FARLIG FØFLEKK?

Kjenner litt på en sånn dårlig følelse i magen om eg kan si det sånn…Opp gjennom de siste 15 åra har eg ikkje akkurat hatt flaks hva gjelder kropp og helse…Nå håper eg bare IKKJE noe nytt og skummelt har oppstått! Mulig eg overdriver denne følelsen, men eg pleier slettes ikkje være nervøs og ta sorgene på forskudd! DET er ikkje likt meg i det hele tatt, neida, for eg er jo optimist til siste slutt uansett hva 🙂 Har i grunnen alltid vært sånn og sånn vil eg forbli!

 

For ca et par måneder siden påpekte Jr at eg hadde en føflekk i tinningen og eg blåste det litt bort med at hele kroppen min er full av fregner og føflekker. “Jammen, mamma, denne er liksom ikkje fin!” Eg bare lo det det vekk, ja eg var vel opptatt med noe, men han ga seg ikkje og tok opp temaet noen dager senere. Til slutt tok han et bilde av den slik at også kunne få se og jammen hadde han riktig! Den var slettes ikkje fin! Den er nesten svart og veldig uregelmessig i formen og når eg tenker meg om så tar eg meg veldig ofte i klø meg der + den etter dette bildet som han tok er blitt en del tjukkere/høyere… Det er jo slettes ingen god utvikling…Nå eg ser på bilder av såkalte “Farlige” føflekker ligner den akkurat på min!!
 

Etter dette har eg flere ganger vært hos legen min og hver gang har det gått i glemmeboka, enten fordi det har vært andre ting som har stått på eller at legen selv har hatt det travelt og eg ville ikkje mase….rart hvordan me tenker av og til….selv om han har det travelt skal det ikkje gå på bekostning av meg, men når man føler noen har dårlig tid stiller man ikkje en masse spørsmål. Jaja anyway, nå for en uke siden var eg da hos legen, skulle kun ordne reseptene og + eg hadde lovet Jr at denne gangen skulle eg spørre om føflekken! Ali var med meg for å minne meg på dette hehe Joda, legen sjekket, skrapte litt og lyst. “Denne skal fjernes, Gro” sa han “For denne er det man kaller en stygg føflekk”
Nå på onsdag skal eg tilbake å skjære bort dritten! Det som irriterer sånn er jo at eg får ikkje vite noe mer før han har sendt den inn og fått den sjekket og det tar fort et par uker vil eg tro??

 

Men du? Er du flink til å sjekke føflekkene dine jevnlig? Visste du at det anbefales å sjekke de man
har minst 1 gang i måneden?
Eg vet jo at man skal følge med om noen endrer seg,
men som f.eks med denne eg har nå i tinningen – den kan eg ikkje sjekke selv
og da blir det liksom vanskeligere å komme på.

 

Flere apotek reklamere med at man kan sjekke seg der og det er jo ganske svinte gjort om man har et apotek f.eks slik som oss, ja på senteret hvor eg ofte er innom daglig.
Det er flere faresignal ved føflekker, ja som:

 

A. Asymmetri: Føflekker som er uregelmessige i form
B. Begrensing: Føflekker som har uregelmessig og uskarp avgrensing

C. Coulør: Føflekker med flere og ulike fargenyanser

D. Diameter: Føflekker over 6 mm i diameter

E. Endring: Føflekker som forandrer seg (blør, klør ,gjør vondt, hevelse)

 

Min føflekk “bestod” hele 4 av disse punktene og eg er veldig redd for å konkludere med noe som helst så eg skal virkelig prøve å være SKIKKELIG positiv til alle resultatene er klare 🙂 Det er nok sikkert bare eg som overreagerer for i dette tilfeller håper IKKJE Jr sin mistanker er riktige….
 

Visst du har det er flere som dør av føflekkreft enn personer som dør i trafikken?? Tenk på hvor forsiktige me er når me skal ut å kjøre, ja med belte på alle mann, at man sitter forsvarlig, alle speil på plass mm Hvorfor tar så mange mindre forhåndsregler når det kommer til føflekker som egentlig er så farlige?? Eg VET iallefall at eg er veldig flink til å bruke høy solfaktor om sommeren og ellers bruker eg ansiktskrem med solfaktor 15 resten av året! Solarium er noen eg gjerne besøker hvert skuddår!
Jaja det er bare å krysser fingrene vil eg tro og håpe på det beste!

 

Nå resten av ettermiddagen blir det nok mest strikking, Ali holder på å lage en herlig omelett til middag og senere blir det kjøring av Jr til/fra trening. Mandagskveld er egentlig blitt en travel kwell her
i huset…Men det er snart Gradering for Jr sin del så det gjelder bare å stå på! Blir så spennende atte 🙂

 

 

 

 

 

KOS DEG MASSE
OG NYT HELE DAGEN OG KWELLEN!

 

 

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

#føflekkreft #føflekk #sjekkdeg #skummelt

5 kommentarer

Siste innlegg