Unødvendig å kaste! – Deilige Go`saker

 

I dag hentet eg frem det godt gjemte husmorgenet mitt og fikk unnagjort en hel masse! Dagen i dag er et bevis på at me kvinnfolk er de beste til å multitaske! Startet med å få 3 kg eple og 1 kg tyttebær på kok, og mens det fikk putre i vei fikk eg brettet X-antall kilo med klær og ryddet på plass, satte på 2 maskiner til å hengte det opp fortløpende. Når epler og tyttebær var ferdig kokt var det å…

 

 

 

 

…organisere siling av dette, og dette tar jo sin tid da vettu…Tja, var litt i farten da så eg gikk inn på Dib sitt rom å hentet alle jakkene hans, 5 i tallet. Han har egen knaggrekke til de bakom døra si, en og en gikk de på hurtigvask så nå er stua full og det dufter så deilig rent og pent atte 🙂 Greit å få vasket de før det virkelig begynner å bli kaldt, selv om de ikkje akkurat var skitne. Minner meg om at eg skal ta
å vaske mine jakker/kåpe også en av dagene.

 

 

 

 

Det dufter deilig når tyttebær er på kok. Eg har også en hel sitron opp i her. Å ja, dette er porsjon nr 2 eg lager fordi det ble kun 3,5 glass da eg laget dette på fredag. Nå har eg i allefall 10 glass med tyttebærgelé
og 12 glass med Rognebærgelé – Fornøyd med det 🙂

 

 

 

 

Dette bildet er fortsettelsen av det øverste bilde, dette er tyttebærene som har stått til siling for å få gelé. Var en god del væske igjen her, men siden man ikkje skal presse bærene for da blir geleén gromsete koker eg de opp på nytt med vann og deretter sukker. Hva får man da tro?? Joooda, da blir det deilig tyttebærsirup!! Jammy Jammy, det var godt det! Opp i mine tyttebær var det også en hel (oppskåret) sitron, også denne ble moset.

 

 

 

 

Ble 5 små og 1 stor flaske med tyttebærsirup. Dette kan du bruke nesten til alt; Is, vafler, middager og du kan t.o.m bruke det som smaktilsetning i drinker og eller der du syns det er godt. Min sirup ble søt og syrlig, har litt i ei flaske som ble halvfull og eg skal seff teste på is 🙂 Så ja, da forsvant alle mine tyttebær og intet ble kastet.

Eplene mine står fortsatt å “renner” av seg, sånn ca ett drypp i timen! *ler* Eg orker ikkje koke opp den geleén også i kveld, tar det i morgen. Eplene som er igjen etter silingen kan du også jobbe videre med; Eplesirup og Eplechutney kan du få da, eg laget begge deler i fjor og det ble knallgodt! Tja, tror eg snart er ferdig med denne huslige aktiviteten, neste runde på kjøkkenet blir noen snop og nøtter som også skal bli med på messen 🙂 Men du…Har du solgt marmelader/gelé og sånt? Eller for den slagsskyld kjøpt på messe? Hva pris snakker me om som kan være grei å forholde seg til? Spurte på FB, men intet svar der gitt. Vil jo slettes ikkje overprise samtidig som eg gjerne vil ha litt betalt.

Men nå? Vel, eg nevnte is så nå må det testes med tyttebærsirup!

 

 

 

 

SOVE GODT NÅR
DEN TID KOMMER

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

5 kommentarer
    1. Utrolig og takk for tipset på sirupen. Det var lurt:))) Siden du er slik i gang må du bare prøve tomatsyltetøyet. Utrolig godt til kjøtt. Oppskrift på bloggen min. Jeg bare elsker det:)))

    2. Siden du ikke har fått noe særlig svar: jeg handler i REKO-ring, så jeg tok et par eks. derfra :

      Løvetannsirup, 100 ml, kr. 85,-
      Ripsgele, 300 ml, kr. 99,- pr. glass

      Det er akkurat satt ny utleveringsdato, så det var ikke mange produsenter som har annonsert ennå. Hvis du vil, kan jeg sende deg priser på Messenger om jeg kommer over mer før du skal på messa.

      Jeg lager det meste sjøl, så…. Men kommer jeg over noe spennende, så skal det være svindyrt om jeg velger å ikke handle 😉.

      Om du skulle lure – så står REKO for «rettferdig konsum» 😃. Lykke til på messa med alt du har laget !

      1. Ahaa tak skal du ha 😀 Basert på disse prisene er i allefall ikkje prisene eg tenkte hårreisende 🙂 Men kommer du over flere priser så bare send meg en melding, hadde vært flott det 🙂 Takk skal du ha!

        1. 👍 Da gjør jeg det. Bare hyggelig å bidra 😊. Ønske om rett verdsetting av tid, kunnskap, arbeid og kvalitet – den deler vi.

          1. Ja det er viktig, og siden eg for første gang skal på ei gigasvær messe og aldri har solgt marmelade o.l før vil eg ikkje risikere å få dama i naboboden på nakken 😀

Siste innlegg