GARNBUTIKKER – VÅRT ANSVAR?

Bildet lånt av Yarn Obsession

Ok, ikkje bare tråkker eg nå, men eg hopper nok galant rett opp i salaten!! Tenker som så at det får bare stå til for eg vet med sikkerhet at mangen tenker som meg og eg føler virkelig for å si noe ser du og da er eg den som tar skjeen
i riktig hånd og sier hva eg mener, og det midt i uka til og med!

*

Garnbutikker, ja det er virkelig en godteriskål for alle strikkere. Mmmm bare gå mellom reolene, stryke lett over nøstene, beundre fargene og kose på kinnet med det mykeste du finner! Eg elsker å ta en tur
i garnbutikken eg, men vettu?? Det er ytterst sjelden at eg kan ta meg råd å handle der! Ja, for garn, det er neimen ikkje billig. Det er rett og slett for dyrt for mi lommebok, og mangen andre sin også. HELDIGVIS finnes det så mange herlige alternativer, det finnes på 100`vis av fantastiske garnbutikker på nett, med det deiligste garn i de flotteste fargene og til en en brøkdel nesten av prisen –
DER handler eg for det meste!

 

Man trenger ikkje daglig bli påminnet om at man MÅ handle på garnbutikken for det er så viktig at den skal få leve, det er pga oss nettshoppere at den ene butikken etter den andre må legges ned, arbeidplasser går fløyten og markedet oversvømmes med utelandskt garn, det er VÅR feil. Ok, eg kan gjerne ta det på mine skuldre bare eg slipper å høre på det hver eneste dag! Alternativet er at eg rett
og slett må slutte å strikke….Hva hadde du valgt??

Ser stadig vekk når noen spør angående et garn,
hvis det aktuelle garnet da er kjøpt på nett, ja da kommer hele regla:

“Nei, eg kan ikkje svar deg for eg handle KUN på garnbutikk”
“Aner ikkje, for eg kjøper KUN 100% norsk garn”
“Eg kjøper kun garn fra sauer som ikkje er lemlestet”
“Eg kjøper kun garn fra norske garnspinnerier”
“Kjøper ikkje garn som er produsert i Kina”
“Kjøper kun garn som er laget av norsk ull”
“Eg betaler heller ekstra for å bevare butikken ned i gata”
“Eg handler kun på garnbutikker for da får eg personlig behandling”

Ja me har vel hørt det meste alle sammen, og eg kjenner meg faktisk truffet hver eneste gang
(På meg preller det der i mot av, men MANGE blir stille og tør ikkje si noe mer), selv om eg har noen hyller fulle av både ASK og Finull bla, men hovedsaklig har eg garn eg har kjøpt på nett fordi det er det som funker for meg på så mange måter. Mine grunner er at eg nettopp slipper å kjøre til en garnbutikk + at prisene passer meg bedre og slik vet eg det er for veldig mange. Man trenger slettes ikkje være syk/ufør for
å syns det er dyrt, det er t.o.m de som har jobb som ikkje klarer å “holde seg”
med strikketøy om de kun skal handle på butikk. Man trenger altså ikkje være fattig for
å ikkje har råd til å handle i garnbutikker.

 

Ja eg VET at garnbutikker har husleie, lønn, diverse utgifter, men det hjelper fortsatt ikkje på min avgjørelse kan du si eller mangen andre sin

 

Me fikk garnbutikk nede på senteret her i Tananger, men hekkan for noen STIVE priser, eg må bare si det, men eg syns det er utrolig dyrt og eg pleier slettes ikkje være kjip. Men om eg er i akutt nød og MÅ ha et nøste eller 2 til et eller annet, ja da svipper eg heller innom Nille å kjøper det eg trenger,
eller eg går hjem og bestiller noe tilsvarende på nett 🙂

 

Det du bør vite er at ved å komme med slike påstander når noen spør, kan virkelig såre når grunnen for vedkomne sitt nettkjøp nettopp er fordi garnbutikker blir for dyre, det er heller IKKJE populært å si at “Nei, eg har ikkje råd til det” Veldig ofte før du også høre om at DA må du rett og slett bare PRIORITERE! Da er det veldig ufint å lese leksa at man må støtte de norske garnprodusentene. Ja det du strikker av garn som er billigere får en dårligere kvalitet etc DET er bare idioti! Ja du kan f.eks klikke deg inn HER å lese hva eg syns om saken og en del av sannheten rundt det med at billig garn er dårlig garn! SPRØYT HER FRA TIL MÅNEN!
 


Man må virkelig slutte å kritisere andre eller komme med pekefingeren for hvilke valg en tar basert på hva man selv har råd til!


Husk at strikking skal være KOS-ikkje ren business og alltid politisk korrekt!

