– BLÅMANDAG –

 

Etter å ha gått på samme Legekontor i ca 30 år og de siste i 15 årene regemessig for å ta blodprøver, er det da for mye å forlange at når det er de samme folka så bør de kunne huske mine håpløse armer?? Om ikkje annet enn bitte litt i allefall!?  Det er spesielt en av de det ikkje nytter å si noe til, den tjukke nåla gjøres klar og det skal tas prøver i armen. Aldri før har eg heller bli klasket så hardt på armene før, skulle nesten tro det var en straff!
Eg prøvde å si at TÅLMODIGHET er essensielt når det kommer til å ta prøver av meg og at en lys blå Butterfly er alltid en vinner, omtrent uten unntak! Ja hvis det var sååå gale kunne eg bare kjøre på SUS å gjøre det! Okiiii!!
Helt ærlig så skjønner eg ikkje hva eg har gjort denne personen, men aldri har eg egentlig opplevd noe særlig vennlighet fra den kanten. Vel, h*n stakk, rotet (<—noe eg alltid ber om å unngå nettopp fordi mine årer er litt sårbare) – Begge armene ble det stukket i før h*n ga opp. Det ble ropt på en annen person, henne liker eg fordi hun hører på mine erfaring og hun bruker GOD tid, dessuten er hun tøff og prøver mer enn gjerne å stikke
i hendene. Dessverre så hjalp ikkje tålmodigheten noe i dag og intet blod kom til syne. Heldigvis sa legen til meg da eg var hos han på torsdag at hvis det ble problemer i dag skulle eg be de hente han,
noe eg også da ga beskjed om.

Han går rett på innsiden av håndleddet, ingen problem for meg fordi eg vet at han er utrolig flink!! Dessverre hadde eg ikkje noe blod i venstre armen (haha) men endelig, i høyre håndledd fløt det rimelig godt, om tregt! Takket være tålmodighet! Totalt 8 stikk idag 😉 Eg er etter så mange år OVERBEVIST om at det er tålmodighet som til syvende og sist hjelper om årene streiker! Syns det er vanskelig når en sykepleier mer eller mindre gir meg skylden for at det ikkje går, det er i allefall DEN følelsen eg sitter med – Og DET er ikkje første gang! Sykepleieren som stakk i begge armene sa eg burde spise og drikke godt før eg kom…?? Eheee nei, eg skulle faste! Eg hadde drukket ca 0.7 l vann før eg kom og det skulle ha hjulpet, men men. Aldri et smil eller noe…Jaja

Etterpå var det inn på neste rom å få på seg den der 24t BT måleren, dette var litt dill og prøving, men stemningen var god. Testet den, og den målte, og eg kunne bare gå og komme tilbake i morgen kl 9. Vel hjemme igjen (ca 20 min senere) hadde den fortsatt ikkje tatt en  ny måling…Ringte legekontoret (teeeleeefoooon køøøø) du er nr 5
i køøøøøen! På dette tidspunktet begynte MIN tålmodighet å avtaaaaa! JISES!! Endelig! Forklarte, fikk beskjed om å ta en manuell målen, trykket på knappen, ting skjer, men når den er ferdig vises det “Erro” på skjermen…*Dessverre, men du må nesten komme ut igjen for me må restarte den”.

Gikk inn til Ali og sier me må ut igjen…“Klarer du kjøre selv?” Egentlig et unødvendig spørsmål siden han vet at NEI, eg kan faktisk ikkje kjøre selv siden klokka fortsatt bare var 11, men det gikk en faen i meg og eg tok bare nøklene å kjørte selv. Nå er det ikkje sånn at eg er høy eller noe 4 t etter at eg tok medisinene, det er helst om noe skjer at dette altså kan brukes mot meg. Anyway, kom ut, tok en Restart, den funket, fikk beskjed om å sitte vente til den tok neste måling for å se hva som skjedde. Ventet 15 min, den tok neste måling og sååå “ERRO”, vel, da måtte eg INN IGJEN, ta alt fra starten av, men så er det sånn at kl er 11.55 og det var straks lunsj…Da måtte eg vente til ferdig lunsj før eg kunne få sjekket om det funket. Nei, og nei takk, det orket eg faktisk ikkje! Da hadde eg vært på legekontoret siden 08.45. og såå skulle eg vente til nærmere kl 13, hmmm.

Eg sa bare at de fikk sette meg opp til en ny time, det fikk eg, så nesten mandag prøver me igjen. Dette BT apparatet de hadde var ganske nytt hos de, de hadde hatt en del problem så eg sa de måtte gi beskjed om de ikkje fikk det til å fungere slik at eg slipper å kjøre frem/tilbake og tilbake neste mandag.

