Hage uten plen

 

Eg er oppvokst i et stort hus med enda større hage, blomster og busker i hver en krok, inn og ut med blomsterløk og knoller i gamlekjelleren. Var ikkje alltid bare bare å bruke gamlekjelleren til keramikkaktiviteter på vinterstid. Pappa var opprinnelig keramiker, men har jobbet som platearbeider på verft så lenge eg kan huske. I gamle kjelleren hobbylerte me en del med leire, men det var alltid litt styr pga av alle disse kassene med løk og knoll, for ikkje å nevne potetbingen!! Hvem hadde vel ikkje det i kjelleren på 70/80-tallet?? Anyway, drømmen min var alltid stor hage hvor eg kunne gjøre som eg vil, vel….det har eg ikkje helt fått enda heller da, og eg vet ikkje en gang om eg hadde orket det! Det er mye arbeid stort sett hele året, men akk så mye kos det er!

Tror eg har landet på det som blir vår hage, eller er det en hage? Hmm nei det er ingen plen – bare plank
og betong
, men innholdet kunne nok garantert fult en hage. Kanskje en liten hage, men dog – hage er jo hage 🙂
Det er ikkje til å legge skjule på at hage koster peng! Uansett, liten eller stor så går det med en del penger. Hvis du ikkje bare går for lettvinte løsninger som i fix ferdig så kan du spare ganske mye! Dvs du må gjøre det meste selv og ikkje minst lage det meste av det du allerede har. Eg har en mann som samler på det alt (takk og pris for at me har garasje) hans motto er at; “En dag får me brukt for det.” Å ja, selv om mye av det rotet mange ganger irriterer meg så har han veldig ofte fått rett.

 

 

 

Dette var utgangspunktet vårt da me kjøpte leiligheten i 2018. Me hadde allerede bodde her i 10 år
(Det var en kommunal leilighet). Lykken var stor da me ENDELIG fik kjøpt den! I løpet av de 10 årene me bodde her var det lite me kunne gjøre da ingenting var lov. Bare det at leiligheten var rød var “hemmende” for meg,
nei, eg likte ikkje fargene på utsiden kan du si…

 

 


Inngangspartiet var akkurat like trist. Me hadde alltid litt blomster både her og på terrassen,
men eg fikk det aldri helt som eg ville fordi rammen rundt ikkje var helt optimal.

 

 

Dette er litt av inngangspartiet i dag 🙂

 

 


Det første me fikk gjort da kjøpskontrakten var signert var å få folk til å skifte kledning og male! Ellers har me gjort alt selv, både innvendig og utvendig. Innvendig er me ikkje helt i mål ennå, men me kommer dit etter hvert 🙂

 

 


Siden me verken har plen eller bed må me jo går for alternativene; Kasser og krukker.
Et steinbed ble også en løsning 🙂

 

 

 

Den sommeren ble det mange turer rundt på de forskjellige strendene i distriktet. En stein her og en der….

 

 

 

Kjøpte også noe sekkere med småstein på Europris, var faktisk 50% da me hamstret litt,
penger spart er penger tjent 🙂

 

 

 

Et par terrakottakrukker og litt Sukkulenter gjorde susen 🙂 I år har eg plantet mini Stemor i disse små krukkene 🙂 I fjor prøvde eg med strandfioler i småsteinene, men det funket ikkje helt optimalt opp i her –
Trooor det kanskje ble for tørt?

 

 

 

Et bed som dette trenger slettes ikkje koste de store pengene, du lager det av noe som slenger rundt i garasjen 🙂 Utrolig var litt maling kan gjøre i de fleste tilfellene 🙂

 

 

 

 

Dette var i grunnen min grønnsakhage i flere år. Eg var på nippen til å gi opp mange ganger!
Noen somrer fikk eg nok til et par salatboller, andre år regnet bare alt bort!
Ikkje helt den beste løsningen, men men, man bruker jo det man har…

 

 

I fjor oppgraderte me grønnsakhagen, og eg skal jammen hilse å si av avlingen ble helt magisk!
Igjen er det kun brukt plank og ting fra garasjen, toppet med litt husmaling 🙂
(Me kjøpte fiberduk da slik at grønnsakkassen kan leve lenge)

