Ufattelig Flott og vakkert!

Designet av Tinna Thórudóttir Thorvaldsdóttir

 

Altså….vel har eg sett ganske så mye av det meste som kan strikkes, men altså….HALLO! SPEECHLESS ♥
Tenk å kunne hekle dette? Ja nei, det er ikkje vanskelig, eg vil heller tro det kanskje hadde skortet på tålmodigheten? Oh la la!

 

 

 

Designet av Tinna Thórudóttir Thorvaldsdóttir

 

Det som egentlig tar kaka med dette teppet er at det er heklet i et garn eg liker veldig godt: Peruvian Higland Wool ♥ Har du ikkje testet det, ja så kan eg absolutt anbefale det! For å kunne hekle et teppe som det på bildet trenger du et garn med mange farger, men det viktigste er at garnet har flere nynser i hver farge og det har absolutt dette garnet! Et annet garn eg elsker som også har mange nyanser er jo Finull og Holst Supersoft, men de er en del tynnere enn Peruvian som er brukt i teppet 🙂 Uansett, skal du ha deg et godt teppet som du vil bruke må du
i allefall bruke et garn du kan tenkte deg å kose med 🙂

I oppskriften finner du også VideoTutorial som kan hjelpe deg om det er en teknikk du skulle stusse på. Det er en del Mosaic inn i bildet, men det er jo så kjekt! Drømmeteppe, ABSOLUTT et drømmeteppe!

 

HAVANA AFGHAN
Bildene over
Str 140 cm X 110 cm + borden
Teppet kan enkelt lages så stort som du ønsker
Oppskriften er på flere språk, bla engelsk og dansk

 

 

* * * *

 

 

 

-11 her da eg sto opp og det er egentlig sjelden kost her i vest! Det er bitende kaldt kan du si! Snøen ligger som ei hard skorpe over alt! Men for all det, heller det enn 0 grader, regn og kuling!

Har egentlig ikkje noen planer i dag, bortsett fra litt huslige sysler, tviler sterkt på at eg skal ut i det hele tatt! Eg vet eg må til legen senest torsdag for å ta en del prøver siden eg skal på SUS/Nyremed.avd. neste fredag, men det er også det hele. Blir nok til at eg surrer rundt her hjemme vil eg tro. Men altså, det må eg si…Eg la jo ut en Spleis i går, min aller første! Var veldig usikker på hvilket mål eg skulle legge inn og hvor lenge den skulle vare, har jo aldri gjort det før. Tanken var bare at uansett hvor mye som evn kom inn så ville det hjelpe godt der det trengs. Endte med å legge målet på 10 000 kr, da ville i allefall familien vår klare seg et par måneder hvis me var heldig. I løpet av 4 timer ble målet nådd!! Det er jo helt sykt!! Ble da tipset om at eg kunne øke målet, noe eg gjorde og nå er summen over 15K!!! Me er helt overveldet for dette kommer til å gjøre hverdagen bedre for noen av våre kjære ♥

Eg skal komme me et konkret eksempel på hvordan det er blitt i LIbanon: Den ene broren til Ali har høy utdanning, han er Inspektør på en Privat skole. Før alt begynte å gå til helv...hadde han en mnd lønn på $1500 – Noe som i Libanon var meget bra. Mye av utgiftene de har betales i Lib.Lire og kursen var alltid til deres fordel, dvs de fikk vanvittig mye for dollaren. I forhold til norske priser var alt av mat utrooolig billig!! NÅ? Vel matprisen er over 10 ganger så dyre, dollaren er skyhøy og du får kun “Kjøpt” den i bakgater og på svartebørsen, men du trenger millioner av Lib.Lire for å i det hele tatt få noen skarve dollar. Skolen som broren jobber på er som sagt privat, dvs det er barnas foreldre som betaler lønnen kan du si, men Corona stengte skolen for en god stund siden, foreldrene betaler nada og det er der med ingen lønn…Broren gikk til ledelsen på skolen for et par uker siden for å se om han kunne hente ut litt lønn…han fikk knappe $400! Det varer ikkje lenge med de matprisene når han har mange å hjelpe! Heldigvis eier de alle leilighetene de bor i. Det har vært beinhard sparing fra de var små og de har formelig bygget stein for stein. Så utgiftene utover mat/medisiner er strøm og vann, men det er jo OGSÅ et eventyr! (Les: Mareritt!) De som har følgt med på nyhetene de siste årene har fått med seg at lille Libanon (som er MINDRE enn Rogaland) huser nå ca 2 mill. syrerer. Tenkt deg et kvartal som til vanlig huset kanskje 20.000 mennesker, vann og kloakk fungerer som normalt…plutselig er det kanskje 50.000 flere som f.eks skal trekke i dosnora? Hva skjer tror du? Og hva skjer med strømnettet? Ikkje sant!? Det sprenges fullstendig og for å få noen kwh må man betale blodpriser…Det er blitt mange umennesklige skjebner for å si det sånn. Ting me ikkje klarer se for oss, tenk også at 2 mill flere skal ha mat? De vil ha brød hver dag, og hva gikk f.eks til helvete da havna eksploderte i august? Jo, det var hele kornlageret til Libanon…Ting me alle tar for gitt er bare blitt nappet vekk under beina på mennesker som har klart seg bra. Når situasjonen i utgangspunktet var skjør pga tiår med krig, men man kunne se en bedring blir bare alt lagt i grus. Hver dag får me telefoner, ja flere ganger om dagen, de gråter og er frustrert. De skjønner ikkje helt at me ikkje kan sende mer enn det me gjør, eller de skjønner jo, men likevel…
Det er tøft, det er knalltøft og så ufattelig trist…

Derfor er me så takknemlig for dere som har gitt på Spleisen eg la ut, det hjelper, det hjelper MYE!! Så TUSEN TAKK ♥ Eg skal klare å lage til noen bilder/filmsnutter etter hvert når pengene kommer frem til familien, garantert at det blir mange tårer. De vet ikkje hva me har satt i stand så det blir nok en overveldende reaksjon. Spleisen vår finner du HER INNE, setter stor pris på du vil bli med å dele den ♥

Nå skal eg reise meg, strekke meg litt og starte dagen på et vis 🙂

 

 

LAG DEG EN FLOTT DAG!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

3 kommentarer

Siste innlegg