Vanlige folk har ikkje tenner…


Det siste året har det vært veldig mye snakk om “Vanlige folk” – Hvem er egentlig disse vanlige folka? Jo, det er jo du og eg det vil eg tro, vanlig folk som ikkje velter seg i store formuer, men som egentlig lever helt greit og gjerne klager lite. Dvs me levde vel kanskje veldig greit? Vanlige folk må gjerne stå opp midt på natt nå om dagen for å få seg en litt lengre dusj enn en 2-minutters. Søndagsmiddagen som krever mer enn ei gryte på kok lages gjerne natt til onsdag for DA var det en halvtime med billig strøm….Samme greie med klevasken, alarmen durer ti over 2 på natta for å ta en hurtigvask på 30 minutter for så å krype under dyna noen timer til…Den nye hverdagen si…

Eg skal ærlig innrømmet at eg ikkje er særlig politisk av meg, men eg både hører og ser hva som skjer. Nå er me litt heldige siden varmekablene i badegulvet er kaputt, så der sparer me jo fint noen kroner i oppvarming…Utover det har me kun 1 ovn og siden eg er glad i ull er heller ikkje det så farlig. En annen ting som er bra er at eg er i en alder hvor kroppstermostaten alltid er på høygir så en kald dusj er jo å foretrekke.

Matvarene nærmer seg vel også litt astronomiske høyder, der kan eg faktisk takke røykeslutten min for at eg fortsatt kan gå inn på Rema å handle akkurat det samme som eg alltid har gjort uten å måtte gjøre særlig endringer…Mye mulig eg har enorme skylapper på og at eg kunne ha spart
noen ekstra kroner ved å tenke meg litt mer om?

Med tanke på hvor me bor syns eg bensinprisene i grunnen er det verste!
Me skryter av at me bor i “Oil City” – Skikkelig ironisk det der!

Eller, nei…vent litt…bensinprisene er søren meg IKKJE det verste! Vet du hva det mest brutale er blitt? Jo, det skal eg fortelle deg, ja det er faktisk ganske latterlig…og det er at vanlige folk søren meg ikkje lenger har råd til…

 

 

 

 

…TENNER!

Hvor galskap er vel ikkje det!? Du kan liksom bare drite i at matvarene er dyre, du klarer jo uansett ikkje spise…Ikkje trenger du å dusje og fjonge deg heller…Du går jo likevel ikkje ut fordi du ikkje har tenner. Den siste der er muligens noe drøy, men eg vet at stygge/dårlige tenner gjør noe med selvbildet og man unngår ofte en sosial setting, mange holder seg hjemme eller for seg selv. Når man ikkje har råd til mye av det som er vanlig for folk flest kan man bare glemme å sette foten innenfor et tannlegekontor…mange triste skjebner i den kategorien. For ikkje
å nevne ubehaget og de vanvittige smertene ved å ha ødelagte tenner, det kan ta vettet fra den sterkeste!

Etter at eg “sto frem” i 2009 da eg startet prosessen *Nye Tenner* har eg blitt fortalt mange triste og tøffe historier. Har også fått mange gleder da personer har fortalt meg at siden eg viste det så har også de fått ordnings på ting. Etter mange år med sykdom og medisiner som tok knekken på den ene tanna etter den andre – hvor eg slettes ikkje hadde råd å fikse etter hvert, tok eg til slutt avgjørelsen om å bare nappe de ut! Selv det var jo en kamp; Var ikkje mange tannleger som ønsker å oppfylle mine ønsker…Tenker jo litt sånn: Det er mer penger å tjene om man må gå å fikse hele tiden…Med en permanent løsning som eg valgte blir det ikkje så mange tannlegebesøk
i ettertid! Nå er det snart 1 år siden eg satte sluttstreken og kjøpte meg nye tenner nede – Å nei, eg angrer overhodet ikkje! Det hadde så absolutt kostet meg mer å reparert i alle år, for så lenge man er syk og aldri blir frisk vil tannproblemet bare vedvare – Sånn er det med den saken!

Å ta en avgjørelse som dette er jo heller ikkje billig, men når du er ferdig så er du ferdig. Eller, selv me som har protese må til tannlegen en gang i blant; Eneste “problemet” med proteser at også de kan få tannstein, men me snakker ikkje en formue hver gang man entrer tannlegedøra. Eg skal snart dit å få en shainings 🙂 Dette er jo også en genial løsning om man i tillegg har tannlegeskrekk: Det er faktisk sånn at du levere tenna til tannlegen
og setter deg ned å venter *Smiler*

Pris? Selve protesene er ikkje uoverkommelig dyre, men det er som når du skal skifte noe på bilen og du setter den på verksted: Delene koster ikkje ei formue, men det er jobben som er dyr. Totalt koster mine tenner ca 50.000,-. Overprotesen kom på 25K i 2009. Noe av grunnen for det var narkose siden 17 tenner skulle trekkes og at det var 4 personer i rommet i de 2 timene det sto på, etterpå var det et par timer på oppvåking. Underkjeven kom på 23K (- ca 6000 som Helfo dekket for selve trekkingen pga sykdom) Men BARE selve tennene ligger
i underkant av 10.000 (Det blir jo pengene til tannteknikkeren). Nå i ettertid har eg jo ikkje utgifter på tannlegen,
kun en gang i blant som sagt for velikehold og stell.

At tannlegen burde komme  seg inn under egenandelenordningen er me jo alle skjønt enige om, for dette tannproblemet vil jo bare øke slik som eg ser det? En familie på 5 f.eks….Vanlige lønninger som har levd greit, men som nå kjenner på smertegrensen, hva velger en forelder om man må velge mellom matlaging, kosthold, klevasking, oppvarming, kjøre barn der det trengs og egen tannhelse? Ikkje sant…og det er de VANLIGE folka, hva me de som tidligere levde fra lønning til lønning…? De klarer seg ikkje til neste lønning en gang lenger...

 

 

VANLIGE FOLK MY ASS

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer
    1. Det er en skremmende utvikling! Og jeg lurer virkelig på hvor det vil ende, det henger virkelig ikke på greip noe av det som skjer for tiden

Siste innlegg