Det går som regel bra…

 

I dag er det på tide at det igjen skal gå oppover, ny topptur på planen og eg skal møte søs på halvveien før me kjører sammen til “destinasjonen”. Eneste eg skal prente i hodet mitt er at eg ikkje skal hoppe…*ler*...I dag skal eg bruke rompa på vei ned om behovet skulle melde seg, er ikkje feigt å sette seg ned ser du 🙂 Eller? Kanskje eg burde varslet rette instans om at det er et “farlig” sted på vei ned fra Sørafjellene og at det BØR settes opp noen rekkverk i den veggen, ja sånn at eg kan holde meg godt fast neste gang? Hmm ja det skulle tatt seg ut
Ikkje til å legge skjul på at ulykken ved Prekestolen i går har satt mange diskusjoner i sving.

“Dette har eg ventet på” er det utrolig mange som skriver. “Har du ventet på en ulykke liksom?” Merkelig…Da eg var yngre var det mange som “ventet” på flere ulykker i Trollveggen, husker du det? Da var det snakk om basehopp, nå er det forbudt.…likevel gjennomføres det flere 100 hopp årlig…Så hva må til for å unngå ulykker? Gjerder? Latterlig! Hvordan hadde naturen, fjellheimen og kystlinje sett ut da? Fullstendig innegjerdet? Selvfølgelig kan uhell skje, det er jo et fåtall som med viten og vilje hopper utenfor, bare fordi….Gjerder er til å klyves over, det er mang en gang bevist. Men dumskap og uforsiktighet er ofte en medvirkende årsak. Når personer kommenterer som dette: “Idiotiske ungdommer som på død og liv skal klatre” i kommentarfeltet under Prekestolulykken i går, da tenker eg: “Du har verken peiling eller kunnskap om stedet eller denne situasjonen“. Eg har vært på Prekestolen, og ja, det er et skummelt parti du skal gå på toppen for å komme ut på platået, men hvorfor skal man gå heeelt ut på kanten slik at faren for å gli er til stedet? Der er det en og en i rekka og hold deg inn til høyresiden, det var beskjeden me fikk da me gikk – Gjør du det, ja så går det fint. At det er skummelt er en ting, har du høydeskrekk oppsøker du ikkje stedet. Hvis alt skal gjerdes inn blir det en voldsom ødeleggelse av naturen, tenker eg
Har me ikkje nok ødeleggelser i fjellheimen med vindturbinene??

Når det kommer til Prekestolen så er det virkelig mange som ikkje burde gått der, det er det alltid skriverier om – Spesielt på sommeren. Folk som stiller i shorts og flipp-flopps med kun ei vannflaske i hånden har ingenting der
å gjøre…Hva med de som skal opp for å se solnedgangen uten hodelykt? Det er ikkje lyktestolper på vei ned…
Det viktigste på fjelltur er skotøy og ikkje minst klær etter årstid + gjerne litt extra i sekken,
sjekke værmeldingen er jo også en smart ting å gjøre 🙂

Ulykken i går kan være 100% uheldig, det vet me ikkje – Syns det er trist at vedkomne blir erklært som en idiot uten av det er noe mer fakta rundt det hele. Det burde være strengere ved Prekestolen er å heller nekte folk som ikkje er egnet til å gå opp. Det er en basecamp ved start og der kan man leie både klær, sko og utstyr.
Det skulle være unødvendig med dårlig skotøy f.eks.

Begge ungene mine gikk til Prekestolen i februar….Dette er ikkje en topp man går vinterstid, noe de også fikk høre fra meg. De stoppe der i mot på den kanten hvor eg antar ulykken i går ca skjedde og de hadde heldigvis leid seg isbrodder. Men å gå til Prekestolen på vinteren i snø og is, er ikkje annet enn galskap.

Toppen me skal på i dag, Grimslifjellet, kan ikkje sammenlignes med Prekestolen på noen måte, likevel skal man være forsiktig og fornuftig. Går man merket tur så følger man merkene, da vet man i allefall at det er trygt. Velger man å gå sine egne veier uten å være kjent? Vel...ikkje alltid det er smart. Det er i allefall bevist at gjerder er ingen hinder og det er veldig ofte dumskap bak ulykker, men la oss nå vente på hva som skjedde i går før man har “stempler” en stakkars som ramlet utenfor…Tragisk og trist..

 

 

 

LAG DEG EN GOD DAG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

2 kommentarer
    1. Ulykker skjer. Hvem og hvorfor noen ramlet utfor ved Prekestolen i går vet vi ikke. Ingen grunn til å spekulere i det. Vi kan ikke ha gjerder og fallsikring over alt. Jeg ødela kneet på en tur i parken og ankelen på en relativ slak skogssti.

    2. Tragisk ulykke, men håper ikke det føret til mer stenging av noen av de spektaktulære flotte stedene vi har. Satser på at du fikk en fin tur i dag

Siste innlegg