Ta vare på ULLA di!

Om du må vaske ullgenseren din så er det greit å vaske den riktig, hvis ikkje kan du fort ende opp med flere sitteunderlag og såler enn du trenger! Er du usikker når det kommer til vask av ull kan du alltid kjøre safe å vaske det for hånd, da går det som oftes bra 🙂 Noe du bør ta hensyn til ved evn håndvask er hvis det er sterke fargekontraster i plagget, la oss si rødt og hvitt. Er genseren helt nystrikka hadde eg vært veldig forsiktig for
å unngå overfarging, du kan f.eks ta en kork med eddik i vannet som er med på å binde fargen.

Tenkte me kunne ta en prat om de ullvask programmene som finnes, eg kan i allefall ta med de som eg bruker mest 🙂 For noen år siden var det 30 og 40 grader + håndvask symbolene som var de som definerte
ull- og finvask, enkelt å forholde seg til.

Nå er det f.eks 3 programmer for 30 grader (se bildet over). Ja, det er fort gjort å kaste et øyet på garnet
å tenke “Å ja 30 grader, det går fint” og så slenger du den nystrikka genseren i maskinen og skrur på…Hvis det da var 2 streker under 30 grader på garnet du brukte kan det godt være at genseren blir sitteunderlag! Derfor må du være litt nøye på akkurat det. Neida, det er slettes ikkje garnindustrien som er blitt vanskelig, eller som ønsker
å gjøre det vanskelig. Dette er jo en del av utviklingen når det kommer til vaskemaskinene, de vasker bare bedre
OG bedre og DET er til vårt eget beste. Ja, for på den måten lever klærene og lengre

og de ser bedre ut etter vasket etter vask.

Hvis du er opptatt av å vaske ulla di riktig så hadde du i det minste blitt litt nysgjerrig på hvorfor det plutselig står enten 1 eller 2 streker under 30, ikkje det? Vel, ok, Slik er det: Står det bare 30 betyr det en 30 graders ullvask, plain and simple, (HUSK likevel at maskiner kan vaske forskjellig!) den bruker eg for vår maskin har noen år på nakken og har ikkje noe annet. Står det 30 med en strek under betyr det skånsomt og står det to streker betyr det ekstra skånsomt. Lettere forklart, er det en eller 2 streket så skal plagget vasket med det som heter Ullvugge. Nå er det en gang slik at Ullvugge finnes ikkje på alle vaskemaskiner hvis de da ikkje er forholdvis nye. For min del betyr dette da håndvask 30 grader fordi eg tar ikkje sjansen i maskinen.
Hva du velger er jo opp til deg selv, men vit i allefall at du løper en
viss risiko om du vasker det på vanlig ullprogram 30 gr.

En annen ting ved vask av ull er jo å bruke vaskemiddel beregnet på ull for bruker du bare Omo f.eks vil Enzymene i vaskemiddelet slite ut genseren din ganske fort. Strikker du der i mot med alpakka, kan du f.eks gjøre genseren din en tjeneste å heller bare bruke litt mild shampoo siden alpakka i bunn og grunn er hår og ikkje ull. Alpakka bør jo også vaskes for hånd, ergo lettere å bruke shampoo 🙂

 

 

 

Dette er hva det står på garnnøstene og om du ikkje skulle vite hvorfor det nå er streker under, ja så finnes alt av informasjon på nett. Hvis du hadde hatt en vaskemaskin med Ullvugge hadde du jo visst hva det var og bare brukt programmet på maskinen.  Syns bare at me gjerne må være litt nysgjerrig på vegne av alt det flotte me strikker
og ikkje bare “kjøre flatt” og ta sjansen. Så ja, enn så lenge frem til me får i hus en ny maskin blir det nå i allefall håndvask hos meg med det meste eg strikker. Eg bare skyller det litt i vasken med ullvask før eg legger plagget flatt på blokkematter i stua. Har aldri dampet et plagg og kommer heller aldri til å gjøre det, eg bare strekker det lett før eg lar det tørke flatt. Ved damping kan du fort bare dampe bort hele spensten i plagget og det vil du jo ikkje.

 

 

 

Du må behandle ulla di med kjærlighet og omsorg vettu ♥ Ja for da har du det så mye lenger og plagget holder den samme fine fasongen som da det var nystrikket 🙂 Det er verdt den lille ekstra tiden det tar 🙂 Skulle f.eks uhellet være ute og en genser har krympet/tovet seg kan du, hvis det ikkje er tovet for hardt, prøve å legge plagget litt i vann sammen med dæsj shampoo og prøve å “jobbe” det løst med hendene. Hvis det ikkje lar seg gjør så har du altså noen ekstra sitteunderlag eller skosåler i ull 🙂

Har du strikket noe som du skal gi i gave og redd for at mottaker skal vaske plagget feil? Da kan det være lurt å sy en vaskeanvisning inn i plagg. House Of Yarn har mange slike lapper til garntypene sine, du finner de HER HER OG HER 🙂 Kan jo være greit neste gang du klikker hjem litt garn.

 

 

TA VARE PÅ ULLA DI 

 

 

Mor mi har nå nylig strikket et nydelig barneskjørt og siden hun hadde planer om å stryke det tok eg det med meg hjem! Ja eg måtte på en måte “redde” det så i morgen blir det vask, litt strekk og blokk på nåler 🙂
Kommer til å bli så fint så 🙂 Men nå? Nå er det Nattinatti 🙂

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

0 kommentarer

Siste innlegg