Derfor gidder eg!

 

 

Ofte, veldig ofte faktisk, får eg spørsmål om hvordan eg orker/gidder sitte å lete etter oppskrifter som er verdt å friste med hver eneste dag. Tja, nå er det vel flere grunner til det, men eg hadde jo ikkje gjort det hvis eg syns det var pyton for å si det sånn. For det første så elsker eg jo å strikke, obviously, men eg har jo også en tanke om
å samle ALT eg liker veldig godt i denne bloggen (Enten det omhandler garn, strikking eller mye av alt det “andre”) Som kanskje du også liker! Da kan jo du til en hver tid finne noe du ikkje visste du var på jakt etter 🙂

At eg så og si hver eneste dag får “klager” på hvorfor oppskriften er på engelsk kan ikkje få meg til å slutte,
ikkje når eg får mail som dette….

 

 

Slik mail har det blitt ganske mangen av og DET er en stor grunn til at eg “gidder”. Å nei, det er ikkje fordi eg noen ganger kan velge meg noe oppskrifter, det er overhodet ikkje mitt mål, men ja det har likevel blitt en del oppskrifter. Det har også blitt en mer personlig kontakt med mange flotte strikkedesignere over hele verden – og DET er skamkjekt!! Det kalles vel å utvide horrisonten litt *humrer*. På den andre siden er det for å friste nettopp DEG med en lekker strikkeoppskrift, ja selv om den er på engelsk…Skulle så gjerne overtalt akkurat deg til å skjønne at det er sååå mye enklere enn du tror…Vil bare si at eg har sluttet å svare på spørsmål som: “Kan eg få oppskriften på norsk?” – “Hvorfor er oppskriften på engelsk?”. Det er ganske mye som skjer i strikkeverden utenfor Norge
og det har eg lyst å vise, ellers legger eg også ut ganske mange norske strikkeoppskrifter
så det er absolutt ingen grunn til å klage 🙂

For et par år tid siden la eg ut et lekkert sjal, designeren var fra Ukraina og oppskriften var på engelsk. Et par uker etterpå fikk eg en mail fra henne. Hun var helt på styr for hun trodde noe var “galt” siden hun plutselig hadde solgt sååå mange oppskrifter og hun hadde tjent ganske mangen kroner og var helt i ekstase – Hun kunne se at veldig mange kjøpere kom til henne via min blogg. Det ble noen mail frem og tilbake og hun var så rørt for hun hadde ikkje så mye å rutte med og det å designe hadde plutselig blitt noe hun kunne leve litt av.
Det er ganske rørende når sånt skjer ♥

Veldig ofte får eg spørsmål fra strikkedesignere (Både norske og utenlandske) om eg kan linke til oppskriftene deres eller om eg kan skrive litt om et spesifikk design, noe eg som oftes gjør med glede. Tror eg med trygghet kan si at eg VET eg har hjulpet noen opp og ut i allefall. Har flere eksempler f.eks når det gjelder design eg finner på Ravelry. Det kan være et design som er flere år gammelt, det ligger laaangt bak på Ravelry. Det er jo et form for rangeringssystem der også og ligger du på Side 1 er det veldig bra. Etter at oppskriften/designet har vært innom min blogg havner det veldig ofte inn på side 1 og flere ganger har det blitt nr 1! Da pleier eg å få melding fra designeren som er ganske så overrasket 🙂 DET gir meg glede! Bare det å se at det nytter å gi noen et dytt ♥
Å nei, dette er ikkje noe eg tar betalt for (får alltid spørsmål om det) eg gjør det ene og alene fordi eg syns det er kjekt. Mulig det er vanskelig å skjønne, men sånn er det. Hadde eg ønsket å tjene penger på bloggen (Bortsett fra de reklamekronene eg får hver måned enten eg vil eller ei hehe) hadde eg signert avtaler og kontrakter for lenge siden for å si det sånn 🙂 Har ikkje manglet på tilbud, off nei, der ble eg litt bøsen hehe Men det er sant da 🙂
Meeen.…uten å virke for klein syns eg det er gøy at bloggen min

kan brukes som et springbrett for andre.

En annen grunn som også er årsaken til at eg i utgangspunktet startet med bloggen for ørten år siden (snart 16 år siden!!) var jo for å “ha noe å gjøre”. Dette har utviklet seg og i dag føler eg mange ganger at eg er som en “opplysningssentral” *ler hjertelig*. Eg får MANGE og da mener eg MAAANGE spørsmål hver eneste dag om alt mulig innen for strikking og DET elsker eg! Det er med på å gi meg noe eg ser på som en verdigfull hverdag hvor eg egentlig er mest alene. Får ganske mange andre henvendelser også som ofte går på dette med å være litt utenfor i form av å være syk etc og det har blitt mange fine samtaler med flotte damer rundt omkring. Alt dette til sammen gjør at eg gidder, det gir meg mye samtidig som eg vet at det gir ganske mye til mange av dere også ♥ Det går nemligen an å ha nært samhold selv om man “bare” er på nett, det går fint an å ha en rik hverdag med nettbaserte vennskap – Det er eg et levende bevis på for venner i RL er det veldig få av i mitt liv, det er bare sånn det har blitt. At eg betyr noe for andre i deres hverdag gjør meg godt, det gir meg en grunn til å fortsette.

Så ja, det er MANGE grunner for at eg gidder,
og DU er absolutt en av de ♥

 

 

KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

4 kommentarer
    1. Aldri tenkt på at det finnes en «strikkeverden», men det gjør jo obviously det, det lærte jeg nå 😂 og det du skriver på slutten er jeg med deg på. Altså, jeg har liksom aldri knytt meg til personer gjennom nettet, jeg har møtt folk via gjennom nettet, men egentlig ikke hatt «nettvenner», jeg har ikke trodd på konseptet med å være venner med folk en aldri møter in real life (joda kanskje en dag muligens det får tiden vise), men to siste årene har det blitt noen, og det er ikke jeg som kommer til å kutte kontakt for å si det sånn, flere av dere her på .no har vært lifesavers, og det er jeg for alltid takknemlig for 😘

    2. Og du verden så mange oppskrifter jeg har strikket som er på engelsk etter en dytt fra deg. Og masse folk jeg har fått kontakt med etter at jeg begynte å følge strikke og hekle Podcaster på youtube. Mitt sosiale nettverk er der.
      Tusen takk for dytten og hjelpen da jeg sto fast..

    3. Så fantastisk hyggelig og “feelgood” innlegg å lese 🙂 Det er kjempegøy å lese om alt du har utrettet for strikkedesignere rundt omkring. Selv er jeg også veldig glad i å strikke, og liker å stikke innom bloggen din og se på, og lese om, det du har om strikking.
      Fortsett med å være en inspirasjon til glede for andre, både bloggere og strikkedesignere, med det du gjør, – hjertelig takk 🙂

    4. Nok et veldig hyggelig innlegg fra deg, og jeg sier det gjerne igjen; du er et godt menneske Vibbedille 💕
      Spesielt synes jeg det var hyggelig det du skrev om den Ukrainske designeren. Tenk så herlig for henne da, å få ekstra og uventet inntekt på grunn av din omtale!
      Alt det beste for deg❤️

Siste innlegg