HÅNDSPUNNET OG HÅNDFARGET GARN ER OVERPRISET OG IKKE FOR ALLE!


Ok, nå har eg fått det bekreftet! Vet du at GARN
(som i seg selv er ganske så uskyldig!) virkelig er roten til mange spydige diskusjoner i Facebook sine Strikkerelaterte Grupper…? Ja hvis man liksom bare hadde nevnt det i en samtale med forenings venninnene sine hadde de ledd og blåst av det, men i den virtuelle virkeligheten er det søren meg ramme alvor og det er faktisk blitt til å GRINE av!!

La meg bare si dette, ja og det kommer fra hjerte; ALLE som utfører et arbeid (Stort eller lite) skal selvfølgelig ha betalt-for det er lenge siden det holdt å f.eks ta med seg ei høne og noen epler når man skulle betale for en vare eller tjeneste! HVIS eg f.eks strikker en genser og ønsker å selge den, selvfølgelig vil eg ha betalt for den og eg vil ha den prisen det koster. Det samme gjelder de som designer Strikkeplagg, altså lager fantastiske oppskrifter! For ikkje å nevne de som sitter i TIMEVIS å karrer, spinner, rokker (Aner ikkje rekkefølgen, men det ER mye og tidkrevende arbeid!!) for så å farge garnet som de til slutt snurrer til de lekreste hesper som også har en lekker og ofte håndlaget lapp med all info på! SELVFØLGELIG skal de ha betalt for dette!! For at de i det hele tatt skal kunne tjene litt på det utrolig lekre garnet de lager koster dette garnet en del for oss som kjøper det, og vettu hva? DET ER HELT GREIT <3

For en del har ikkje prisen noe å si, de skal ha garnet uansett mens for andre så er dette noe som må spares til og slik er det med ALT ellers i livet og hverdagen også! Det er det me må lære oss! Så langt er det intet problem, men når noen nevner at de syns det er alt dyrt ja da er det som å åpne himmelen sluser for jaggu fikk ikkje flere vrengt levra si og eg er sikker på at mange satt tilbake og lurte på “Hva skjedde nå?” La meg kjapt si at det sprøeste kom fra kjøperne
og IKKJE designerene selv.

Gjengangeren av svada var f.eks:
“Hvis du syns garnet er dyrt får du heller gå på Europris å kjøpe billiggarn,
men husk du får hva du betaler for”

Eg var èn av de som reagerte på dette, men det var ikkje så lett å få fram egne poeng blant en gjeng som KUN sverget til håndspunnet/håndfarget garn med 0 forståelse for at det finnes også annet flott garn! For det må eg jo si, selvfølgelig vet jo du også dette, ja at det er ikkje enten håndfarget garn ELLER garnet på Europris som gjelder!?!? Det er da et HAV av garn mellom disse 2 valgene og sinnsykt MYE flott og lekkert garn også, ikkje bare det , men det finnes garn i ABSOLUTT alle prisklasser! Det er det som er så flott, ja at det er garn for alle som ønsker å strikke eller hekle! Dessuten er det heller ingenting i veien med garnet som selges på Europris,
så er det også sagt 🙂

Men, la meg nå også si det, selv om man skulle mene at noe, som i dette tilfellet er garn, er ALT FOR dyrt så trenger man jo ikkje pakke det inn i kritikk som at “Garnet er alt for overpriset” eller at “Eg syns ikkje det er fint og det er ikkje verdt det”. Eller, for den slags skyld, kritikk rettet direkte mot den som sitter å spinner eller farger hele dagen! Det er mye eg syns er dyrt! Har f.eks veldig lyst på en bunad eg, men DET er ALT for dyrt!! For dyrt FOR MEG, men ikkje i sin helhet!! Bunaden er vel verdt sine penger for eg vet det er et vanvittig og tidkrevende arbeid og sånn blir det med dette garnet også! Sett i steden pris på at noen i det hele tatt gidder å ta vare på denne gamle strikkekulturen!

Hvis eg f.eks skal strikke meg en kjole eller jakke og er på garnjakt så kan eg uten å være flau over det si at eg har ikkje håndfarget/spunnet garn som første valg og det er ene og alene pga prisen. MEN, det er ikkje det samme som eg ikkje syns garnet er verdt prisen-for det er det! Ære være de som sitter å gjør den jobben, det er greit de sier de elsker det og bare koser seg, men de skal likevel ha betalt for jobben! Eg unner meg av og til en en slik hespe og da koser eg meg mens eg velger ut den eg syns er finest, det eneste dumme er at eg har STORE problemer med å bruke den!! Så ja, det har blitt en del nydelige hesper på hylla etter hvert og det er de eg kaller
“Skattene Mine”.

