– ADVARSEL –

 

Eg stiller et STORT spørsmål og det er: “Hva med beskyttelsen? Ja mot sola?“.
Finner det merkelig at denne solkremen får topp score? Når eg leser hvorfor denne ble 1 av 6 som kom best ut av testen så blir eg ikkje særlig klok:

“De inneholder verken miljøskadelige stoffer, allergifremkallende stoffer, parfyme eller stoffer som er mistenkt hormonforstyrrende. – Velger du en solkrem som får grønt fjes i vår test slipper du å få allergifremkallende stoffer og mistenkt hormonforstyrrende stoffer rett på huden, sier Blyverket.

Norske forbrukere ønsker å leve mer bærekraftig, og ved å velge en solkrem med grønt fjes i testen er du også sikret et godt miljøalternativ, ifølge Blyverket. – Testvinnerne har ingen miljøskadelige stoffer, og er dermed et godt alternativ for deg som tar miljøet med i betraktningen når solkremen skal kjøpes inn. Alle testvinnerne får du tak
i på norske apotek, i dagligvarebutikken eller på nettet, sier Blyverket”

 

Det står ingenting om hvor godt den beskytter? Det er vel også en viktig faktor når det gjelder solkrem, ikkje det? Eg har i grunnen aldri blitt skikkelig solbrent, har stort sett smørt meg godt, men så er eg vel kanskje heldig
å har en hud som tåler litt – Blir alltid godt brun selv med god beskyttelse.

Denne tuben fra Derma plukket eg med meg fra Kiwi før eg skulle på Tananger Dagene. Eg visste eg skulle stå rett opp og ned i flere timer og tenkte at da måtte eg har minst 30 på meg + eg kjøpte stiften med Sunblock (sf.50) til leppene…Vel…Eg begynte å pakke sammen 1 t før slutt på Tananger Dagene fordi eg kjente at det gjorde vondt i ansiktet…Kom hjem og var rimelig rød ja! Panne, nese, hake og ikkje minst leppene var veldig berørt av sol! Smørte meg godt inn med aftersun fra et annet merke, men eg hadde “feber” i ansiktet og deler av halsen…Dagen etter våkner eg med pannen full av små blemmer, det samme på nesen og leppa var ca dobbel størrelse og det så ut som en stor gul blemme…! Personer som har sett meg i løpet av siste uka mente det så ut som eg var “pisket”
i ansiktet, når blemmene sprakk ble det mange små sår…Det har vært stivt, sår og ganske vondt.
I helgen slapp huden på underleppa så den har vært i grunnen veldig vond.

Eg er absolutt for at me skal tenke miljø når man handler, men det skal vel ikkje gå på
bekostning av hva kremen egentlig er beregnet for?

Er fullstendig klar over at me alle kan “reagere” forskjellig på kremer, men at eg skal bli så brent med en krem som kommer best ut på testene? Da tenker eg at forbrukerrådet har testet denne kremen på feil betingelser…

 

 

 

HAVE FUN IN THE SUN,
They said…

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

1 kommentar

Siste innlegg