STILL LIGHT TUNIC – STEP BY STEP – TIPS OG GODE RÅD

Har man en GØYAL Idè må man da slettes ikkje la den vente, det er bare å bringe den til Live!
Det var akkurat det eg sa til meg selv i går da eg etter beste evne prøve å forsvare mitt siste sprell…..Nemligen Still Light Tunic Nr 6! Jepp, som eg har sagt mange ganger; Eg ER hekta og eg digger denne tunika`en! Behagelig å bruke og ikkje minst kledelig til de fleste anledninger 🙂
Du kan gjøre hva du vil når det kommer til designet så sett i gang og lag din egen!

Eg har til nå veiledet og hjulpet ganske mange med nettopp denne tunika`en siden oppskrifta er på engelsk, men felles for dem alle er at de sier oppskrifta var MYE enklere å forstå enn først antatt!
Hva er det eg har sagt hele tia? Det er da slettes ikkje vanskelig 🙂

Det er også mangen, t.o.m senest i dag som har spurt om eg kan strikke en tunika her inne på bloggen, ja sånn Steg-For-Steg hvor eg forklarer hvordan man gjør det. Det kan eg vettu og siden eg startet på en ny i går er det bare å sette i gang. Dette blir IKKJE en oversettelse av oppskrifta, men litt Gode Råd og Tips så du kan starte med å KJØPE oppskriften, det gjør du HER og så kan du jo printe ut DENNE SIDEN så har du hjelp til oversettelse av Forkortelsene. DA er du LANGT på vei 🙂

La oss starte med Bildet over her: Dette er KUN vrangborden i halsen. Legg opp angitt masketall, strikk 2 rett og 2 vrang. START med 2 vrang (Dette er da vrangsiden) Vrangborda strikkes Frem og Tilbake
 

Orginalt strikkes Still Light i Tynn Alpakka fra Drops så HVIS du strikker i tykkere garn enn det ANBEFALER eg deg til å legge opp færre masker i halsen(Du øker bare ut til angitt maskeantall på en omgang før du starter forhøyningen for det er viktig å riktig antallmasker) Eg har nemligen strikket en tunika i Østlandsgarn (LEKKER!) den ble for vid i halsen!! Ergo må eg fikse litt på den…

Anyway, du strikker altså vrangborda slik eg sa over her og så er det forhøyningen:


Her har eg strikket den høyere bak slik det står i oppskriften + eg har plassert ut 8 maskemakører.
Første pinne etter vrangborden er SET UP hvor du plasserer ut de 8 makørene, dette skjer på vrangsia

Vær TÅLMODIG med disse pinnene (Du strikker fortsatt frem/tilbake) Les KUN 1 linje om gangen,
gjør det som står, SLUTT å TENK og bare gjør som det står ikkje PRØV å forstå, Ok? 
 

Eg anbefaler deg på det STERKESTE å strikke forhøyning hvis ikkje får
du vrangborda klistret inn i halsgropa (Ubehagelig!)

HVIS du skal strikke striper slik som eg gjør er det fineste (Syns eg i allefall) å fortsette med samme farge som på vrangborda frem til du er ferdig med forhøyningen
(Se HVORFOR på bildene lengre nede)


I oppskrifta brukes økingene M1R og M1L – På min første Tunika (i 2010) kjørte eg bare på med min egen øking fordi eg ikkje skjønte hva det mentes med å bruke 2 forskjelling, nå VET eg bedre 🙂
Som med alt annet blir ting bedre om du gjør det skikkelig med èn gang, ikkje det? Nå skal eg prøve
å vise/lære deg forskjellen og så kan du jo bare velge hva du vil gjør, men nå vet du hva eg mener.

På bildet over her viser eg M1R: Du strikker frem til Makøren, løft opp tråden mellom maskene FORFRA og sett den på venstre pinne, nå har du på en måte vrengt den opp, skjønner?
Der etter strikker du rett i FREMRE del av masken.


På bildet over her viser eg hvordan du øker M1L: Du løfter opp tråden mellom maskene BAKFRA, setter den inn på venstre pinne og strikker i det BAKRE leddet. 


Her ser du et stykke av mine økinger og du kan tydelig se at maskene du økte legger seg utover
i hver sin rettning? Da ligger hele rekke av RaglansØkingene såååå mye finere 🙂
Håper virkelig du skjønte dette for du kommer til å bli så fornøyd 🙂


Her kan du se grunnen til at eg IKKJE starter med stripene rett etter vrangborda. Dette er bak i nakken og du ser tydelig hvor bredt det har blitt som et resultat av forhøyningen? Hvis eg hadde strikket dette
i gult så hadde det blitt en veldig skjev stripe, fordi…..


…når du ser på samme stripe foran (oransj) så er den der MYE smalere. Da er det bedre at vrangbord og forhøyning er i samme farge. Dette gjelder altså KUN hvis du skal strikke striper. 
 

Nå når forhøyningen er ferdig kan eg bare fortsette rett ned til ermdeling med striper og raglanøking annen hver omgang 🙂 Det skjer ingenting mer før det så nå kan eg strikke og se på Tv om eg vil,
uten problem 🙂 VÆR nøye med at du øker ved hver makør når du skal slik at du ender ut med RIKTIG maskeantall når du skal dele for ermene. Ta en sjekk inni mellom slik at du
har sjans å evn rette det opp 🙂

 

Still Light er noe stor i størrelsen så når eg strikker den i Kauni (som i grunnen er ganske tynt) strikker eg den i størrelse SMAL. Hvis DU er usikker så strikker du til du får strikketøyet sammen under ermene og DA kan du styre deg inn på den nærmeste størrelsen. Skjønner?
 

