STRIKKEPINNER: De dyreste eller de billigste?

Reklame | House Of Yarn

 

Når eg tenker meg om så var det jaggu ikkje mange forskjellige strikkepinner da eg startet å strikke! Da var de
i grå plastikk med en tjukk og klein vaier! Det ble ikkje lettere å lære å strikke pga strikkepinnene i allefall *ler*
De gangene eg fikk “rote” i mormor sitt syskrin fant eg korte metallpinner i flere farger, de var gode de, men de var som regel alltid bøyde! Hmm lurer på hvor de havnet når det boet ble ryddet? Jaja spiller ingen roller nå,
for i dag… Oh-la-la det er sååå mange herlige og knallgode strikkepinner på markedet, ja eg vil nesten driste meg til si for absolutt alle sin smak og behov 🙂

Eg er veldig glad i strikkepinnen på bildet over; KARBONZ ♥ Den er god, spiss og garnet glir godt. Men, noe som er vel verdt å merke seg er at en dyr strikkepinne er ikkje ensbetydende med å få en god strikkeopplevelse 😉 NOP! Det er kombinasjonen pinne og garn som gir deg den beste følelsen 🙂 Akkurat nå har eg alpakka på pinnen og det kombinert med Karbonz er en drøm 🙂 Mor mi elsker tynne Strømpepinner i Karbonz
og hun strikker stort sett i Opal eller Røros Lammeull.

Fordi om du har hatt en dårlig opplevelse med en strikkepinne så er det ikkje sikkert det var pinnen sin feil, nop, det kan være kombinasjonen med det garnet du brukte som ikkje var bra. Noe garn flyter tregt på enkelte pinner og noen pinnespisser deler enkelt garn alt for lett. Etter hvert som du strikker og prøver deg frem vil du finne dine favoritter og da tenker jo eg at pris har lite å si? Mulig eg tar feil, men man skal jo ikkje bare strikke for å strikke, opplevelsen av et deilig strikketøy som flyter godt er jo alfa og omega – I allfall for meg 🙂

 

 

 

For noen år siden kvittet eg meg med alt “det gamle”, dvs alt av de grå og seige pinnene. Eg begynte å samle på diverse pinner og prøve ut forskjellig. Det henger ganske mye strikkepinner i et sånn stort “etui” på døra inn til Garnrommet. I denne veska har eg stort sett alt det nye og eg har vel en pinne til en hver garntype, så sånn sett er eg heldig 🙂 Utenom de pinnene eg har i Karbonz som er liker veldig godt bruker eg mye ZING Strikkepinnene – De syns eg fungerer veldig godt til det meste av garn, dessuten fikk eg en veldig
god opplevelse av de nye SmartStix pinnene 🙂

I 2018 satt eg på et Strikketreff og skulle skifte pinne på strikketøyet mitt, men den hadde eg jo selvfølgelig glemt
å ta med meg!! Fikk da låne en rundpinne og den ble eg faktisk fort forelsket i!! Damen husket ikkje hva den het, men etter hvert fant eg ut at det var….

 

 

 

HVERDAGSPINNEN ♥ Ikkje bare var den god, men den var jo kjempesøt også! Passer jo alltid med en Rosa Strikkepinne 🙂 Der og da på strikketreffet fant eg en butikk som solgte de og eg må si eg ble gledelig overrasket over prisen! De var jo nesten det me kan kalle gratis! I tillegg er det en god vaier 🙂 Nå når eg skal i gang med et Nytt Strikkeprosjekt passet det fint å få i hus nye strikkepinner og da ble det Hverdagspinnen som skal stå for jobben. Har du en favorittpinne eller har du som meg; Mange! En strikkepinne til hver garntype? 🙂

 

 

Før eg helt kan rigge meg til med strikktøyet skal eg spise,
og gjett hva me skal ha til middag??

 


Det heter et eller annet arabisk (!?!?!) men på godt norsk? Fylte Auberginer og Paprika, serveres med ris (Eg foretrekket salat). Fyllet består av paprika, kjøtt, sopp, løk og et par 3 krydder som eg ikkje husker navnet på haha

 

Men du?
Her plasker det ned og det gir meg mer strikketid i kwell for det er helt unødvendig å vanne! “Hagen” vår vil eg nå si er ferdig og JA eg skryter av meg selv, eller oss *humrer* For eg er skikkelig fornøyd 🙂 Bare se Her

 

 

KOS DEG OG HA EN
SKJØNN KWELL

 

 

 

Go`klem fra ei Happy og Fornøyd Vibbedille 🙂

6 kommentarer
    1. Hverdagspinne er super å strikke med🙂
      Har prøvd karbons, 3.5 og 4,men det passet ikke meg som strikker litt fast..
      Beste vaier til magic loop strikk er definitivt Chiaogoo… Er tvinnet stål inne i vaier, og den blir ikke bøyd som andre.. Addi sine må jeg ofte ha i varmt vann og strekke ut vaier..
      Har prøvd bamboo og trepinner, men blir sjelden brukt. De flerfargede strømpepinnene i tre, synes jeg er bra til sokker og votter🙂 Og firkantpinner i aliminium synes jeg er super.. De er veldig lett og fint å bruke når garnet er tynt..
      Så ja… Blir stor samling av pinner til slutt🙂

    2. Hei.
      Du skriver om strikkepinner. Jeg har prøvd så mange sorter jeg også, men jeg har funnet mine og det er Knitpro men jeg går over Symfonie. Jeg kan ikke bruke annet pga leddgikten min. Kan til nød strikke med metall pinner men jeg går fort over på Knitpro sine.
      Nå må jeg fortsette på en barnegenser jeg holder på med i restegarn må bruke noe av garnlageret mitt nytter ikke kjøpe, men jeg gikk på en smell og kjøpte Babino bomull blanding skal prøve det og se om henda mine tåler det. Skal se om det kan bli ei jakke til meg selv, men jeg blir ikke enig med meg selv om mønster. Vil ikke ha et som sitter på alle. Så jeg må vel plukke litt her og litt der tenker jeg.
      Her er det fint vær ikke noe regn. Har nettopp lukket altandøra.
      Ha en fin kveld.

    3. Den hverdagspinnen skal eg prøve! Strikkar mest med karbonz, men i går kveld gjekk det galt….den revna ved overgangen til pinnen. Det tok nokre masker før eg oppdaga det…og litt ufine ord. Det er fyrste gong eg har opplevd. Som du seier, garn og pinne må henge sammen, eller blir det litt frustrasjon her i heimen. Dei seige grå er vekke frå sortimentet her og..Ha ein fin strikkekveld!

    4. Hadde det ikke vært for Cubics hadde jeg ikke klart å begynne å strikke igjen. De er definitivt de beste pinnene for meg. Etterhvert har jeg fått trent meg opp, så nå kan jeg bruke Symphonie Wood også. Men ingen andre er noe for meg. Kjøpte en Karbonz rundpinne men vi er ikke venner. For meg er prisen uinteressant, skal man lage noe bra må man ha godt verktøy

    5. Dolma er alltid godt ( Maten Ali lager)
      Karbonz og de «vanlige» hos drops i sølv med spiss spiss og svart vire er mine favoritter, helt klart.

    6. Jeg har flere jeg liker.Hverdagspinner fra DSA er en stor favoritt,veldig god å strikke med,og veldig billig.Liker også Knitpro symfonie, karbonz ,zing og royale.Ellers Addi lace, Bamboo fra Gjestal og HiyaHiya sharp er veldig gode.Alt til sitt bruk.

Siste innlegg