KAKEBAKING FRA……%#”?!&%¤”

For å si det sånn, hadde det ikkje vært for min vanvittige tålmodighet så hadde Krumkakerøra gått
i veggen i dag! *Ler meg ihjel* Men du, hvis du har mulighet så kan eg vel nesten anbefale deg å se på SnapChat`en min i dag! HAHA Troooor du kan sikkert får deg en god latter hehe

Anyway…..Kan jo gjerne like godt starte meg OPPSKRIFTA? Ja for Krumkakene ble HIMMELSK gode om eg kan si det selv! Oppskrifta er over 100 år så disse er virkelig gammel årgang!

1 porsjon av denne røra/deigen gir 25 krumkaker.

Du starter med 3 egg, disse VEIER du! Mine egg veide til sammen 174 gram.
Dine egg vil jo veie noe annet.

Eggenes vekt skal brukes når du veier opp sukker, smør og mel, skjønner?
Eg brukte altså 174 gr av hver av disse ingrediensene.
Tilsett til slutt 2.3 ss vann og 1/2 ts kardemomme
(Dette sløyfet eg da flere av de som skal spise de får halsbrann av kardemomme)

Du bruker kun 1 teskje røre pr kake

Hos meg gikk den første kaka i bosset og 1 ble spist og 23 ble flotte 🙂
For å steke disse 23 kakene tok de over 4 timer!!! Ja det er helt sant! Det gikk jo såååå tregt!
Ali syns det var rart og ville se på jernet, men eg “hosjet” han vekk og sa at dette tar tid, t.o.m mor mi syns det var rart det ikkje var noe termostat, så da var det bare å rigge seg til meg røyk og kaffi…..
og en STOR dose tålmodighet!!!



Jernet er fra 1960 åra, men jammen er det godt selv om det er treeeegt……
HVA finner eg da eg skal pakke det sammen etter siste kake???
JOooooo da……eg finner TERMOSTATEN!!! Ergo….eg kunne ha stekt 500 kaker på 4 timer
og ikkje bare 23…..Det er altså den svarte store dingsen på toppen her som er termostaten…..

E DET MULIG LIKSOM!?!?!

Jaja, det POSITIVE som kom ut av dette er at eg ikkje ser på neste gang
eg skal steke med skrekk og gru haha
Ja for eg må nesten steke en gang til for ME også vil ha! hehe


De eg stekte i dag la eg ned i mor mi si kakebomme og eg VET at dette setter hun pris på!

Det viser bare nok en gang at man lærer så lenge man lever hehe
Ble iallefall MANGE morsomme Snap`er hehe

Hadde det i grunnen veldig gøy underveis for dere var utrolig flinke å svare på Snap + dere sendte masse egne Snap om hva dere drev meg så eg kjedet meg slettes ikkje – DETTE må me gjøre mer av! Tar en reprise på alt uten om å bruke 4 timer på steking hehe

SNAPCHAT -vibbedille

Kommer snart et annet innlegg også tror eg for fy søren eg har fått KJEKK og HERLIG post i dag!
Troooor nesten det må bli et NYTT Juleprosjekt i kurven i år også! hahaha

KOS DEG SÅ TASTES
ME ETTER HVERT!

Go`klem fra ei lattermild Vibbedille 🙂

#krumkaker #julebakst #jul #christmas #tradisjoner #tålmodighet
 

6 kommentarer
    1. Jeg skal prøve din oppskrift på krumkaker—- de såg gode ut. Har det gamle jernet etter mor — der finner jeg ikke noe termostat.

    2. De kakorna ser ljuvliga ut Tror att jag smakat för lääänge sedan

    3. Hihi…. de så veldig gode ut, og tror jeg helt sikkert kan si at det nok hadde gått raskere med mitt krumkakejern. Jeg pleier alltid å lage krumkaker som jeg legger over en kopp som str opp ned. Da blir de som en dessert skål som jeg fyller med diverte desserter vi har i julen..

    4. Om jernet finnes i hus (må lete litt tror jeg) skal jeg prøve oppskrifta di:) Far min bakte krumkaker hjemme hos oss og han hadde en “dæsj” konjakk i røra:)

    5. Eivor: Nå når eg har funnet Termostaten vil det nok gå mye fortere neste gang 🙂 Gleder meg faktisk til eg skal lage de igjen så eg er ikkje lettskremt hehe

    6. Ellbjørg: Termostaten på dette var slettes ikkje iøyenfallende! De var den store svarte “knotten” på lokket og eg drømte ikkje om å sjekke den en gang! Tok den for å være et håndtak liksom hehe Men nå som eg har funnet den går den nok som en drøm neste gang 🙂

Siste innlegg