 

 

 

Nå i år er den igjen sådd til randen og eg venter bare på å få høstet inn 🙂

 

 


Vil tro me er ferdig for i år, nå skal det bare holdes ved like frem til frosten kommer 🙂

 

 


…så ja, man kan fint ha en hage selv om man bor i ei terrasseblokk 🙂 Det gjelder bare å gjøre det beste ut av det med det man har, eller du kan bare “hente” Plantasjen hjem og bli ferdig på et blunk 🙂 Det bestemmer du selv.

 

 


Et nedblåst bjørketre i skogen bakom her kan fort bli litt dekor.
Dette er perfekt når det pyntes til jul utendørs 🙂

 

 


Det finnes nesten ikkje den ting du ikkje kan plantet selv om hagen ikkje har plen.
Selv uten hage kan du tenke på humlene som eg syns er viktig ♥

 

 

 

Det er bare å bruke fantasien og den kreativiteten du måtte ha,
la den få utløp og lag deg noe fint eller gøy 🙂

Fremgangsmåte på disse humlene finner du HER 🙂 

 

 

 

Nå er det bare å håpe på en sommer med fine og lune kvelder for da skal i allefall eg kose meg. Bare et Tips? Denne uken har Europris tilbud på utelys! 3 stk for 100 kr 🙂 Bortsett fra den ene ugla så funker de helt supert 🙂

 

 


Inngangspartiet er me også snart helt i mål med, er ikkje helt enig med meg selv ang fortsettelsen,
men enn så lenge ser det bra ut 🙂 Eføy og 2 Clematis skal få vokse og kose seg 🙂

 

 


Cluet er at det trenger ikkje alltid koste en formue for å bli bra, er du villig til å legge ned litt innsats så får du det til 🙂 Du trenger heller ikkje ha 4 mål tomt for å føle at du har hage 🙂 Me har en terrassen på ca 50 kvm og det er hage stort nok for meg 🙂 Akkurat nok til at eg kan kose meg, plante hva eg vil og ellers bare slappe av i sola 🙂

I dag regner det, alltid godt me ei god jordbløyte, men det gir meg også muligheten til å kose meg inne 🙂 Kanskje eg kan få strikket litt i dag? Iiiikkjeee sant! Det gjelder å ha noe å gjøre uansett vær og førehold. Eg har også en del perler som skal organiseres, så hvem vet? Kanskje eg ender opp med å sette meg ned å perler 🙂
Dagen blir nok fin okke som 🙂

 

 

KOS DEG MED DEN
HAGEN DU HAR

 

 

 

Go`klem fra ei Fornøyd Vibbedille 🙂

6 kommentarer
    1. Eg e oppvokst med ein far som va samler sånn som gubben din,når mor mi klagde sa han alltid ‘’Ta med deg emnet når du finne det,så sleppe du å leite når du trenge det!’’
      Jamen har dokker fått te mye,det har blitt flott.Kos deg videre med utekos,sjøl om der regne idag😊

    2. Det ser veldig koselig ut 🌹
      Jeg har en liten balkong men bruker den ikke. Kombinasjonen av å bo i 2.etg, tanken på kvaliteten på kommunalt vedlikehold, smale, tynne, inntørkede bord i tre som dekke, spinkelt rammeverk og panisk høydeskrekk setter effektiv stopper for å gå ut der. Legg så til at jeg fortsatt føler meg som om jeg veier 140 kg, så blir det inneliv med åpne vinduer og balkongdør. Jeg kan ikke ha planter der heller, de vil jo aldri få vann 😇

    3. Dette ble så fint. Skal si dere er flinke. Kjekt med en mann som er så hendt da.Vi skal flytte til leilighet med en noe mindre terasse enn din, men stjeler nok noen gode ideer fra dere.
      Klem

    4. Veldig fint….det er ikke størrelsen det kommer ann på nei….Flott er det hos deg og det blir nok frodig utover sommeren..

Siste innlegg