Uansett så var det viktigste i dag å få tatt alle blodprøve og at eg klarte å fylle hele 5 glass sier eg meg meget fornøyd med. Det vanlig er at de gjerne klarer å fylle 1 og så fordeler de det så godt det lar seg gjøre. Det eneste eg sitter å lurer på: Mellom knokene på pekefinger og langefinger har eg hovnet opp?! Kan dette skje om man blir staset opp for hardt/lenge? Det ble strammet rett ovenfor håndleddet da det skulle forsøkes å stikkes opp på hånden. Det tok litt tid, hånden ble nærmest blå og eg måtte be om at hun løsnet opp. Det var utrolig vondt! Hmm en sånn merkelig hevelse altså mellom knokene der…WHAT A DAY! *ler*

Jaja resultatet på disse prøve regner eg med å få på onsdag eller torsdag, men nå tenkte eg faktisk å gå og legge meg! Er trøtt som en dupp, la meg tidlig i går, sov ikkje godt + eg var våkne noen ganger før eg selv sto opp halv 7.

 

 

Me får skravles litt senere 🙂 

 

 

 

Go`klem fra ei mislykka Nålepute! 🙂

8 kommentarer
    1. Den sykepleieren bør du rapportere, går ikkje det der. H?n kan ikkje ha peiling. Tenk så sårbare vi er når vi er til lege, vi har krav på litt respekt. Stakkars deg, for en dag!

      1. Eg har nevnt det noen ganger for legen at det er noen på lab`n som ikkje hører på hva man som pasient sier, men så er det noe med å “ta noen” også….Men ja, eg skal gå litt mer i det og gi tydelig beskjed til han. Å treffe på denne personen i telefonen om eg ringer er også HÅPLØST!

    2. HUFF!! Kjenner til noen slike sure hurper som vet mer om mine årer enn jeg gjør selv. Her må babynål og tålmodighet til for å få ut noe. Arr og årer som sprekker kan jo ikke jeg styre. Men lettere å få noe ut enn inn. Poff, og så saltvann der det ikke skal. Møtte en engel av en ung pleier på fredag. Han klarte å få inn venflod med kun ett stikk, selv om det tok 10 minutter før han stakk.Og så inn med væske i saaaakt tempo så åren skulle holde. Før jul så jeg ut som et fargeskrin etter to dager på rad med stikk. 1. dagen på 4-5 forsøk og et halv time etter oppsatt undersøkelse. 2. dagen ga de nesten opp og hadde kontaktet anstesiege om det ikke hadde vært for at det var lunsjtid. Klarte det jo til sist. Ingen sure miner hos dem, men fulle av beklagelse for at de måtte utsette meg for det. Vel, ikke noe nytt for meg, bortsett fra at jeg vanligvis er på Ullevål og ikke Kalnes som denne omgangen. Håper de får orden på BT måleren. Trykket blir jo ikke noe mindre av slikt stress.
      Nå håper jeg du får en god hvil og slapper av. Sender deg litt styrke og gode klemmer. Vi er så mye sterkere enn vi tror. Klem fra Liv

    3. Huff huff, litt av en behandling på deg idag 🤔. Håpe du har fått hvilt, og at neste lege besøk går bedre neste gang. En god klem til deg 😊. Jorunn

    4. Ikke grei oppførsel av den som prøvde å ta blodprøver av deg. En bør være lydhør for hva pasienten sier, det fører ofte til et godt samarbeid mellom prøvetaker og pasient. Tillit er viktig! Jeg er selv bioingeniør og har snart 30 års erfaring med blodprøvetaking. Jeg blir lei meg på pasientens vegner når jeg hører om sånn oppførsel fra helsepersonell. Grunnen til at du hovnet opp på hånden er ikke staseslangen, men om hun stakk deg på hånden er det nok heller at du fikk et hematom (liten blødning) under huden. Trenger ikke å bli blått, men hovne opp med en kul ses ofte. Lurer du på mer send meg en Mail😊

    5. Hei.
      Jeg kjenner igjen det med blodprøver her må dem også bruke butterfly på meg og ta i hoved åra viss ikke blir jeg slik som du. Fikk beskjed om det en gang jeg lå på sykehuset at heretter må dem ta der nede under klokka. Å dem hører på meg. Enkelte ganger har legen min sendt meg på sykehuset for å ta blodprøve der pga dem får ikke av meg blod hos legen. Håper hevelsen går ned til i morgen viss ikke får du komme deg på øyeblikkelig hjelp.
      Slik blodtrykks måler er noe dritt men må en så må en bare den funker. Den jeg fikk sist den funket men det ble ikke mye soving den natta.
      Den 27 feb skal jeg inn på dagkirurgi for å operere høyere hånden på nytt. Skal bli godt å bli ferdig håper jeg. Men når en er kommet i reservedel alderen så må en regne med litt av vert. Jeg var selv på sykhuset i dag skulle være der kl 08.00 skulle på mamografi er brystkreft i familien.
      Håper du får deg en god natt søvn.
      Klem fra meg

Siste innlegg