Drømmekjøkken på et stramt budsjett!

 

Det er ikkje til å legge skjul på at eg sitter her og er rørt, rørt over meg selv og oss for hva me har gjort de siste 2 årene og ikkje minst det siste året. For 2 år siden, i 2018 fikk me endelig kjøpt Denne Leiligheten som me da hadde bodd i siden 2008. Endelig kunne me gjøre som me ville (er slettes ikkje bare bare å leie kommunalt!) men de som selv er ufør vet at man kan ikkje bare svinge seg rundt og bestille i hytt og gevær. Det hjalpt å tenke smart, spare litt og handle brukt og ikkje ha hastverk! At me begge 2 klarte å slutte å røyke i desember 2018 har hjulpet utrooolig mye! Økonomien fikk et kraftig oppsving (Så langt DET er mulig på uføretryd! hehe) etter som det hadde gått ganske mange kroner opp i røyk hver måned.

 

 

 

 

Dette var utganspunktet i fjor sommer da kjøkkenet sto for tur! Hvem maler aprikos kjøkken? Vel, det finnes sikkert mang lekre aprikose kjøkken, men vårt var ikkje et av de! Det var sååå demotiverende å prøve å kose seg på det kjøkkenet, bilder eg tok måtte tas fra en spesiell vinkel for det var mye stygt eg ikkje ville ha med. Skjeve benker i forskjellige høyde var veldig lite praktisk, og et gulv som var skikkelig vannskadet er heller ikkje optimalt kan du si + at det ble ikkje fint uansett hvor mye eg vasket!

 

 


Men, det var bare å sette i gang! Etter den store vannlekkasjen fra naboen over tidligere hvor stua og Dib sitt rom ble fikset var det en del parkett igjen som me fikk + me var heldige og fant et par pakker på Finn.no som noe hadde til overs. (Billig penge) Der med hadde me nok til kjøkkenet + me kjøpte et par spann med maling på
Obs Bygg og fikk fikset veggene og taket 🙂

 

 

 

 

Selve kjøkkenbenken(e) var som sagt håpløse! Da me flyttet inn her i 2008 sto det noen
benkeplater i eik nede i garasjen, nå tok me de i bruke og….

 

 

 

….naboene her trodde me var galne som ville male de! hehe Men, eg hadde fått det for meg at eg ville ha svarte benkeplater! Det var et ameras å få tak i….

 

 


…svart Hardvoks Olje! Eventyret om hvordan me fikk til helt svart benkeplater kan du lese HER!

 

 

 

Siden benken var ferdig har kjøkkenet egentlig bare stått slik som dette….Veldig lite motiverende for å gjøre noe som helst.  Når me omsider fikk i hus de 2 Kombiskapene som Amira kjøpte til oss i gave (bare fordi hun ville!) begynte eg å jakte på en løsning på veggen mellom kjøleskapene og vinduet. Eg visste at eg MÅTTE ha en benk eller noe + me trengte noe mer oppbevaringsplass 🙂 Igjen var det bare å begynne å lete på Finn.no. Ikkje så helt lett for Ali og eg har i grunnen veldig forskjellig smak!

For et par 3 uker siden fant eg en skjenk og hva me gjorde med den kan du se mer av HER INNE 🙂

 

 

 


Etter at skjenker var på plass var det fortsatt MYE som måtte gjøre før eg var fornøyd!! Eg startet nå på mandag og har holdt på helt til i dag!! Som eg sier på Snapchat så mangler det nå kun 0,2% og det er det som skal henges/festes på veggen som mangler. Ting som dette:

 

 

 

Handlet en del av FINTORP SERIEN på Ikea i fjor sommer (Fikk igjen på skatten haha) og nå skal det omsider opp på veggen. Mellom benk og overskap la me LYSEKIL plater med betongutseende –
Ble veldig fornøyd, og nå et år etterpå er de like fint!

 

 


ABSOLUTT alle skuffer og skap er tømte, det er sortes, kastet og det er vasket! ALT! Har virkelig fått tynnet ut i alle som en og eg kan endelig har et godt system på ting og tang. Blir for voldsomt å vise alle skapene, men har du følt med på Snapchat har du nok fått sett alt *ler* Det har vært mye dritt å ta, MYE!

 

 


Bare det å ha “råd” til å ta et helt skap til skåler er jo luksus!
For meg, en fryd!

 

 

 

Dette er matkapet fra HELL! Det er et grusomt skap å oppbevare mye i fordi hyllene er helt Ko-Ko! hehe Blir fort rot kan du si og ting har en tendens til å havne bak i et hjørnet! Det var bare å starte fra stuen og ribbe reint!

