Tøff og Casual Tunika

Reklame | Dale Garn (Garnlinker)

Designet av Lena Skvagerson

 

Hmm ja jooo da, denne likte eg! Eller, dvs eg falt for halsen! Å ja, eg kan fort og helt uten problem forkaste det lekreste prosjektet hvis og om halsen er feil! Selv om eg elsker turtleneck så foretrekker eg V-hals eller andre “åpne” halser og er det en snor, vel da er eg som regel solgt 🙂 Det er heller ikkje alltid at eg er “der” og bare tenker at eg kan endre den, finner meg fortere noe annet. Akkurat det med type hals har endret seg ganske mye etter flere operasjoner i halsen, får en merkelig følelse av å bli kvelt hvis noe ligger inntil halsen. Ganske mange gode gensere i garderoben har faktisk hatt dramatiske møter med saksa *ler*

På den andre siden er jo dette en tunika og får fort et innpass bare pga det 🙂 En helt enkel og casual tøff tunika som eg fint kunne spradet rundt i 🙂 MEN! Eg hadde jo ikkje som oppskriften skriver strikket den i acryl…
No No….Eg er jo veldig glad i alpakka, eg elsker Alpakka Forte og da kunne eg tenkte med Alpakka Forte Classic faktisk! Det er litt tykkere og passer bedre i forhold til oppskriften 🙂 Skulle eg hatt en sommervariant av denne tunikaen syns eg Pure Lino som er 100% Lin er et godt valg – til meg i allefall 🙂

 

 

Designet av Lena Skvagerson

 

Å ja, oppskriften er på engelsk. Det trenger ikkje nødvendigvis bety at du bare skal skrinlegge et prosjekt.
Det finnes å mye hjelp å få, som en start kan du Google deg frem til oversettelser av engelske ord og uttrykk i en oppskrift. Det finnes et HAV “der ute”. Du kan f.eks snappe til den DENNE 🙂 Veldig mange av de samme forkortelsene går igjen i de fleste oppskriftene.

 

 

LENA`s TOP-DOWN SWEATER
Bildene over
Overvidde opp til 137 cm

 

 

Men du? Eg leste noe i går…har tenkt litt på det, egentlig! Hvor mye hadde du vært villig til å betalt for å lære
å strikke? Eller for å lære hvordan man skal leser/skjønne en strikkeoppskrift? Sånn helt eeeegentlig så syns eg jo ikkje det er noe man skal betale for å lære?? Er eg helt på tryne ved å mene det, eller? Mye av strikkelæren har jo mange av oss fått inn fra barnsben av, å ja eg vet at ikkje alle har det, men det er likevel noe man stort sett lærer av andre som strikker “bare fordi”. Det var jo f.eks en av grunnen til at eg startet strikkegruppa mi Koselig Strikking for alle – Der skulle alle, enten de kunne strikke eller ei bli med. Muligheten for å lære skulle være tilstede og eg ser jo hele tiden at mange av medlemmene er flinke til å fortelle hva og hvordan når noen trenger hjelp. Så ja, det å lære å strikke kan man jo gjøre helt gratis! De aller fleste kjenner jo noen som strikker og ingenting er vel bedre enn å lære fra en person som sitter ved din side? Hmm selv får eg jo spørsmål daglig som omhandler et strikkerelatert problem, det kunne jo aldri falt meg inn å ta betalt for det!?!?! Ingen har patent på strikkekunsten og strikkinga er for alle, derfor tenker jo eg at DET er noe man lærer hverandre uten å bli rik på det. Mulig eg tar feil, men ja eg reagerte…Uansett så vil eg jo si at DET ikkje er måten å rekruttere nye strikkere…

 

 

 

* * * *

 