 

 

Og med dette så ønsker eg deg en begivenhetsrik
og herlig strikkedag med det garnet DU liker aller best-Nemligen det du har i kurven din 🙂

 

 

 

 

Go`klem fra garnelskeren Vibbedille 🙂

#strikk #knit #garn #yarn #garnbutikk #kjøpegarnpånett #nettshopper #norskull #ullfrakina #bestemmeselv #sluttåkritiser #strikkeglede #garnglede
#strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogg #norgesstlrstestrikkeblogger #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

20 kommentarer
    1. Tusen takk for at du satte ord på dette 👍er så himla enig, jeg hadde ikke hatt råd til å strikke hvis det ikke hadde vært for netthandel, Tyrkiabesøk osv 😀 skulle gjerne støtta opp jeg, men da må prisene ned 😀👍

    2. Helt spot on. Vi får handle garnet ut i fra lyst og økonomisk evne.
      Jeg strikker av all slags garn, kjøpt på Europris, Nett, eller lokal garnbutikk. Strikk med glede,uanaett😀

    3. God Morgen 🙂 Ja dette er virkelig litt av ett vepsebol å stikke fingeren i !!! Flott at du tar opp dette temaet !! <3 Jeg elsker å strikke , kan ikke sette meg ned uten å ha noe håndarbeid i hendene !!. Har strikket med mye forskjellig garn og enig med deg , dyrt garn er ikke synonymt med bra garn!!! Jeg har ikke mange kronene til overs til strikk så jeg rasker med meg tilbud både på nett og i butikker!! Blitt veldig glad i merinoull for på meg klør vanlig ull noe helt forferdelig og Drops Merino er supert !! Strikker jeg for andre nyyyter jeg og bruke andre garn typer ! 🙂 Nå har jeg ett barnebarn jeg strikker til og det er en fryd å lage nydelige strikkeklær til jenta 🙂 Jeg kjøper "billiggarnet " mitt med GOD samvittighet 🙂 Ha en fin strikkedag !! 🙂

    4. Stående applaus for deg! Det er min mening å og selv om jeg skriver det ikke på nett så sier jeg akkurat det når temaet dukker opp.
      Jeg synes garn i Norge er alt for dyrt og leter selv etter utenlandske produsenter for nettbutikken min (kommer neste år) for å bidra litt å gjøre det mer tilgjengelig for dem som ikke tar saken politisk men vil strikke/hekle og kose seg uten at det koster skjorta ☺

    5. Jeg kjøper garn hos den lokale garnbutikken – fordi jeg vil at den skal fortsette å eksistere. Jeg liker å ta på garnet jeg skal kjøpe, jeg liker å snakke med damen i garnbutikken, liker å snakke om størrelser, liker å snakke om garntype.
      Og jeg tror ikke, skal jeg være helt ærlig, at det blir særlig dyrere siden frakten er enormt dyr, og det fordyrer hele nettkjøpet.

    6. Så enig med deg <3 Handler stort sett på nettbutikker jeg og 🙂 Har opplevd mange ganger at de på garnbutikkene ikke har det jeg ønsker, ikke har nok inne eller er lite imøtekommende når det gjelder å velge andre farger enn det som strå i oppskrifter. På nettbutikken får jeg ALLTID det jeg vil ha og de bryr seg ikke om mine fargevalg eller garnvalg. De sender det jeg vil ha og ferdig med det. Elsker nettbutikkene mine <3

    7. Hei 👍 takk for at du tek opp dette temaet. Eg har aldri forstått dette med “ansvar” for å støtte lokale garnbutikkar. Om nokon vel å starte opp ein garnbutikk i ditt nærområde, ja, så er jo det ein kjekk ting å gjere, men det da vel gjort på eige ansvar?? Kor står det skrive at akkurat du frå då av er nødt til å handle garn i akkurat DEN butikken? Uansett service, utval og prisnivå? Fordi “elles kan garnbutikken forsvinne og det er di skuld”? Kvifor er vi kvinner så forbaska flinke til å ta ansvar for alt mellom himmel og jord? Kvifor står vi der og føler SKYLD for at naboen sin butikk med dei stive prisane ikkje går med stort overskot? Kvifor kan vi ikkje gi litt meir eff og berre handle kva vi vil akkurat der det passar oss? KVIFOR LAR VI ANDRE FÅ LOV TIL Å FORTELLE OSS KVA VI SKAL GJERE, MEINE, TENKJE OG BRUKE PENGANE VÅRE PÅ? Nei, veit du kva! Nok er nok! Ikkje la deg pille på nasen, det er dine pengar og du bruker dei akkurat slik dei passar deg!!

    8. Jeg la inn en bestilling bare for å teste hos Drops – de har gratisk frakt ved kjøp over 800.
      Jeg la inn 15 nøster alpakka fine a 25 = 375
      Frakt 61 = er 4,06 pr nøste.
      Så hvis jeg ikke skal ha over grensen for gratis frakt så fordyres hvert nøste med 4,06, og garnet koster plutselig 29,06
      Da er det ikke billig lengre – så nei, jeg er ikke helt enig med deg.

