Det beste med Høsten??

 

Nå er det innafor å si at høsten er i gang? Når høstaktivitetene på kjøkkenet kan starte da er det absolutt en endring og det er den beste årstiden, syns eg 🙂 Å ja, eg like som sagt sol og sommer også, men likevel er det lite som slår høsten – En fin høst vel å merke og ikkje bare en som regner/blåser bort –
Selv det kan bli en fantastisk innehøst 😀

Rognebærene som ble til go`saker i går plukket søs og meg da me gikk Husafjell & Dyrafjell
sent i august, så dette er ikkje noe krøftebær *ler*

Har leita etter oppskrift på Rognebærgele med kun rognebær, me i alle oppskriftene eg fant trengtes det mye bær (2-4 kg) og det ble ikkje så mye gele ut av det, og når eg da kun hadde 700 gr, vel…da måtte det blandes da vettu. Eg brukte DENNE OPPSKRIFTEN og eplene er fra landstedet til søs inne på Li, deilige og syrlig epler 😀

 

 

 

 

Siden eg likevel var i gang på kjøkkenet i går kwell tok eg ut ei bøtte med tyttebær fra fryseren. Den kjøpte eg faktisk for mor mi i fjor sommer. Da eg tømte fryseren hennes etter at hun døde tok eg den med meg hjem. Eg liker godt tyttebærsyltetøy til brunsaus middager, men nå ville eg prøve meg på gele! Vettu?? Denne geleen her er søren meg noe av det aller beste eg har smakt! Akkurat som et syrligsøtt snop som eksploderer i munnen!! Jøss, for ei smaksbombe!! Har kokt bærene sammen med en hel sitron 🙂 Brukte DENNE OPPSKRIFTEN.

 

 

 

 

Sååå var det bare å teste tålmooodigheten da….Planen var å la det stå til i dag, men siden eg vil på tur og Ali på kjøkkenet fikk eg kokt opp geleen før eg la meg ut på natta da vettu…

 

 

 

 

YES YES Rognebærgeleen ble blank den! Den er nesten litt signaloransj! Fargene kommer ikkje skikkelig frem her på bildet, men så god den ble også! Har aldri smakt denne type gele før; Litt sånn søtt og syrlig med et hint av “knert” (Litt stramt/vilt på en måte). Ble 12 glass av denne go`saken.

 

 

 

 

Tyttebærene ble mørk burgunder, helt herlig begge deler! ca 650 gr tyttebær ble kun 4 slike små glass…så mye mulig eg må innom Kiwi å kjøpe meg et par bøtter til…Var jo så godt da vettu! I år tenker eg å ta med meg geleglasser på Solamessen, gutta her hjemme er ikkje så flinke til å forsyne seg av denne type go`saker…
Å jo, de liker det, men det blir bare glemt(?). Det som blir igjen etter messa blir til Nissegaver
i november/desember tenker eg 🙂

Ok, det er løøørdag, det er 12 grader og opphold med fare for litt regn, eg må smi mens eg kjenner lysten og okret er der: Ut på Tur tenker eg! Eg må komme i gang, noe har foregått i kroppen min siste uka og dette er ikkje holdbart! Ser ut for at allergitablettene eg fikk funker flott på alle myggstikkene (som er betente) på føttene hjelper så da sater eg på at turskoa sklir fin på i dag 🙂 Ellers har eg noen maur på
Hobbyrommet som etter hvert skal stekes 🙂

 

 

 

LAG DEG EN
GOD DAG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

3 kommentarer
    1. Så herlig. Har og laget rognebær gele. Jeg må tipse om noe jeg kjøpte til slik bruk og det er et stativ så en slipper å bruke handkle.Har på en måte en pose på så en kun kan skylle godt. Har de blandt annet på Jernia. Ups – litt reklame hehe. Men det har gjort det å lage gele så mye enklere.

      Smakte de godt?

      1. Det smakte mye bedre etter at de var på glass enn hva de smaker direkte fra et tre hehe De smaker litt “skarpt” (beiskt?) men også søtt og syrlig, er garantert godt til brun saus middag ja 🙂 Ps: Så lenge du ikkje er sponset av Jernia er det ikkje annet enn et godt tips, og den “dingsen” skal eg sjekke ut, hørtes lurt ut 🙂

        1. Ja den var helt perfekt. Ligger rundt hundrelappen, og ikke sponset nei hehe., Jeg kjøpte min på en coop jeg, men det var inne på Hjelmeland.
          Jeg har ikke smakt på min, men det sies at det også skal være godt til vilt.

Siste innlegg