Ut På Tur: JÆRKYSTEN

 

I dag gikk turen endelig ut til Jærkysten igjen, Ine og eg på tur – Alltid like kjekt og me er akkurat like gira begge 2!! Tror me begge var lettere sjokkert da me våknet i dag! Det plasket jo ned noe så inni hamparæva – Var jo slettes ikkje det som var meldt! Men me meldes i morgentimene og ingen av oss ville droppe turen så me pakket med oss fullt regntøy og la i vei. Møttes på Sola og kjørte sammen ut i hver vår bil – Vindusviskerene gikk på full speed! Første stopp var Sele Havn hvor eg parkerte min bil før me fortsatte i Ine sin bil enda lenger ut på jæren; Reve Havn. Da skinte sola og det var lettere skydekket, regntøyet ble værende i bilen og me la i vei i short! Fin temperatur og akkurat passe luftig, faktisk veldig lite vind! Me var jo tross alt på jæren!

 

 

 

 

Der borte i Reve Havn parkerte me. Veldig variert terreng, men fra Borestranda var det i grunnen sand
så langt me kunne se. Kan fint gå i sanddynene også 🙂

 

 

 

 

Kuer, alltid mye kuer…Sånn er det på jæren 😀

 

 

 

 

Helt bort der skal me, gikk over en del småstrender
før me kom til Bore og Selestranda.

 

 

 

 

Der borte startet me.

 

 

 

 

Figgjoelva renner ut mellom Bore og Selestranda så da må man opp langs elva og over ei hengebro. Men altså, la meg nå fortelle! Det hvite huset der har eg vært mye kan du tro. Var der blant annet hele sommeren i 1991! Da eg kom hjem fra Sveits etter at Ali og eg giftet oss (Han måtte være igjen å vente på visumet) kom eg i kontakt med Teresita som er kona til Christian Bjelland. Hun trengte noen til å passe ungene (I påvente av ny aupair); Tracy og Christian, så der endte eg opp. Fy søren me hadde mye gøy der i huset (villa?) på Selestranda, eg var 21 år så det var jo helt konge å være der. Apropo konge, det er her kongen kommer om han skal fylle fryseren med laks og er kompis med Christian 🙂 Mye gøy, og eg er sikker på at eg har litt røverhistorier fra den tiden *fniser*

 

 

 

 

Hengebroa, å ja.…Den gynger…Opp og ned!

 

 

 

Nå skal du se! Her er turen Tungenes-Ogna (100 km) Den grønne streken er det me har gått sammen, eg har gått fra Reve Havn (Revetangen) til Obrestad med søs i vinter, men går det en gang til med Ine. Ubeskrivelig flott der ut! Sanddynene er mega høy og det bråker helt insan fra havet! Sånn røfflig er me halvveis på kartet, men me kommer til å ende opp med en del flere km fordi mange av strekkene har me gått som rundtur, eller så har me gått frem/tilbake+ me har gått halve Hafrsfjorden på innsiden (Som egentlig ikkje er et krav) Neste tur starter i Reve Havn og da skal me gå ned til Orreelva. Gangen etter det blir det på andre siden av Orreelva og ca 1 mil sørover og da ender med på Hå Gml Prestegård (Obrestad) – Da begynner me å nærme oss!

ENESTE me mangler er et lite strekk på 4 km her i Tananger, det skal me gå kjap en dag. Det er også et strekk her i Tananger som me ikkje kan gå pga industrien.

 

 

 

 

Ble en bra tur i dag! Syns me gikk på en bra tid også da det oppgis at man må beregne
god tid (Minst 2 t) for det er tungt å gå flere km i sand.

Vel vel, godt fornøyd og mett i magen benker eg meg nå godt til rette her på Hobbyrommet.
Har noen minimonster som skal gjøres ferdig 🙂

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

3 kommentarer

Siste innlegg