STRIKKE + FASTHET = STRIKKEFASTHET

Reklame: Rito Garn&Hobby

Ok, la me nå bare en gang for alle bli enig om at den og det eneste du kan stole på i strikkeverden for at ditt prosjekt skal bli perfekt er DIN strikkefasthet! Noen annet betyr 0 nix og NADA, Ok? Om du kjøper et nøste med garn og på det står det f.eks 26 m pr 10 cm på pinne 3 mm – Dette er veiledende og ikkje noe du skal forholde deg til sånn EGENTLIG i det hele tatt.

 

Den ENESTE du skal være opptatt av er den strikkefastheten som er oppgitt i strikkeoppskriften, fokuser på den, ok? La meg nå ta oppskriften eg holder på med som et eksempel. Der står det 17 m pr 10 cm på pinne nr 5, Ok? Dette betyr ikkje at det er done deal for ditt vedkomne og at du bare kan legge opp det antall du trenger på pinnenr 5 for din størrelse for så og tro at genseren passer etterpå. NOP!

DU MÅ STRIKKE EN PRØVELAPP!!

Fordi om designeren har en strikkefasthet på 17 m med pinnenr 5 er det jo ikkje sikkert at du får det? Eller? Det eneste du skal forholde deg til er 17 m på 10 cm, DA først er du garantert at genseren passer slik den skal. Om du må bruke pinnenr 3, 4, 5 eller 6, ja det er DET du må finne ut, ok?

 

Ok, for min del så tenkte eg at pinnenr 5 blir for tykt for meg fordi eg strikker ikkje kjempestramt så eg prøvde meg frem og med pinnenr 4 fikk eg nøyaktig samme strikkefasthet som oppskriften sier. Bare sjekk bildet over,der kan du telle 17 m i ruteåpningen som er 10 cm 🙂

 

Mye kan faktisk påvirke strikkefastheten din, visste du det? Si at du f.eks strikket en genser i Falk på pinne 3 og hadde, la oss si en strikkefasthet på 24 m og nå 1 år senere skal du gjøre det samme så du peiser på med samme maskeantall og hele pakka. Ok, i noen tilfeller går dette veldig bra,
men ganske mangen brenner seg så det synger også. Hvorfor??

 

Tja, for det første så spiller det en sto rolle om du f.eks forrige gang strikket på rundpinne og denne gangen skal du strikke frem og tilbake, da får du en annen strikkefasthet. Hvis du forrige gangen strikket med trepinner og nå strikker du på stålpinner, jepp, det har også en innvirkning. Å vettu ka? Strikkefastheten påvirkes veldig ofte av humøret ditt også haha Jepp, stemmer det! Er du sint, stresset osv, ja da er muligheten for at du strikker strammere enn hvis du f.eks sitter på strikkekafè å koser deg, ler og skravler. Da kan du bli litt slappere i grepet hehe Jepp, det er ikkje tull ser du. Men, fra spøk til alvor; De mest sentrale faktorene er om du strikker rundt eller frem/tilbake og selvsagt pinnen(e). Er de tre eller metall. DERFOR bør du altså alltid strikke en prøvelapp før du legger opp til i allefall store prosjekt. Bare et par masker i forskjell i strikkefasthet kan få store utslag.

Liksom, hvor mange 2-mannstelt har du strikket i din karriere? *ler*

Eg var på hyttetur ei helg for noen år siden, la opp til en ny genser fredags ettermiddag, strikket og koset meg heeele helga (Åja eg var edru hele helga haha) Men, søndag kwell da eg var hjemme igjen syns eg bolen så noe stor ut…Tro ut pinnen og målte….173 cm i omkrets TAKK!! SÅ ja, det var en hel helgs arbeid rett i dass. Hadde eg bare strikket en prøvelapp så hadde eg nok hatt den genseren i dag…Eg orket nemligen ikkje starte på an igjen hehe

 

Skal du strikke en genser på rundpinne så kan det faktisk lønne seg å strikke en prøvelapp på en liten rundpinne. Du trenger ikkje strikke hele 10 cm, men gjerne 3-4 cm for da klarer du fint å måle strikkefastheten. Eg var heldig med genseren eg strikker nå for den starter oppe med høy hals så eg bare la opp og begynte å måle etter noen cm`er og selv nå når eg snart er ferdig med raglanøkingen holder eg samme strikkefasthet 🙂

 

La oss nå si du skal strikke deg en genser, ok? Du kikker i oppskriften og kommer frem til at du trenger den størrelsen som gir 130 cm i oppskriften dvs du må legge opp f.eks 286 m ok? Du forholder deg til oppskriften og legger opp på pinnenr 3,5 noe som i følge oppskriften skal gi en strikkefasthet på 22 m pr 10 cm. Du strikker i vei, i god tro om at genseren blir 130 cm, AKKURAT slik du ønsker for at den skal bli fin på deg. MEN, det viser seg at din strikkefasthet er 20 m på 10 cm!! Oh My, hva skjer tror du?? Joda, din genser blir 143 cm i brystvidde og det er ikkje alltid man har lyst på Oversized genser er det vel? Vet i allefall at eg har opp gjennom åra strikket alt for mange som er alt for store…Bare fordi eg ikkje gadd strikke prøvelapp…SÅ mye bortkasta arbeid.

