Topp Tur : Ble lurt igjen!

For en dag sier eg bare, sola skinte og shortsen og leggene ble skitne – Altså aldeles perfekt! Skulle ikkje trodd det da eg kjørte hjemmene fra! Tåka lå helt i bakken, men når eg kom opp på Gramstad parkering og møtte storesøs kunne man se at sola kjempet seg gjennom tåka, det var helt lyst, men masse tåke.

Målet for dagen var Dalsnuten 🙂 Egentlig en “enkel” tur, det er rett bort, litt ned, følg stien til foten av Dalsnuten og så går man rett opp mer eller mindre. Her har det vært innleid sherpaer som har lagt ned stein på stiene, utrolig flott og ikkje minst beskytter det en del samtidig som det er deilig å gå på 🙂

Me la i vei og selv om eg kunne se hvor me skulle gå fikk eg beskjed om å gå ut over marka til venstre *Me skulle sjekke ut noe…!* Ok, eg lyer og går, “Me skal bare rett bort der”, sa søs. Eg ser en litt haug og tenker “Ok”. Her er det så mye tåke at me ser lite av utsikten så kommer det: “Tenkte me skulle gå 2 topper i dag siden de er så nærme, så nå skal me opp til Øvre Eikenuten” Helt greit, eg trodde jo det var den lille haugen med gikk mot….Nei, det var ikkje den…Fra den gikk me ned i en liten dal og så gikk me ca 200 m ganske bratt opp over –
Det gikk overraskende veldig greit, rett opp uten nevneverdig pauser,
det var i så fall for å stoppe litt for å se hvor eg skulle trokke.

Skal fortelle litt underveis i bildene…Det er bare å nyte!

Helt i starten.

På vei opp til den lille haugen og videre til Øvre Eikenut.

Yehaaa!!!

Bak søs der er det type rett ned….Ikkje sant! “E ikkje sååå langt om man ramler,
det er ei fjellhylle der og noen trær”
– Sitat storesøs

Fra Øvre Eikenut kan me altså se bort dit med skulle i utgangspunktet, blir som regel en U-sving på disse turene våre 🙂 Her står me på toppen, så er det neeeed, og bortover. Me går opp ved den røde streken og videre opp på fjellets høyre side. Når eg står å så borte tenkte eg bare: “Det er jo sååå bratt”, men når man kommer bort dit er det helt overkommelig, det går opp, opp og opp – Går litt sikksakk og så er det sherpaer trapper et stykke før det er å gå resten rett opp på fjellet – Takk og pris for veldig gode sko!

Klarte det denne gangen også, Dalsnuten ble min 7.topp
og 5 av 10 er nå krysset av på “10 topper i Sandnes” 🙂

Fantastisk utsikt, og “der borte” kan man skimte parkeringsplassen!

Øverst av den hvite streken er P-Plass, den hvite streken er ruta du går om du kun skal gå til Dalsnuten – En veldig grei vei, rett frem og så opp. Me gikk den røde streken og fikk da altså en flott rundtur 🙂

Utsikt mot Sandnes..

..mot Stavanger..

..innover mot Dale, og rett ved siden av oss her kan me se Lisenderen på toppen av Lifjell –
Den turen skal me også gå, men da starter me ved hytta til storesøs 🙂

Satt litt på toppen og bare nøt det mens me spiste en energibar og ei stripe Kvikk Lunsj 🙂 Sååå var det å komme seg ned, med vonde knær er nedover noe verre så rompa måtte i aksjon – Tryggest sånn når stegene nedover blir for høy. Litt dumt om man ramler fremover på vei ned *ler*

Me ble stående ganske henført ved et tre midt i nedstiginga – Det svermet med humler på et avblomstret gåsungetre. Selvølgelig måtte det tas bilder! Nydelige skapninger ♥

Vel nede på landjorda fikk med koselig turfølge, 2-3 sauer og 3 nydelig lam.

De brydde seg lite at me kom på innsiden av porten for å komme oss videre,
tydelig at de er vant med folk, men sååå skjønne!

Vettu ka? Vel nede ved p-plassen var eg absolutt ikkje sliten…! Beina var helt fine og eg kunne fint gått mer.
Det føles godt og eg kjenner at formen kommer seg 🙂

Siden mi klokka kappet vekk halve turen måtte eg få bilde av turen fra søs og eg ser jo på tempoet her at formen har kommet seg godt 🙂 De blå feltene er opp og nedstigning 🙂 Totalt gikk med 4,5 km.

På vei hjem kjørte eg innom Hove Plantesalg, og gikk litt bananas….

Planen min var å få dette plantet i dag – Fikk plantet en og så var det i grunnen kveld. Var ute å hentet Amira på jobben kl 16 og da hadde eg kun vært hjemme en liten time, men nå har eg jo mye eg kan kose meg
med i morgen 🙂 Tror eg skal ta en tidlig kwell og starte tidlig ute i morgen, best å benytte seg av helga for på mandag er det atter en gang meldt regn…