Den perfekte Påskeferien

 

De aller fleste av oss er så heldige å ha herlige klassiske påskeminner, eg har mine fra barndommen da me noen ganger var heldige å “vant” budrunden på ei av jobbhyttene til pappa sin arbeidsplass. Det var noen skikkelig minihytter i ei lang rekke på toppen av en bakke. Andre ganger fikk me ikkje hytte, men da var me gjerne heldige å få en seng hver på Moderhjemmet som var ei ganske så stor felleshytte med 2 sovesaler.

Disse påskeferiene var absolutt ingen luksus, det var ganske primitivt med KUN akkurat det man trengte:
4 sengeplasser (nok til å presse inn 6-8 per om man ikkje var så nøye på det.) En sofa og en stol og 4 pinnestoler i kjøkkenkroken og et kokeapparat. Men herregud som me unger gledet oss i lange tider når me skulle til Mydland – Dette var sånn ca fra midten av 70-tallet. Mine foreldre hadde ikkje et fluss med penger og man sparte litt der man kunne spare, men aldri manglet me noe som helst. Det ble milelange skiturer eller aking i bakken, dagene var lange og innholdsrike med masse kos. Gode Barndomsminner gitt.

 

 

 

Etter at eg ble gift har me i grunnen aldri vært på Påskeferie og brukt ferien stort sett til hjemmekos og tatt dagene etter hver som de kommer. Når eg spør ungene hva de husker med påskeferien fra da de var små så er det da spesielt Dib som husker hvor gøy han syns det var da påskeegga ble gjemt ute og han måtte ut å lete både høyt og lavt! En annen tradisjon er at me stort sett alltid har hatt kalkun på påskafta.
Men, aldri har me f.eks vært på fjellet å gått på ski.

 

Min DRØMMEPÅSKE er:
Være på en passe stor hytte på et snødekket fjell med garantert sol og blå himmel. Må ha med nok strikketøy og mat for hele påsken. Fyr i peisen og ullsokker på. Monopol og kortspill på kveldstid, lange frokoster samlet rundt et bord – Kakao er et must. Skiene kan forsåvidt bare være hjemme, men sitter mer enn gjerne i solveggen og nyter dagene. Kanskje eg blir med å bygger en snøhulen bare fordi? Kan også godt ake litt i en bakke som er i passe avstand fra hytta. Litt solbrent på nesa er heller ikkje å forakte. Dette er jo ikkje sååå mye forlangt, så kanskje en dag blir det en slik påske, men i år som i fjor og året før det og året før det blir det…

 

 

 

…HJEMMEPÅSKE!! Overhodet ikkje et tap i det hele tatt, det kan umulig bli det når man bor så idyllisk som dette. Om det er et InstaVennlig sted tenker eg ikkje på for det er jo her me bor, ikkje hadde det heller vært et kriterie om me skulle ha reist bort heller. En skjærgårdspåske er absolutt ikkje å forakte. Når ungene var små ruslet me ofte ned hit med kurven full av godsaker og gjerne en engangsgrill. Går man litt opp i “høyden” i landskapet her hos oss vil man også finne froskedammen, Åååå jadda, eg har hatt min tørn med Rompetroll i uteakvarium.

 


Det å ha slike strender 5 min fra heimen er eventyrlig og det finnes ikkje noe mer rensende enn å vandre i vannkanten. Er vinden snill er det et flott sted å dra med grillen og bare være der, 0 stress, bare kos og avslapping. Ikkje koster det en formue heller.

 


Muligheten for en skikkelig Bypåske er heller ikkje langt borte, kun 15 min med bil. Så lenge det er sol og fint blir det et myldrene liv på utekafeène. Kanskje det blir en kopp kakao i Fargegata i år?

 


Eller, en herlig is på berget i Hafrsfjorden? Det er absolutt mye for en hver smak hvis man bare orker
å ta seg ut for påsken er virkelig en deilig ferie 🙂

Nei, det blir ikkje min “Drømmepåske” (Ref.lengre opp) i år heller, men det blir ikkje så langt i fra. Me skal ha god mat selv om faktisk kalkuna utgår i år!! Det gikk plutselig bare opp for oss i går at DET har me jo ikkje kjøpt,
men X antall lammelår, det har me stæsjet opp i fryserene…Vel vel.

Strikketøyet er selvfølgelig nøye planlagt så det skal ikkje stå på min kos! hehe Sol og blå himmel er det meldt og solveggen har eg jo på terrassen, verre er det med snøen! Takk og pris får eg si det sånn for på denne årstiden og ellers utenom jul hører snøen til på fjellet! Jepp, sånn er det med den saken 🙂 Kortspill og Monopol, ja det funker fint hjemme også, verre blir det med lange påskefrokoster…Eg er ikkje lenger et frokostmenneske og de andre sover lengre enn de gjorde da de var små, så frokost på fellesen har i grunnen ikkje vært en krav for en perfekt påske. Men HALLO?? Hva er i grunnen en PERFEKT påske?? Spør man 10 på gata er eg er sikkert på at 9 av 10 nevner: Kakao, appelsiner, Kvikk Lunsj, Påskeegg, god mat og kos. Vel, alt det har me her hjemme så det vil jo da si at me skal ha en PERFEKT påske selv om det ikkje blir på fjellet. Shit så heldige me er da!

Det beste er jo at en skikkelig herlig påske trenger ikkje å koste en fluss med peng! Den blir det du gjør den til og da vil den jo bli ganske så perfekt for deg og dine som jo er det viktigste 🙂

 

 

Hva med deg? Hva har du f.eks rigget til i PåskeKurven din av pinner, garn og oppskrifter? Har du planlagt et påskeprosjekt eller er du tro mot det du har på pinnene og ferdigstiller?

Fortell meg litt om din påske og la oss kose oss i hele 10 dager til ende 🙂

 

 

 

LAG DEN EN HIMMELSK PÅSKEFERIE
MED DET DU HAR

 

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille i Feriemodus 🙂

2 kommentarer
    1. Årets påskeplan hos meg er å montere Fanakofta som svigefar skal få i 65 års gave, og strikke videre på Marius-genseren som skal bli gevinst på sanitetsforeningens lotteri i august 🙂 og ellers bare sulle litt rundt i hagen og klargjøre til sommeren 🙂

      Ha en flotters påske 😀

    2. Planen min er å kose meg hjemme, instavennlig eller ikke! I morgen skal jeg jobbe litt. Så blir det ferie på ordentlig. Strikking…jeg har ikke så mye på pinnene å ingenting som må bli ferdig snart. Så i dag har jeg begynt på leaf sjalet av MarionR. Lyst til å begynne på en genser å, må bare passe på så det ikke blir for mye på pinnene sånn at det blir mer stress enn kos.

Siste innlegg