå stilige, jeg har aldri sett slike før! Høres ut som du kan legge beina høyt med god samvittighet, riktig god helg til deg og dine 💖

      1. Takk skal du ha 😀 Nå sitter eg med beina høyt,etter husvasken så har eg sittet noen timer påHobbyrommet og kokkelert, men nå er det go`stolen resten av kwellen:D

Siste innlegg