ToppTur: Må slutte å gå tur!

 

Ååå dette har eg savnet! Er jo en stund siden me gikk Vårlivarden som var forrige topp 🙂 I dag møtte eg storesøs på Hana og så kjørte me sammen ut til Gramstad, parkert og kom oss av gårde. Første mål var Mattirudlå, en ganske bra stigning med relativt bratte partier. Men hekkan!! Eg har virkelig fått bra form i beina og nå skjønner eg valget av rekkefølgen på fjelltoppene som søs har sørget for. Husker så alt for godt hvor hardt eg syns den første toppturen var, ei sleit ganske godt opp bakkene til Steinfjellet i april. Men nå ser eg jo hvor “lett” den toppen var for eg hadde ikkje klart det eg gjorde i dag for 2 mnd siden, eg hadde garantert kapitulert! Etter Mattirudlå var det ned igjen, litt opp og ned et par daler før stigningen opp til Bjørndalsfjellet som faktisk er det høyeste i Sandnes.

 

 

 

 

I dag hadde med en ny med i turfølge, nemlige skjønneste Bella. Det er niesen min m/familie sin hund. Storesøs og svoger er hundepasser noen uker når de er på road trip på vestkysten av amerika 🙂 En skikkelig koselig og flink turkompis dette ♥ Må bare beklage til alle som gikk bak oss i dag hvis det ikkje var blåbær å finne….
Bella er en skikkelig blåbærplukker!

 

 

 

 

 

 

*Behind the scene*
Si CHEEESE Bella! 😀

 

 

 

 

Du ser litt av Lutsivannet til venstre

 

 

 

 

Her står eg ved siden av varden på Mattirudlå å tar bilde mot Bjørndalsfjellet som er neste stopp,
zoom inn og du ser varden der borte under pila 🙂

 

 

 

 

Under denne pila ser du også en varde, det er på Dalsnuten som me gikk for en stund side. Når Ine kommer hjem fra ferie skal me gå Dalsnuten og Øvre-Eikenut for at hun skal få gå topper + at eg må gå de en gang til fordi eg har meldt meg på 7-Nutsturen 🙂 Eg har gått begge, men det er utenom tidsrommet for godkjenning
på 7-Nutsturen 🙂 Aldri feil å gå en tur flere ganger.

Nå har eg gått totalt 12 Fjelltopper; Mangler nå kun 2 for å ha fullført
10 Topper i Sandnes og 5 for å fullføre 7-Nuter 🙂

 

 

 

 

På vei ned fra Bjørndalsfjeller, det gikk i stein og rennende vann. Idyllisk og helt nydelig! Det verste for meg med Toppturer er turen ned, pga knærene, men det blir bedre og bedre 🙂

 

 

 

 

Vel hjemme var det tid for påfyll. Søs og eg hadde oss en is på Gramstad i kiosken før me kjørte, men mat gjorde godt. Baket havrerundstykker i går med kun havremel og gryn. Det ble flate, så da funker de utmerket som skiver. Skikkelig gode ble de!

 

Men ok, eg har hatt en virkelig flott dag, men vettu? Det er det faktisk en del nå som slettes ikkje unner meg…
For å si det sånn så var eg skeptisk når eg startet på dette turlivet mitt om eg i det hele tatt skulle blogge om det – Du vet; FOLK! Men, for det første så kan eg ikkje “skjule” noe som er blitt en stor del av livet mitt og for det 2. så har eg ventet på det…Skulle virkelig tro at FOLK hadde kommet lengre og ikkje minst vokst fra slike syke syke holdninger! “Er ikkje du ufør? Så lenge du kan gå slike strabasiøse turen er det sikkert en jobb som passer for deg også?” Ikkje sant, hørt det før eller?? Dvs at holdningen ovenfor uføre fortsatt er at me skal
holde oss hjemme og helst i seng!

Ta deg ei pera sier bare eg!

Er så glad for at mine leger heier på prosjektet mitt og syns et er helt topp. Formen er strålende, men helsa…ehee…vel, skadene og smertene må eg som sagt alltid leve med og medisiner blir nok med meg resten av livet, det er noe eg har innfunnet meg med og aksepter så hvorfor i det hele tatt stille spørsmål ved det?

 

 

 

 

Ikkje den lengste turen, men krevende turer tar jo litt tid
så eg flott fjelltur er krysset av i boka 🙂

 

 

 

 

Så vil eg bare nevne en ting, når eg stoppet turen på klokka viste den at turen ga meg nesten 14000 skritt. Å ja, hvis me tar dette rundt regnet om til km blir det ei god mil, men det ser du ikkje stemmer? Eg har bare gått 4,7 km. Skrittlengen er en stor påvirker her, og ikkje minst lengden på stegene dine, dette kan du måle og legge inn i app`n om du vil ha det mest mulig riktig. En annen vesentlig faktor er hvilket terreng du går i. Når man går slik me gjorde i dag; Altså veldig mye rett opp blir hvert skritt veldig kort – ergo mange flere skritt, det samme når me går ned ei steinrøys, da blir også skrittlengden begrenset. Så ja, da er det bedre å faktisk måle lengden på turen om man vil vite hvor langt man har gått og ikkje bare ta en omregning i skrittkalkulatoren 🙂

 

Men nå? Vel nå har eg en del blomster ute som trenger vann
og etterpå parkerer eg på Hobbyrommet 🙂

 

 

 

 

KOS DEG!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

8 kommentarer
    1. Så artig å se alle de flotte tur-bildene du deler! Det er heldigvis ikke slik at man må sitte inne for å rettferdiggjøre å være ufør. Om det er en tur på en fjelltopp, eller bare i bakhagen, så gjør man det man greier. Jeg heier på deg, og det vet jeg at mange gode mennesker gjør!

    2. Er man ufør skal man helst ligge i fosterstilling i et mørkt rom og synes utrolig synd på seg selv.
      Man kan ikke glede seg over noe, ikke gjøre noe som er lystbetont eller finne på noe som kan gi en gleder i livet.
      Du, fortsett å gå turene dine du.
      Jeg tror det gjør deg godt.

    3. Haha.. ja, jeg har hørt den før. Og det blir ikke siste gang du hører den. Men når du ligger sjuk hjemme og ikke klarer gjøre noe.. da er det ingen av disse som bryr seg. Kjør på Vibbe, såvidt jeg vet så lever vi bare en gang, så da er det viktig å LEVE ❤️

    4. Takk for nydelige bilder fra turen. Og vend det døve øret til for de som slenger ut usakligheter. Enhver lege heier på fysisk aktivitet.
      Ønsker deg en fortsatt flott uke.
      Klem fra Liv

    5. Du er berre fantastisk flink! Heier på deg!
      Og det flotte turterrenget du har rundt deg!
      Alltid kjekt å sjå bilder frå turane dine!
      Og gler meg til Give Awayen…🤭

    6. Nei, vær så snill å ikke slutt å gå tur🙂 Du inspirerer mange med den endringa du har gjort i livet ditt, og det virker som om du har det mye bedre selv også🙂 Det å komme seg ut er den beste medisinen. Skikkelig imponert over framgangen din😃💪 Har ikke hatt like stor framgang selv, men gleder meg stort på dine vegne😊 Du holder motet mitt oppe😉

    7. Flotte bilder og inspirerende blogg, fortsett med det. Herlig å følge deg om den vellykkede innsatsen din 👏👏👏🤗

Siste innlegg