UKRITISK BRUK AV ANDRE SINE BILDER!!!

Foto: Ali Dib Najem/Vibbedille

Ikkje bare har eg flere ganger funnet mine egne bilder i både Garn/Strikkeannonser på Finn og på diverse strikkegrupper på Facebook, men jaggu ser eg bare mer og mer av dette – Hver eneste dag! Mange, ja og da mener eg mange uten å overdrive, skor seg på andre sine bilder! Fine bilder hvor eieren garantert har brukt tid og kreativitet for å få et fint bildet blir helt ukritisk brukt av nesten gud og hvermansen! Nå må man lære dette her; Skal du bruke andre sine bilder, enten det er nabokjerringa i 2b eller en kjent strikkedesigner, ja så SKAL eieren av bilder krediteres!! Å NEI, det er ALDRI vanskelig å finne ut hvem som eier bildet, det tar deg gjerne TOPPEN 10 min å finne ut av det (Det er hvis du er litt treg på tastaturet). La det heller bli en regel; Finner du ikkje eieren, ja så bruker du ikkje bildet. Verre trenger det ikkje være, eller, best av alt? Ta ditt eget bildet 😉

Eg ser f.eks bloggere som helt uhemmet, hver eneste dag, bruker nesten utelukkende andre sine bilder uten så mye som å blunke! Prøver man å si noe så er som oftes responsen: “Hvorfor bryr du deg?” eller;
“Hva har du med det å gjøre, eg kan gjøre som eg vil så lenge det ligger på nett!”
Etterpå blir man bare galant blokket av vedkomne…Det er så voksent vettu!!

Vel, eg TRODDE folk generelt var mer opplyst enn som så – I dag! Men nei, dessverre –
Alt for mange er fortsatt veldig kyniske når det kommer til andre sitt arbeid og innsats.

NEI! Me som eier bildene skal ikkje føle på STOLHETEN fordi andre bruker bildene våre! Det er jo ingen som ser på bildet som vet hvem det er sitt uansett, de tror jo det er den som bruker det eier det. SÅ hva gjør det for meg?? NADA! Eg har flere ganger fått meldinger fra kjentfolk som har sett mine bilder brukt i andre sammenheng enn hva som er beregnet, som f.eks på Finn og på Strikkegrupper. De blir brukt for å fremme noe brukeren ønsker å oppnå – Dette er ikkje greit!

Det finnes nettsider hvor man kan betale noen kroner for å få lov å bruke bilder, da velger man selv
(fra den nettsiden hvilke man vil ha) MEN HVA HJELPER DETTE?? Ha! Har sett screenshotbilder fra slike nettsteder brukt i blogginnlegg. Da er det gale da, ikkje det?

Det må jo ikkje bli slik at ingen til slutt vil legge ut bilder? Nå må det skjerpes! Skal du bruke andre sine bilder så krediterer og linker du! Det frekkeste er jo de som klipper bort eller fader ut vannmerkete bilder. Sier bare det,
EN dag bruker du feil bildet og eg kan love deg at det kan koste deg dyrt! Skikkelig dyrt!

Det er ikkje godt nok å skrive under bildet:
Fant det på nett – Lånt fra Google eller Pinteresert! (Det er ganske latterlig!)

 

 

Dagens utblåsing!
Kjentes godt!

 

 

Del gjerne innlegget hvis du ser mye av det samme

 

 

Go`klem fra ei noe FRUSTRERT Vibbedille 🙂

6 kommentarer
    1. Når noen legger ut et bilde og spør etter hvor man kan finne den oppskrifta, da skjønner man at det bildet er kopiert fra noen. Jeg sier alltid fra om det når jeg ser det. Det er når man sier fra at det hagler med kommentarer som: Hva gjør det at bildet deles? Jeg er også interessert i den oppskrifta. Vær nå ikke så firkanta ang deling av bilder. OSV…….
      Jeg rapporterer konsekvent til admin der kopierte bilder ligger, så får admin slette det. Har sett flere slike innlegg blitt slettet i det siste etter rapportering til admin 🙂
      Når et bilde er kopiert fra Pinterest og den som legger det ut sier at de finner ikke oppskrift for bildet fører til ei utenlandsk side, ja, da kan det være et bilde som er kopiert fra norske designere eller det er noe som er selvkomponert. Det florerer med bilder der inne som er kopiert fra norske designere, og på noen er der til og med diagram.
      Det sies at det er mange russiske sider som legger ut kopier av norske oppskrifter, og det kan ligge virus på de sidene.
      Har rapportert til norske designere at deres design ligger på russiske sider, men det kan være vanskelig å få det slettet derfra.

    2. Mine bilder blir også brukt med jevne mellomrom og stort sett hver gang er vannmerket klippet bort. Syns det er så utrolig ufint. “Lånt fra google” er ett kjent utsagn. Hvem er Google? Og når begynte google å strikke? Jeg har jo til å med merket bildene så så vanskelig burde det ikke være å skjønne at det ikke er lånt fra Google.
      Nei, liker det ikke. Blir så glad hver gang du tar opp disse problemtemaene 💜

    3. Jeg bruker som regel mine egne bilder, og tenker i grunnen ikke så mye over at andre kanskje bruker “lånte” bilder. Noen ganger er det innlysende, mens andre ganger tenker jeg ikke over det.
      Jeg har selv “lånt” bilder fra google, men det skjer ikke ofte akkurat. Det har bare vært enklest der og da, hvis det er noe helt spesielt jeg skal illustrere. Og ellers foretrekker jeg å skrive hvem jeg har lånt bildet av. Dessverre ofte, når man leter på google, så kan det samme bildet være brukt i flere settinger og av flere. Og da er det jammen ikke lett å vite hvem som har originalen. Men nå snakker jeg om helt andre bilder enn strikkebilder og sånne ting.
      Jeg har funnet mine egne bilder brukt av andre ja. Det skjer rett som det er faktisk. Men siste gang jeg fant et av mine bilder hos andre, så sto faktisk navnet mitt på bildet. Så da ble jeg glad 😀

    4. Du må legge copyright på bildene dine som er lagt over motivet men som legger seg inn i farver og ikke ødelegger bilder.De går heller ikke an å redigere bort.
      Copyrightmerket ditt kan hete
      Tante er
      Fortsatt gal
      med en bred oval ring rundt.
      Jeg brukere mine copyright merker på ting jeg har laget selv og de kan ikke taes bort.
      Hilsen Sonja

    5. Støtter deg fullt ut i ditt innlegg, det er bare rett og slett ikke lov! Er nok også blitt utsatt for dette mange ganger med våre bilder både fra bøker og “hentet” på nett.

      Den som eier bildet kan fakturere deg akkurat hva den selv vil for bildebruken.

      Anbefaler alle å lese dette, som var et foredrag på årsmøtet til Norsk Selskap For Fotografi (NSSF) i 2018
      https://app.box.com/s/jc299xeyu8eqnzavquvam6i30uao1vay?fbclid=IwAR2Pq5XkF4D3hAq1Vqw1yHrsMW_YxOjayAVUwREJFWeOKfLkyfMyiiwDgLs

      med hilsen Tove Fevang

Siste innlegg