Når det kommer til kvaliteten på denne type garn så kan eg faktisk ikkje uttale meg nok fordi eg har ikkje strikket tilstrekkelig med større plagg og ei heller brukt de så lenge at eg har merket noe til om det f.eks holder seg fint i vask og bruk.

MEN èn ting kan eg slå i bordet med en gang for alle og det er:

Dyrt garn er IKKJE automatisk synonymt med god kvalitet, det må me jo i allefall nå kunne være enig i!? Da eg startet skikkelig å strikke i noenlunde voksen alder kjøpte eg mye Safir og Østlandsgarn og eg har utrolig MYE som er strikket i nettopp disse 2 garntypene og me snakker om at det 20-25 år siden og tingene eg strikket er like flotte ennå!! Tro det eller ei, men DET er kvalitet det! Grunnen til at eg brukte akkurat dette garnet mye var fordi eg nesten kronisk strikket kun tepper, puter og leker! Nå de siste 10-12 åra er horisonten når det kommer til garn kraftig utvidet og eg kan i allefall si så pass at eg har strikket i mye dyrt garn som slettes ikkje holder mål i det hele tatt! Derfor blir du lurt hvis du kjøper dyrt garn og automatisk tror det er topp kvalitet. På den andre siden så finnes det i dag garn til hvert sitt bruk og bruker man det riktig
kan man ha et plagg lenge 🙂

Eg har som regel mye å si når det kommer til all denne kritiseringen når det kommer til hva den enkelt velger når det kommer til garn, pinner, pris oppskrifter etc og du finner også aktuelle innlegg
HER HER HER HER HER og HER

 

 

 


Bare for runde av for denne gang kan eg jo fortelle deg litt om garnet på bildene i dette innlegget; Garnet er farget av undertegnede, dvs eg fikk en ferdig hespe som eg skulle utfolde meg med. Joda, dette var veldig kjekt og eg lærte hvordan eg selv kan farge garn, men for å si det sånn; Hvis eg skal farge garnet selv så hadde det blitt veldig lite strikking og ikkje hadde eg blitt rik heller! Hvorfor? Jo, av den enkle grunn fordi DETTE tok TIIID!! Det er litt av noen “ritualer” den hespen skal gå gjennom og vettu hva det verste er? Det er slettes ingen garanti for at hespen blir slik du så for deg! Dette er risikosport kan du trygt si, i allefall om du har planer om å tjene litt på si 🙂 Det verste for meg var i grunnen når garnet var ferdig farget og tørket, da skulle det jo ordnes til en glatt og fin hespe…Det er heller ikkje så lett så i min hespe er det gjemt inn et par aldri så små floker som eg ga opp å løse! hehe

Med andre ord så kreves dette øvelse, trening, feiling, øvelse, trening osv Så de Uavhengige garnelskerene som legger sjela si i den perfekte hespe har virkelig gjort seg fortjent til hver eneste krone de måtte tjene og eg betaler med glede det det måtte koste selv om eg ikkje hamstrer 🙂

Hespen over her tok meg vel ca 5 timer å ferdigstille, sjekket opp hva en ca gj.snitt lønn er i min faggruppe (Hva nå det måtte være?) Men la oss si ca 266 kr pr time X 5 t = Vel, det er 1.330 kr 🙂
Altså, vil du ha en One Of Kind hespe bør du virkelig punge ut *ler hjertelig*

 

Lettere oppsummert:
Du som designer; Ta deg betalt for jobben du gjør, VERDSETT din egen tid!
Du som er kjøper: Verdsett jobben de Uavhengige Designerene gjør enten det gjelder garn eller oppskrifter. At noen kan kjøpe mer enn andre er ikkje designeren sin feil, da kan me heller ta en generell samfunnsdebatt…..men det får bli en annen dag 🙂


Nå skal eg starte dagen med litt strikking i et FANTASTISK deilig garn som eg snart skal friste deg med og eg kan love deg at dette har de aller fleste muligheten til å kjøpe og hvem vet?? Kanskje det popper opp en oppskrift eller 2 også?? Eg gleder meg 🙂

KOS DEG OG HA EN
INNHOLDSRIK DAG!

Go`klem fra ei Takknemlig Vibbedille 🙂

#strikk #strikking #knit #knitting #håndspunnetgarn #håndfargetgarn #dyrtgarn #billiggarn #kvalitetsgarn #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstørstestrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

3 kommentarer

Siste innlegg