Dette er FLAUT!

Foto: Panagiotis Balaskas / AP

 

Nå skal eg prøve å ikkje la alle følelsene få fritt utløp, men helt ærlig? Eg trodde det eg leste i nyhetene var en spøk! Men, det var jaggu meg verre, det var LATTERLIG! 50 stk, 50 personer, ca 2 skoleklasser, eller kanskje ca 7-8 familier, det er det me her i Norge har plass til! Nei nei, det blir for flaut rett og slett. Hadde det nå ennå vært
ca 50 stk til hver kommune, ja da kunne me begynt å merke det.

Tro om de “rette” folka noen sinne har vært i en flyktningeleir? Eg har, og det er alt annet enn trivelig og når det
i tillegg brenner, ja da er det jo rett og slett uholdbart! En flyktingeleir kan vel sammenlignes med et rottereir, eller ikkje helt for eg trooor faktisk at rottene har det bedre – Sånn, nå sa eg det!! Eg har vært i en STOR flyktningeleir, en leir som ble opprette for å huse de kjeppjaga palestinerene for 60 år siden, vel….de bor der ennå….3.generasjon minst lever der. Når man har bodd et sted over en viss tid begynner man å etablerer seg, me mennesker er bare sånn, men må ha noe. Me begynner å ordne oss, rydde, bygge, ja inne i Sabra og Shatila i Beirut er det bygget “hus”“hus” opp på hverandre og bak litt gardiner i 1.“etasje” er det litt butikker.
De prøver så godt det lar seg gjøre å livnære seg på det de kan.

Siden eg nå dro deg ned til Libanon og Beirut, la meg fortelle deg noe: Da Syria gikk neden om og hjem ramlet det 100`tusenvis av flyktninger inn over landegrensen til Libanon. For at du skal kunne danne deg et bilde: Libanon er på størrelsen med Rogaland, hvor mange flyktninger ble til slutt? 2 MILLIONER! 2 millioner skulle ha mat, vann, de skulle gå på do (kloakksystemet kræsjet!), de ville dusje en gang i blant, 2 millioner personer produserer også en del søppel (Gatene flyter) mangen av disse flyktningene kom med bil, den ville ha bensin, de ønsker strøm (selv om det i utganspunktet var en mangelvare i Libanon), de ville jo ha jobb for de trengte penger. Lille Libanon som allerede hadde flere problemer ble sittende igjen med 2 MILLIONER flyktinger
og verden satte seg til rette og tenke: “Jaja, da løste det problemet seg”.

 

Norge skal ta i mot 50 stk…*Rister på hodet*! DET ER LATTERLIG!

“50 personer skal hentes. Norge vil velge seg ut sårbare familier fra Syria med barn,
familier som med stor sannsynlighet vil kvalifisere til opphold
.”

Sårbare!? ALLE som lever i en slik leir er sårbare, bare så det er sagt!

I kommentarfeltene på Facebook skriker folk om nå er det nok! Regjeringen må heller hjelpe de gamle her i landet! Hvem hadde merket noe på lønningsposen om Norge kun hentes 50 stk? INGEN! Folk som skriver dette ser ikkje problemet med å sette 2 svake grupper opp mot en annen, det er ikkje sånn samfunnet (bør) fungere! Er det en katastrofe et sted så hjelper man, UANSETT! Hvordan kan de plukke ut 50 stk i det kaoset som råder,
det er umulig og det er helt umenneskelig!

 

Corona eller ei, nå er det jaggu på tide at me tar så det monner! Det er totalt ca 13.000 mennesker
i den leire, det burde ikkje vært et problem å kunne hjelpe nesten alle, om ikkje alle!

 

 

 

Vibbedille

3 kommentarer
    1. Flaut? Det var et snilt uttrykk.
      Det er skammelig! Jeg vet også veldig godt hva en flyktningeleir er, uten å selv ha vært der vel å merke….
      Jeg vet ikke hva kriteriene er for å bli politiker, men manglende empati/innlevelsesevne er tydeligvis to av kravene.
      For å lede landet bør de gå ett års kurs først, med obligatoriske opphold på noen uker som flyktninger, eldre, psykisk utviklingshemmede osv – virkelig oppleve livet fra den dårligste siden.
      Jeg blir så sint og irritert at jeg har ikke ord (eller egentlig har jeg veldig mange, men de egner seg ikke her!).

Siste innlegg