Hvis det likevel er noe du stusser på kan du bare spørre om råd 🙂 Du kan spørre her på bloggen,
men skulle du trenge kjapt svar kan du sende meg en melding å Facebook. Er som regel ALLTID pålogget og svarer så fort en har sjansen. Ikkje føl at du maser 🙂

* * * *

Eg har nettopp hatt meg en dusj og traktet meg ei kanne med kaffi så eg skal gjøre fint lite bortsett fra å kose meg med alle disse stripene! Det er gøy og det er HERLIG!

Eg snakket om at Tunika`en skulle være Humle-Inspirert!?? Men ved nærmere ettertanke tror eg gjerne at eg heller kommer til å se ut som ei vandrende HonningKrukke!! HAHA Mulig eg heller bør bytte Humla ut med noen Bier! hehe Jepp, det er gøy å lage en “TEMA” Tunika 🙂

Hva er ditt favoritt Tema?Finn på noe gøy! Det finnes da ingen grenser, muligens bare dine egne hemninger, men bryt noen barrierer og ha det GØY!

KOS DEG OG HA EN
DEILIGE KWELL!

Go`klem fra ei Ivrig Vibbedille 🙂

#strikk #knit #stilllighttunic #stepbystep #goderåd #tips #strikkehjelp #stripestrikk #honningkrukke #pattern #strikkeoppskrift

22 kommentarer
    1. Altså WOW! Det var kjapt levert og akkurat det jeg ønsket meg!!:)) Ikke oversettelse, men spot on sånn step by step! Tusen takk:)))

    2. Heisann hoppsann.
      Trur æ like godt starte på en til æ og. Dykke i garnlageret mitt i mårra og ser ka æ finn og hiv mæ rundt.
      Nydelige farga du har valgt denne gangen og 🌞

    3. Line: Passet supert nå når eg akkurat har startet på en til og JA eg kommer til å følge opp gjennom hele tunikaen 🙂 Blir gøy dette 🙂

    4. flott, kanskje jeg hiver meg på en tunika og.
      Har kjøpt meg kauni. Må vel bare si at du har fristet meg med noen flotte bilder på bloggen din.
      Jeg har et spørsmål, siden du har strikket genseren ravello. Er den like fin til gutt 12 år? Ser ut som en både mann og dame genser.

    5. Anita: Ja det vil eg si,eg hadde ikkje hatt problem å strikket den til Jr 🙂 Der satte jammen DU meg på en idè!

      Å du? Unn deg et nytt prosjekt nå til helga! Eller til Påske kanskje?? Bli med å strikke Still Light 🙂 Det er så gøy! 🙂

    6. Har strikket en i Arwetta for mange år siden.
      Tar meg selv i å vurdere en rød med korte ermer i Wollmeise twin og en med lange ermer i grå Holst supersoft. Begge garntyper skulle vel gå bra?
      Men hva gjør jeg med alle de andre prosjektene???? 😬😬😬

    7. Soline: skjønte ikkje spørsmålet?? ?? Det du gjør er å etablerer en Still Light TurnusGruppe så har du en finn unnskyldning så er det bare å rollere ikkje verre enn det ????

    8. Tusen takk for at du gir oss denne veiledningen. Har hatt lyst på denne tunikaen så lenge, også en god stund siden jeg kjøpte oppskriften. Nå er jeg igang, tok ned restekurven med alpacagarn så det skal bli spennende å prøve seg frem med fargene : )

    9. Magda: Eg har også utrolig mange sånn enkle nøster med Tynn Alpakka så den startet eg på i vinter og er klar for lommene på den, En stripe i hver farge (Kun blåfarger) blir ganske så herlig så eg må få den ferdig også 🙂

    10. Hei! Sikklet en stund på denne tunikaen jeg også. Men du skriver at den er stor i størrelsen? Hva mener du med stor, rundt brystet, rumpe/hofter?
      Jeg strikker stramt og må ha ca. 100 cm rundt brystet. Skal strikke i Tynn Alpakka fra Du Store Alpakka?
      Flott blogg du har, har fulgt deg en stund og liker godt dine ideer på oppskrifter. 😊
      Heidi

    11. Heidi Jacobsen: Dvs du strikker i orginalgarnet så da er du nok mer innafor, men føler likevel den er stor i størrelsen.

      Det som er så fint er at ALLE størrelsene starter likt med samme masketall, så eg råder deg til å bare starte. Eg strikker i Str Small, den skal ha 27 raglanøkinger, når du har unnagjort 27 økinger så prøv den på. Hvis den da går igjen under ermene dine bare fortsetter du i str Small slik som eg gjør. Må du har flere økinger fortsetter du til str Medium, skjønner? Du strikker til den passer under ermene og legger deg inn på den nærmeste oppskrifta.

      Det er greit å ha et riktig maskeantall pga lommene ser du, så slipper du å regne så mye selv 🙂 Lykke til og bare spør pm du lurer på noe 🙂

Siste innlegg