– 2 ÅR –


At eg kunne glemme det!?! Et så pass stort “jubileum” har bare gått meg hus forbi, men det betyr vel at eg virkelig kan kalle meg en EX-Røyker? Ja når eg liksom ikkje tenker på det lenger? Eg er rimelig stolt av hva eg klarte, nei nei det er slettes ikkje enestående, langt der i fra….men likevel! Ja jo eg er stolt! 14.desember var det 2 år siden at eg bare stumpet den siste røyken og eg har ALDRI tatt i en sigg etter det! Har heller ikkje hatt lyst på det,
og eg spyr omtrent av lukta…! Ja det er ganske rart hvordan det kan snu? Men det vil eg si; selv da eg røyket likte eg ikkje røykelukt – Skjønn det den som vil.

14.desember 2018 kom Amira hjem og ga meg julegaven på forskudd; En Vape! Eg hadde lenge tenkt på at eg kanskje kunne prøve å dampe for å se om det kunne hjelpe. Vel, eg fikk en av henne og da var det gjort. Har ennå en vape stående her, og ja eg damper litt. Tror egentlig ikkje eg trenger den lenger, men eg syns liksom det er litt godt når eg setter meg ned. Uansett, med en vape unngår eg all den gifta som er i tobakken 🙂

 

 

 

 

 

Her er det; Svart på hvitt, det er søren ikkje få kroner eg har spart. Litt rart, men det er først nå eg føler me har litt romsligere økonomi, og det er en deilig følelse 🙂 Ali sluttet jo også å røyke samme år, han fikk Vape på Julaften i 2018. Ja du kan enkelt regne ut hvor mye eg røykte for i måneden, det er groteskt og eg røykte som en damp…Sykt dyrt å røyke for å si det sånn. Det verste med  slutte var at eg la på meg!! Det ble ca 8 kg og eg likte det overhodet ikkje, men nå ser det ut for at de kiloene begynner å slippe – Akkurat slik legen min sa! Så lenge de ikkje kom av at eg spiste de på meg (noe eg mener eg ikkje gjorde) så ville de forsvinner etter hvert av seg selv og nå er eg kvitt litt over halvparten UTEN at eg har gjort noen ting. Deilig!
For meg handler vekt om velvære og fint lite annet 🙂

Selv om eg nå er en stolt Ex-Røyker vil eg ikkje si meg enig i hele røykeloven, ikkje i det hele tatt! Eg vet bare hva eg selv følte “på slutten”.…Kriminell! Jepp, så sant eg tente en røyk når eg var ute følte eg at eg gjorde noe galt!! Vet mange kjenner på den følelsen og det er ikkje riktig, det er nemlig lov å røyke. At de anonymiserte tobakkvarer syns eg er heeelt tåpelig!! HALLO!?! Som eg har sagt før; Skal de anonymisere tobakkvarer, ja da bør de seriøst også gjøre det samme med den alkohylla på matbutikkene. Har du noen gang stått foran den enorme hylla de har med alle de fargerike og flotte Ciderboksene/flaskene?? Om det skulle være noe som frister ungdommene, og ikkje minst de mindreårige, ja så må den vel være den hylla? Skal tobakkvarene være brune, ja så skulle også alle de boksene/flaskene vært i samme farge, og aller helst skulle de stått ute på lageret slik at du måtte spørre om de.

Ja eg VET at røyk kan være plagsomt, kjenner det bedre nå, og det kan være vanskelig for de som har astma – Det har eg full forståelse for, men hva da med parfyme? Det skulle også være forbudt på offentlige steder hvor det er mye folk. Det er nemligen ikkje bare de med astma som kan “kveles” av for mye parfyme. Setter eg meg på buss f.eks og 1 person på bussen har litt for mye parfyme på (som veldig mange har) ja da kan eg bare gå hjem
å legge meg etter på, det samme kan ungene mine. Alle blir me trigget, og ender opp med migrene.

At røyking er dyrt for staten pga sykdommer o.l så tjener jo staten ganske rått på tobakkvarene også. Når det kommer til ting man selv påfører seg så er det flere grupper som da bør tas under lupen for å si det sånn – Hvorfor bare “angripe” en gruppe? En ting kan me vel være enig om? Ingenting forårsaken vel så mye dumt og tragisk som det alkohol gjør? Trooor muligens det hadde vært bedre med brune og triste Ciderbokser…kanskje…?

Det er i allefall nydelig å være ex-røyker! Eg MÅTTE kjøpe nye julegardiner
i år for ennå har eg ikkje klart å få røykelukta skikkelig ut på de gamle Ho Ho Ho

 

 

HA EN AVSLAPPET
2.JULEDAG

 

Eg skal strikke en kylling, hva med deg?

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. Helt fantastisk at du klarte det!
      *klapper i hendene *
      Nyt frisk luft inne

    2. Jeg sluttet for 12 år siden. Hadde røyket siden jeg var 17. Jeg sa på forhånd at den dagen jeg bestemmer meg for å slutte, så blir det ikke noe problem. Man må bare bestemme seg først. Og det stemte. Jeg synes ikke det var noe problem. Men hadde nok litt “identitets-krise” en periode 😀 Jeg røyket 20 om dagen, og alle etter klokka 18, så du kan tenke deg hvor røykete jeg var også 😀

    3. Godt gjort! Gjorde det samme for 15 år siden. Jeg fikk en lungebetennelse og lå der å gurgla. Da var det stopp for meg.
      Her strikkes det en liten kjole med foldeskjørt…. rakk opp halve, det er ikke bestandig pinner stemmer med garn.. knurr.
      Ha en vakke dag ❄her snør det

    4. Gratulerer med 2 røykfrie år. Ja,er det ikke herlig å være røykfri? Selv slutta jeg for snart 4 år siden. Er veldig glad for at jeg er kvitt røyken,men jeg har det derimot på en litt annen måte enn deg. Jeg kjenner knapt noe røyklukt når folk røyker i nærheten av meg. Aner ikke hvorfor,men det er merkelig.
      En annen ting som jeg også undres over er det du nevner om alkoholhylla på butikkene.Det er visst røykerne som skal “tas” og er de som “forpester” livet til alle rundt seg. Men nå er det vel sånn at bruken av alkohol sannelig har ødelagt en god del hjem rundt forbi. Vi hører jo hvert år i disse tider om barn som gruer seg til jul fordi foreldrene drikker alkohol. Kanskje det burde innføres noen nye regler når det kommer til alkoholen også.

Siste innlegg