PRØVELAPP – ET NØDVENDIG ONDE!

Reklame | House Of Yarn og Rito Garn&Hobby

 

Da har eg lastet ned oppskriften som eg skal bruke Gullungen Garnet til 🙂 Eneste gangen eg bruke IPad`en, er super til å laste ned Pdf`er på, de ligger fint og systematisk i e-Book 🙂 På den måten så slenger de i allefall ikkje rundt på gulvet eller blir krøllet i kurven! hehe Skal bli skikkelig kjekt å strikke DENNE genseren, håper det ikkje er for mye mikkmakk og at den går rimelig kjapt 🙂

Det er flere butikker hvor dette garnet selges, alle butikkene som har garn fra House Of Yarn, har selv sett garnet f.eks på Europris så løp å kjøp deg noen nøster og støtt Barnekreft Foreningen 🙂 Garnet er en blanding av Merino, Alpakka og bomull og dette kan eg garantere at det IKKJE klør – Skikkelig deilig 🙂

 

 

 

Garnet har en strikkefasthet på 22m pr 10 cm, oppskriftene eg skal bruke har en strikkefasthet på 20 m på 10 cm, mulig du hadde tenkt “Jaja 2 masker fra eller til spiller ingen rolle” – MEN det er DER du tar feil ser du!! DERFOR trenger du som meg DENNE STRIKKEKALKULATOREN! Det er det mest geniale verktøyet eg har hatt! Vær du sikker! Se nå bare her;

Eg har regnet ut strikkefastheten i følge garnet, genseren har 130 m under ermene, dvs overvidden. Hvis eg har strikkfastheten til garnet blir omkretsen 59 cm, ok? Hvis eg så har strikkefastheten til oppskriften blir omkretsen på 65 cm, dvs det er en differanse på 6 cm.
Og det KUN på 2 masker! 6 cm er ganske så mye på en genser i størrelse 2 år,
ja det kan også ha MYE å si på en voksen genser.

Der skal eg nå strikke en prøvelapp eller 2 for å finne MIN strikkefasthet, bommer eg, ja så me eg regulere den etter strikkepinnen. Alt ut i fra hvor mangen masker eg får på 10 cm må eg enten gå opp eller ned i pinnestørrelsen. Målet mitt er å få 20 m pr 10 cm 🙂 Ser du nå hvor viktig dette verktøyet er?? Det er forresten en super gave til noen som elsker å strikke!

 

 

 

I går kom Ali hjem med 3 buketter med roser! Oransje, Røde og Hvite 🙂 Han tenkte det kunne være kjekt å få de på forskudd siden det er helg! Jepp, i morgen har undertegnede bursdag 🙂
Skal bli koselig det. Amira har som sagt invitert meg på lunsj og me skal kose
oss noen timer på “Døgnvill” i Stavanger 🙂

 

 

 

Foruten å ha strikket i dag tok eg meg en pause å dullet litt med plantene her i stua. Denne Eføyen kjøpte eg i fjor, den var veldig liten og eg plantet den i den store krukka ute på trappa sammen med andre blomster. Den forble bare liten i fjor og ble ganske svart i løpet av vinteren…Det er en inneeføy så eg burde tatt den inn i fjor. Da eg plantet i krukka i år så eg ikkje denne Eføyet og bare plantet “over” den på en måte. I løpet av sommeren nå har den bare banet seg vei i krukka og før helga da eg plantet Lyng gravde eg denne ut! Se på den nå du! Skikkelig svær har den blitt! Nå har den fått egen stor potte og skal i allefall frem til neste sommer få bo her i stua 🙂

 

 


En annen artig sak er denne Sukkulenten! Denne er mitt “verk” haha Dvs da me i begynnelsen av Juli laget til det
Steinbedet på terrassen så laget med til keramikkrukker som eg plantet Sukkulenter i og noen småblader knakk av i prosessen. Da kastet eg meg på nett og leste litt om disse festlige plantene og der fant eg ut hvordan man kan ta avleggere! Du legger rett og slett bare et blad opp på jorda (Bruk Kaktusjord!) og lar det ligger der, i allefall en måneds tid. Du skal bare vanne det med noen dråper vann 2-3 ganger i uka og det har eg gjort! Nå i dag tok eg en sjekk og vurderte det dit hen at nå var den jaggu blitt stor nok til å flyttes! Brukte en skje og løftet den opp og jammen var det gode røtter der!! Kult ikkje sant?? Har også et annet bitte lite blad av den andre Sukkulenten som har ligget like lenge, har ikkje skjedd så mye annet med den enn at den har en lang “tråd” som har vokst ut av bladet! Tok likevel å plantet det i en egen liten krukke så er det bare å være tålmodig! Sånn som dette ER gøy!

Eg leste også noe annet som eg syns egentlig var litt morsomt! Visst du f.eks at det er Copyright på enkelte Sukkulenter og Kaktuser?? Jepp, det står i såfall på den orginale plastpotta som er på når du kjøper den. Det er fordi det skal garanteres at avleggere tas riktig slik at det er den opprinnelige planten som vokser opp og du må søke om å få lov! Jepp, sånn er det!
Ingen av våre har Copyright da 🙂

Har i ettertid begynt å følge en bruker av Istagram, en utenlandsk Kaktus/Sukkulent produsent og FY FILLER`n det er utrolig mange vakre og ikkje minst morsomme Sukkelenter! Du er bare nødt å sjekke ut “Rareplant.me” på Instagram! Det er akkurat som SUKKERTØY!! Wow!!

* * * *

Nå gikk akkurat Ali for å kwile litt og siden begge ungene er ute får eg nå et par timer ME-TIME! Eg har allerede tatt på pysjen og før eg kaster meg over prøvelapp strikking skal eg bare strikket noen pinner til på Flamingoen, bare sånn at eg kan krysse ut ei stripe til å diagrammet!

KOS DEG OG HA EN
AVSLAPPENDE OG GOD KWELL

Go`klem fra ei Fornøyd Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #knit #knitting #pattern #strikkeoppskrift #gullungengarn #gullsløyfeaksjonen #houseofyarn #barnekreftforeningen ##strikkefastheten #ritogarnoghobby #sukkulenter #rareplantsme #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstrikkeblogg #norgesstørstetstrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger #

0 kommentarer

Siste innlegg