    9. Hmmm. Skjønner at man blir lei. MEN å si at garnet er dyrere er ikke riktig. Jeg har selv drevet strikkebutikk og jeg vet derfor at det er fast pris på garnet. Drops feks har tilbud hele året og garnbutikkene må følge de tilbudene. Klart man kan få billigere garn på nettet, ja. Jeg mener det er fritt valg. Selvom jeg akkurat har lagt ned min butikk.

    10. Ukunnskap når man tror prisen nesten blir den samme pga frakt. Det er slike ting vi netthandlere ser nøye på før vi handler og dersom en nettbutikk har høy frakt, så flakser vi videre til den neste. Det finnes faktisk både lokale og utenlandske nettbutikker med gratis frakt og i flere av dem kan man handle garn til flere plagg og fortsatt havne under tollgrensa. For noen så er valget å enten kjøpe rimelig garn, eller ikke å strikke i det hele tatt.

    11. Lisbeth: Ok, her sammenligner du vel Dropsgarn fra butikk med nettbutikkbutikk?

      Slik blir mitt regnestykke:

      På min garnbutikk koster f.eks Sandnes sin Silk Alpakka 75 kr nøstet
      Skal eg strikke en genser som krever 16 nøster blir dette den nette sum av 1.200,-!!

      DA velger eg å bestille fra Drops, der koster tilsvarende garn 35 kr
      Da blir regnestykke for den samme genseren 35 kr X 16 nøster = 560 kr + evn 100 kr i porto

      Jepp, da svarer det seg for min lommebok 🙂

    12. Jeg strikker konsekvent i garn fra Drops, ene og alene fordi jeg liker det best, og har så langt (flere år) ingen dårlige erfaringer. Jeg elsker gå i garnbutikker, men den lokale fører ikke det jeg vil ha. Nå er det sånn at Drops ikke produserer i Norge, men det er de jo ikke alene om lenger. Jeg har forstått at de har litt ymse vilkår for sine forhandlere som gjør at flere butikker ikke ønsker å føre deres garn og da ender man opp med nettbutikker. De har da også utgifter og lager arbeidsplasser, jeg tror det er mange som på den måten har laget seg sin egen arbeidsplass, og det er vel også verdt å støtte opp om👍. Dessuten er det vel sånn at det er garnprodusentene som setter prisene på garnet sitt, ikke butikkene? Så garnet koster det samme enten det er en fysisk butikk eller nettbutikk. For meg som da faktisk må reise en time hver vei med tog for å komme til nærmeste butikk som fører mitt garn, blir da det besøket dyrere enn å bestille på nett, selv med garn. Ønsker alle en fortreffelig strikkedag uansett hvilket garn❤️

    13. Line: Nå har ikkje eg selv spesifisert garnet, men det handler ikkje om å kjøpe Dropsgarn på butikk eller nett, men f.eks; En oppskrift skal strikkes i Sandnes Alpakka Silk, det er etter min mening svindyrt (75kr) da finner eg tilsvarende garn f.eks hos Drops som koster 35 kr, på den måten blir det billigere selv om det kommer ca 100 kr i frakt 🙂

    14. Det må vel være opp til den enkelte strikker hvor garnet er kjøpt. Hoved saken er vel st den som strikker er fornøyd. Er det rart det er krig i verden

    15. Så enig med deg. Og det de fleste glemmer å nevne, er at også nettbutikker er arbeidsplasser, som bidrar til samfunnet. Alle tror at det kun er de fysiske butikkene som har noen ansatte, men sånn er det ikke. Nemlig 🙂

    16. Bitta: Det er så sant som det er sagt 🙂 Det er også en del av fremtiden og det blir bare mer og mer av det 🙂 Eg hadde ikkje klart meg uten nettbaserte butikker <3

      Mangen er bare så beinharde i uttalelsene sine, eg fikk beskjed om å strikke mindre hvis eg ikkje hadde råd å holde meg med garn fra butikk!

    17. Hei. Litt sent svar kanskje. Jeg liker best å kjøpe garn hos den lokale garnbutikken,damene der er så utrolig søte og hjelpsomme og det er så koselig. Får alltid hjelp om jeg trenger det. Men det er ikke alltid de har det garnet jeg vil strikke av, de har f.eks lite ren ull. Jeg er ingen fan av superwash. Og jeg gidder rett og slett ikke reise land og strand rundt for å få tak på den typen garn jeg vil ha. Da bestiller jeg på nett. Man strikker med den type garn man liker. Jeg blåser i merket så lenge det er god å strikke med og ikke minst godt å bruke og ikke nupper altfor mye. Andre får gjøre som de vil.
      En annen ting mange av disse garnsnobbene misforstår, er at svært få av de norske garnhandlerne faktisk selger norsk garn. Det er kun en liten del av garnet,og da er det merket med norsk ull. Men hvorfor i alle dager skal andre bry seg med hva du eller jeg strikker med og hvor det er kjøpt? Det får da være opp til oss selv.

Siste innlegg