Siden det først nå i morgentimene gikk opp for meg at det er 1.mai og stengt på fredag så er det jo ganske snart helg! Planene min er jo blomster og BLOMSTER de neste dagene! Først å fremst få de i hus og så skal eg plante hos mor mi 🙂 Det vet eg hun kommer til å sette pris på! Hun elsker blomster og hagen sin, men jo eldre man blir jo mindre orker man å gjøre selv. Eg er ikkje en HAGEperson, dvs luking og diverse, men å fylle terrassen hennes i krukker og kar, ja det skal eg klare. Det kommer nok til å resultere i at mine blomster blir stående et par dager for det “tar på” å plante 🙂 Men da er eg i allefall i gang og den neste uka blir det nok en del planting
og omrokkeling ute på terrassen 🙂

Om eg har skjønt åpningstidene til Selvåg Gartneri riktig så har de også åpent på fredag?
Da blir det i såfall blomstershopping da 🙂

Dagen i dag? Tja, vet ikkje helt eg….burde ryddet litt her hjemme, men begynner å bli lei av det eg for det er det samme hver eneste dag. Hvis eg hopper over en dag, ja så har det jaggu meg spredd seg!
Er det vanlig, eller? *ler*

 

 

 

LAG DEG EN FLOTT DAG
OG KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

3 kommentarer
    1. Nå fikk du meg til å tenke litt her… hvorfor skal en ikke kunne ta betalt for å lære folk å strikke? Det arrangeres jo symaskinkurs, bunadsømkurs og malekurs og alt mulig annet (for betaling), så hvorfor ikke for strikking? Det er jo helt opp til meg om jeg vil betale eller bruke YouTube for å lære alle disse tingene. Og om jeg ikke har noen å spørre, så er det jo lettere å melde seg på et kurs enn å skulle finne noen å spørre. Vet at noen tar med seg strikketøyet til garnbutikken for å lære når de står fast, men det kan jo ikke være slik at de som jobber der skal lære folk å strikke fra grunnen av? Eller er det noe en bør forvente? Jeg har skjønt det slik at jeg kan bytte kontakt på en lampe selv, men jeg forventer jo ikke at en elektriker skal lære meg hvordan jeg gjør det?

      Vi snakker jo om at håndarbeid ikke blir verdsatt. Kan noe av det komme av at vi gjerne lærer bort gratis? (ja, jeg gjør også det om noen spør) Jeg lærte hos farmor, men farmor strikket også genser uten betaling dersom du bare kom med garnet. Tror ikke det er noe jeg vil ta med meg videre, kjenner jeg.

      Nei, jeg har ikke fasit på spørsmålet om det skal være gratis å lære å strikke, men min første tanke er at det må være fullt mulig å ta betalt for kurs dersom noen ønsker det. Må tenke litt mer, kjenner jeg…

      1. Forså vidt enig i det du skriver, men like vel så undrer eg meg litt. Vet jo at det finnes sykurs og div. Det var gjerne måten det hele ble langt frem på kanskje at eg reagerte? Strikking er ikkje det mest omfattende å lære, da mener eg det grunnleggende og dette kan jo læres av å spørre andre som strikker noe eg føler de fleste som strikker mer enn gjerne lærer bort. Tips og gode råd deles villig mellom strikkere og kunnskapen bygger seg opp over tid (indiviuelt fra person til person).
        Mener selvfølgelig at strikker man for noen eller for salg så skal man ha betalt, men kunnskapet rundt det å strikke er jo mer allemannseie på en måte. Vet ikkje, fikk bare en litt sånn….Hmm…Ja nei, det hadde vel gjerne ikkje falt meg inn å tatt betalt for akkurat det.

    2. Om interessen og viljen til og lære å strikke er til stede,så vil jeg tro at det er en “enkel” sak i dag,der man har tilgang til uendelig mye kunnskap via pc. På youtube ligger det jo mange videoer man kan lære av.
      Det å ta seg betalt for å lære noen å strikke,virker litt merkelig syns jeg. Vet bare at om noen kom å spurte meg om jeg kunne lære vedkommende å strikke,så hadde jeg vel heller blitt veldig glad over det,å jeg hadde selvfølgelig ikke tatt betalt for det. Jeg må bare si at jeg er stolt over den strikkekunnskapen jeg har tilegnet meg gjennom årene. Men når det er sagt,så er jeg IKKE utlært,så langt derifra.Men stolt over det jeg pr nå mestrer,JA.

Siste innlegg