Det er gratis å gå tur, men…

 

….man kan også gjøre det dyrt, om man vil…! Mye rart man tenker på når man går tur alene *ler* Eg kom til å tenke: “Hva om eg faktisk blir ranet helt naken her eg går alene…!” Jammen kunne noen tjent et par kroner på å gjøre det *ler enda litt til* Samtidig som eg faktisk føler litt kvalme over det hele. Aldri har eg egentlig vært opphengt i hva merke klærne mine er eller hvor mye de koster. Men det har likevel aldri manglet på situasjonen på hvor eg har følt litt på “at det kunne vært bedre”!?At det forventes noe mer kanskje? Ikke vet eg…uansett, da eg mer eller min ble kastet inn i denne turverden for over 1 år siden måtte eg jo starte litt innkjøp av fornuftige/gode klær, ja for der finnes det mye og mye forskjellig. Nr 1 er å være varm på vinteren og ikke minst tørr når det regner + at Comfort betyr en del når du skal gå mye og langt, eller opp og ned for den slags skyld…etter hvert fant eg jo ut at det garantert ville svare seg å putte litt mer penger i det. Alt av turtøy som eg kjøpte første halvår i fjor har eg nå solgt og “investert” videre i nye turklær. De ble solgt fordi alt ble for stort og ikke fordi eg ville ha dyre klær, bare for å ha sagt det. Etter hvert som turbasillen tok godt tak og eg ble kjent med flere turfolk manglet det jo ikke på tips til hva som var bra å ha og hva som var bra kvalitet i forhold til at det gjør god nytte og ikke minste at det varer i flere år + at det bør være klær som samtidig veier lite med tanke på pakking i sekk…Du kan trygt si at det ballet på seg og nå har eg noe eg ser på som en solid garderobe, både for vinter og sommer 🙂 Men ja, det er absolutt dyrt…så da tenkte eg å bare se på dagens tur som et eksempel….Off a meg!

Begynner på toppen med Lua; Ei DNT Lue (kr 449 – Dette var en gave fra søs da), Grå hettejakke i ull fra Devold (2099,-), Rab Dunjakke (4199,-) Hals fra iUll (390,-) Ull BH fra Bergans (500,-), Bergans Ullsinglet (700,-) Bergans Ullboxer (450,-) Bergans Ulltights (900,-) Turbukse Urberg (900,-) Knesokker fra Dale (399,-) Alfa Sko (3499,-) Hoftesekk fra Bergans (700,-) Rab Stormvotter (899,-) Garmin klokke (6000,-) og til slutt har eg en Samsung Galaxy S24 Ultra 256 GB i lommen (18000,-)  Totalt 40084 kr…Men, et stort men her…Hadde det ikke vært for at eg har hatt mer penger enn normalt det siste året hadde ikke dette vært aktuelt/normalt for min del. Eg har også vært flink å kjøpt mye av klærne min når det har vært tilbud så alt er ikke kjøpt til full pris 🙂 Er litt fornuftig også. Ser på det som en form for investering for min del, livsstilsendring går ikke over forhåpentligvis og klærne kan eg bruke i maaange år…Og dette er jo bare ett “antrekk”, det henger både flere jakker og bukser her på veggen og ulltøy og sokker har det blitt en del av….la me nå for gudsskyld IKKJE snakke om tursko…! Men ok, dette gikk eg altså å tenkte på i dag…*ler* Et annet MEN; Det var iskaldt ute, men?? Eg frøys ikke, ikke en millimeter en gang – Takket være gode klær, så er det noe eg har lært det siste året er det at det finnes ikke dårlig vær 🙂

Rett og slett en investering på et bedre liv, for min del 🙂

 

 

 

 

Litt sånn rar vindretning i dag, fralandsvind, ikke så rart, men det ble litt rart når eg gikk langs sjøen liksom….Snøen var som spiker. friskt og godt!

 

 

 

 

Selv om eg syns det er noe magisk med å kunne gå ute i vær som dette
uten å fryse gleder eg meg til vår, sommer og shorts.

Ca 2 t etter at eg kom hjem og hadde vært i dusjen gikk eg ut igjen…Å Hekkan det hadde kommet mye snø på de få timene!! Skulle bare en liten tur ned til søs siden hun hadde
besøk av svigerinnen sin som eg ser så alt for sjeldent.

 

 

 

 

 

Pingvinen for 2 dager siden
Eg måtte faktisk spa ut bilen når eg skulle ut igjen….

 

 

 

 

 

Hvis du ser på Snapchat`n min fra da eg dro ut på tur er trappene heeelt nakne! Tydeligvis ingen som har vært ut av naboene i dag hehe Selv ute på hovedveien her var det mye snø, de hadde ikke brøytet da eg kjørte til søs så ja, hvis eg tråkket på gassen var det selvfølgelig glatt. Kjørte ca i 30 så det gikk fint og sååå fant eg på noe smart!! Eg parkerte i P-Huset til Mega og gikk hele gata bort og ned til huset til søs, der var det nok ikke brøytet siden i fjor haha Sto en bil der som ikke kom opp bakken. Tenkte eg var smart for når eg skulle hjem i kwell slapp eg jo å måke bilen igjen.

