Svindyr Fuglemat!?

 

Neida, egentlig har eg ingen mening om fuglematen er dyr eller billig, eller om det er billigere å lage den selv? Meeen, man er ingen fuglemorder om man lager maten selv 🙂 Helt uten netting, kun ei krone og noe hyssing – Easy Peasy 🙂 Hvorfor ei krone? Vel, i min jakt etter noe og putte inni maten for å ha litt hold så eg kroneglasset på pulten min i gangen og tenkte; “Ahaaa” Så ja, derfor ei krone. La ei i bunnen av hver muffinsform (Har et sånn brett med 12 “hull”) Blir akkurat passe store kaker på den måten.

 

 

 

I hjemmelaget fuglemat kan du putte ALT hva fugler måtte elske. Eg startet med å smelte 2 pakker med Defiafett (Kokosfett), å ja det blir veldig mye mat av 2 pakker, men greit å bruke opp det som er igjen etter julebaksten. Når fettet er smeltet hadde eg 10 dl med Solsikkefrø oppi, kjøpte en sånn stooore pose (4 kg) på Kiwi i dag. Greit å ha solsikkefrø som en base, for du trenger en del tørrvarer for at ikkje “kakene” skal bli helt bløte. Fortsatte med ca 10 dl store Havregryn, hakket rimelig bra med mandler, tja...ca 2 krus. Har du slike Gløggposer igjen som kun er mandler og rosiner kan du bruke det. Eg hadde 2 slike små esker med rosiner og putta de opp i + 1 pose med Kokos 🙂 Hadde noen rester med Gresskarkjerner og Solsikkekjerner også,
putta det opp i og fikk tømt en del sånn halvtomme poser.

 

 

 

Ser jo ganske digg ut dette da!

 

 

 

Eg fylte altså opp ei silikon form med plass til 12 muffins + 3 halvliter glasser (kun halvfulle glass) og resten tømte eg i ei brødform. Brødforma kan du evn servere på ei fjøl eller skjære i stykker og servere litt om gangen. Er det snø og veldig kaldt der du bor kan du bare sette det rett ut, her må eg ta litt hensyn om det skulle bli + grader.
Har flere ganger opplevd at i + grader smelter Delfiafettet.

 


En søt liten muffins ♥
I morgen tidlig blir det TerrasseParty!

 

Syns det har vært en laaang dag, men nå skal eg slappe av! Fikk i hus helgehandelen, handla for mor mi + eg kom meg på posten og fikk avgårde de 3 siste “Juleglede” gavene 🙂 De ble sendt midt på dagen så de er nok i lufta nå – Håper alle 3 kommer vel frem, fint med en tilbake når de er mottatt 🙂

I morgen har eg avtale på Mekonomen kl 12 for å legge om dekkene og sååå går turen inn til Stavanger
og Kirkens Bymisjon, det gleder eg meg til 🙂 Men nå? Beina høyt!

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. kjekt å fore fuglene ,jeg har svært masse fett fra hjorteslakt i år ,vi fikk en storbukk og aldrig før har vi hatt så mange kjøttmeiser og blåmeiser i hagen ,i dag hadde jeg ut noen julekaker og da dukket svartrosten opp også ,håper du også får hyggelig besøk i hagen

    2. Jeg har også laget slike før. Brukte tomme melkekartonger og rømme beger etc som former. Da kan de stå i disse i kjøleskapet til de skal henges ut. Jeg brukte tykt hamptau som jeg slo knute på for mer hold slik du har brukt kronestykket. Funket det også 😊

    3. Småfuglene må få mat,ja 🤗 Et år tidligere laget jeg mat som deg,men hadde det oppi gamle kaffekopper som ikke var i bruk. Tok hyssing i hanken og hengte opp i trærne. Da har de en kant å sitte på også 🤗Et tips jeg fanget opp fra et hageprogram på NRK for lenge siden. 👍 Og så dekorativt som det ble med mine gamle julekopper i trærne 👏🥰

Siste innlegg