Strikkekalkulatoren på bildene kan du kjøpe HER!

Hadde du da strikket en prøvelapp og oppdaget at du hadde 20 m i steden for 22 kunne du bare regulert det med et annet nummer på strikkepinnen. I dette tilfellet måtte du ha gått NED i pinnestørrelse for å flere masker på 10 cm. Så enkelt er det faktisk å avverge en katastrofe

 

Tenkt deg at du har kjøpt et STEINDYRT garn som er litt håpløst å rekke opp! Du har sittet nesten hele helga med øya klistret på en Netflix serie fordi du skulle strikke en bol på 45 cm, noe du forøvrig gjør i blinde. Når serien er ferdig er du endelig i mål og har strikket 45 cm…..MEN, omkretsen på bolen er 143 cm i steden for 130!! Du har til nå strikket opp hele 6 nøster til den nette sum av 170 kr stk og det er HELT komplett håpløst å rekke opp uten å ødelegge de nydelige fibrene!! SURT, hæ?? Oh MY! Det tar max 20 min å strikke en prøvelapp….og der har du sittet hele helga og virkelig koset deg…FORGJEVES til en steindyr penge! Jepp, det er nå du har lov å være stein forbanna *ler hjertelig*

 

Vettu? Bare den siste uken har eg fått 2 mail av 2 forskjellige damer. Hun ene er en ganske fersk strikker og driver med en Skappeltype genser og hun andre holdt på med ei kofte som hadde en del mønster. Begge 2 sleit med strikkefastheten og hun med kofta hadde fått et alt for smalt erm (Hun strikket visst nok disse først fordi hun hater å strikke ermene hehe) Hun hadde forholdt seg til oppskriften og stolte på den…Trist, for resultatet ble jo at hun måtte rekke opp masse mønster i 2 og 3 farger. Hun gjorde det enkelt da og bare la opp til et ny erm etter å ha strikke prøvelapp og tanken er å strikke en mye mindre kofte til barnebarnet slik at hun kan bruke det lille ermet. Eg rådet henne til å strikke en lapp med noe av mønsteret som er på ermet med tykkere pinner og da fikk hun riktig strikkefasthet! Hun ble jo så glad og innså etter hvert at det absolutt var verdt det ekstra arbeidet det er å strikke en lapp. Veldig ofte får eg spørsmål om eg kan hjelpe fordi det slites med å få størrelsen som ønskes og eg blir fortsatt like overrasket hver gang hvor mangen det faktisk må dreie seg om. Det står jo faktisk også i de fleste oppskriftene at det rådes til å strikke prøvelapp, men det er som med mannfolka og bruksanvisning haha Det er for pyser 🙂 Svelg stolheten staheten og strikke en lapp da vel, la det ble en ny rutine i prosessen med å starte på et nytt prosjekt 🙂

Etter hvert vil du bli en enda mer fornøyd strikker 🙂

 

 

HA EI HEIDUNDRANES
HERLIGE HELG!

 

 

Go`klem fra Vibbedille som elsker Prøvelapper! 🙂 

5 kommentarer
    1. Og prøvelappene tar du vare på, og syr sammen til et teppe, sitteunderlag eller grytekluter. 🙂

    2. Du har så absolutt helt rett. Jeg har for lengst avfunnet meg med at jeg strikker løsere på mine eldre dager. Stive giktfingre og kronisk senebetennelse, strikke skal man like forbaska! Det går bare litt senere enn før pga innlagte hviletimer. Så jeg kan ALDRI bruke oppgitt pinnestr i oppskrifter, da får jeg ikke det jeg tror jeg får. 🙂 Med årene vet jeg hva slags pinnestr jeg skal ha til enkelte garntyper. Andre må jeg strikke prøvelapp og sjekke ut. Det er kjipt med ekstraarbeid, men det er mye kjipere å rekke opp et påbegynt arbeid. Også jeg har opplevd å få en bol som så ut til å skulle passe str. XXL , og det var aldeles ikke meningen… Ja, jeg bannet faktisk høyt. :/

    3. Du skriver flott…men jeg forstår virkelig ikke hvordan jeg skal bruke denne dingsen..!?🥺🥴

Siste innlegg