Nå er eg straks klar for kwellen, har ei søtpotet i ovnen som bakes og den skal fylles med mye godt,
etter på er det strikking og serie 🙂

 

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

16 kommentarer
    1. Flotte bilder. Kan jo se at det er kaldt. Likte den trappa. Fristet nok ikke for mange å gå ut, siden det måtte måkes. Enig med deg. Riktig klær til diverse vær er så viktig om man skal ha glede av utelivet.
      Lag deg en fin helg.
      Klem fra Liv

    2. Klær ER viktig for turgleden. Det er ikke gøy å være ute kvis man blir våt eller kald eller begge deler. Du investerer jo i helsa, både den fysiske og den psykiske. Bedre å bruke penger på turklær enn snop f.eks. Et regnestykke på hva man bruker i året på brus og godteri tror jeg hadde satt ting i perspektiv for mange. For ikke å snakke om alkohol og røyk. Her kunne mange av oss fått seg en bra turjakke, eller et par gode sko hvis vi hadde justert balansen i det regnestykket 🙂
      Du har jo gjort en makalaus endring det siste året💪🏻 Det hadde nok ikke vært like lett med dårlige klær, så du skal ikke ha dårlig samvittighet. Du har investert i helsa og livet🙂

      1. Dette har du helt rett i! Eg verken røyker eller drikker og i fjor f.eks kjøpte eg ikkje snop hjem en eneste gang mot før som var hver helg 🙂 Mye penger spart der gitt 🙂

      1. Selvfølgelig trenger man ikke det, turbukse eg har på i dag er det mange vil kalle “billigmerke” Eg er veldig glad i det merket fordi passformen er god på meg 🙂 Kvalitetsmessig er det heller ingenting å si på den 🙂 Eg har flere Bergansbukser av den tynne varianten, kjøpt på salg i høst til over halv pris. Det er vel ingenting som heter riktig merke?

        1. Det er ikke noe riktig eller feil merke. 🙂
          Jeg er litt nøye på at det viktigste er å komme seg ut på tur. Jeg har venner som ikke kan bli med meg på skauen fordi de ikke har “de rette turklærne”.
          Det viktigste for meg er at det er vind- og vanntett (alt etter vær). Skulle man bli våt er det heller ikke verdens undergang hvis man bare er på en dagstur på et par timer. Utrolig godt å komme inn etterpå.
          Det viktigste er i grunn å ha gode sko med såler som passer til underlaget.

    3. Er jo ikke dem billigste klærne du har heller da. Men dette er merker jeg har en generell erfaring med at dem holder lenge.
      Jeg sliter ut flere par sko hvert år, men klærne kan holde litt lengere. Men både sko og klær kommer an på merke.
      Men om du ikke gjør denne investeringa, må du kanskje betale for fysioterapi, kiropraktor, diabetesmedisin, hjemmehjelp, ig diverse hjelpemidler om kort tid. Så det er verdt det.

      1. Du kan si eg følgte noen av rådene eg fikk fra erfarne turfolk. Det å bruke litt ekstra penger på klær som varer er bedre enn å hele tiden måtte kjøpte nytt. Sko kan også vare lenger enn et år, men der sliter man forskjellig. Eg har kjøpt forskjellig; til flate/lette turer, for utmark og for fjellet (lav og høye) På den måten kan man øke levetiden, tenker eg, men det var virkelig i kategori investering for det er dyrt…Min aller først langtur i veldig urent terreng, bla mye steinrøys gikk eg i februar i fjor….Da var eg nesten nettopp begynt å gå tur og turen var nok i det tøffeste laget på tidspunktet. Da hadde eg par rimelige “tursko” som ikke var egnet for den turen…anklene holdt på å ryke flere ganger underveis og eg hadde vondt lenge etterpå. Var etter denne turen eg kjøpte et par skikkelig turstøvler første gang 🙂 Var en helt annen verden å gå på 🙂

    4. gode klær er viktig der er jeg helt enige ,å gå tuur i ubehagelige klær eller om en fryser da er halve turen ødelagt ,skal en komme seg ut må det være en glede å være ute :=) og ja klærne kan en bruke i mange år .
      hva har du i bakt søtpotet ? Hva heter stedet der du bor ? det er jo helt unormalt med så masse snø i Rogaland ,hvet iallefall att det bruker ikke være mye snø på Sandnes

      1. Det er sjeldent at det er så mye snø her, var mer vanlig når eg var liten. Eg bor i Tananger, helt ved havet 🙂 I søtpotet har eg litt smør (Hjerte Go) Karbonadekjøttdeig, løk, mais + i dag hadde eg finhakket paprika og sukkererter 🙂 Toppes med mager Creme Fraische og en neve spirer – Ble god og mett. Skallet på søtpotet skal bli brunt/svart og det er akkurat som snop. Søtpoteten vasker du, prikker med en gaffel, gnir den inn med olje (Eg bruker rapsolje) peprer og salter. Bare legg den i ildfastform, 200 gr og ca 1 t

Siste innlegg