 

 

 

Eg kjøpte noen Hylleinnsatser (Etter tips fra flere av dere! Tusen Takk!) på Ikea i 2 størrelser, har de i de 2 øverste hyllene her og det gjorde susen altså 🙂 Lettet litt på trykket kan du si 🙂 Kjøpte småkurver fra Europris i diverse størrelsen som eg bruker til småting.

 

 


Kjøpte også 2 bokser på 8 liter med lokk. Her er det en med pasta, ris og mel.
Dette er ting Ali alltid kjøper for mye av….tror ikkje mer trenger kjøpe mer i år!

 

 

 

I dag ble eg ferdig med ryddingen/vaskingen og eg er sååå fornøyd!
NÅ har eg virkelig lyst å gå inn på kjøkkenet og bare kose meg! ♥

 

 

 

Har endelig fått det slik som eg ofte har sett det for meg! Bildene som skal opp på veggen kan du finner mer info om Her inne 🙂 De “norges”glassene eg har kaffi og te i fant eg på Europris og de andre glassene til høyre (Inneholder divers pasta) er fra Ikea.

 

 

 

Eg har så lenge eg kan huske ønsket meg et svart stooort kjøleskap! Alle de eg var å så på ble for smale, langt i fra hva eg kaller for dobbelt for å si det sånn. Sammen kom Amira og eg frem til at 2 kombiskap kunne bli kult! Hadde blitt for mye kjøleskap med 2 kjøleskap, men kombiskap ble helt perfekt! Det er DISSE hun kjøpte til oss ♥ Det neste på hvitevare området nå er å få bort det gamle og skranglete fryseskapet på vaskerommet og inn skal en liten fryser + at når muligheten byr seg skal oppvaskmaskinen byttes til en som er svart 🙂

 

 

 

 

Mja, det må eg si, det er ganske digg og ha så god oversikt 🙂
Dessuten var det deilig å ha frysere på kjøkkenet 🙂

 

 

 

Det var en ting å rydde skapene og skuffene, men det å angripe ALT av krydder kan grense til GALSKAP!
Ali som er kokk og i tillegg araber har MYE krydder…i poser!! JISES!!! Eg angrep alt!!

Treboksen på bildet over er VARIERA BOKSEN fra Ikea 🙂

 

 


Sånn så det ut da eg startet! Alt som hadde gått ut på dato gikk rett i bosset! Siden eg hadde fått nye glass til alle perlene mine hadde eg vanvittig mange ledige glass og etter mange timer på kjøkkengulvet satt eg igjen med….

 

 

 

Dette + 3 små glass som inneholder hel krydder (Som; Lauvbærblader, Nellik og Muskat) Ali ble litt irritert etter første turen alene i skapene for han fant ikkje ditt og datt….*ler meg ihjel* Men alt som kunne brukes var jo der! Det krydderhjulet har 8 glass, det var en julegave for 15(!!) år siden!! Vurderte først om eg bare skulle kaste det, men eg brøt alle forseglingene (har aldri brukt det) kastet alt det gamle krydderet, putte alt i vaskemaskinen og nå er det flott igjen og inneholder kun nytt krydder 🙂 Så deilig!

 

 

 

I dag når eg endelig var ferdig, tok Amira en innkjøring av det “Nye” kjøkkenet! Det var sååå koselig å se at hun koset seg der ute! Hun er ganske lik meg hva angår system og orden så eg tror hun likte seg veldig godt og det var kjekt å se! At hun er flink å bake er ingen hemmelighet, men som sagt: Kjøkket var ikkje så innbydende til det før, man gjorde helst bare det man måtte om du skjønner. Trodde vel egentlig ikkje at me skulle klare det me har klart de 2 siste årene, men nå er me her og det ENESTE som gjenstår er vaskerommet og da er alle rom tatt! Ja hvis eg ser bort fra lilledoen ute i gangen! Der har eg kun pynta med litt nytt stæsj 🙂 Badet var helt nytt med hvite fliser og skiverfliser på gulvet (i 2008) så der er det egentlig lite som må gjøres, eller….eg ønsker meg en ny dusj da! Et sted der fremme kommer nok det også i hus. For å si det sånn, det eg brukte på tobakk før kan eg kjøpe både dusj og badekar for haha

Det me på en måte har bevist er at det meste går an om man bare legger i en del egeninnsats, sparer litt fra måned til måned, er tålmodig og scroller en del på Finn.no. Ali er heldigvis veldig handy og får til det meste, og sammen så går det fint 🙂 I kwell er eg helt ødelagt, men akk så lykkelig! Det er en fryd å gå forbi kjøkken og bare se inn, det er ikkje sånn at eg lenger lukker døra for nå står den på vid gap slik at alle kan se.

Under hele prosessen har eg lagt ut masse på Snapchat, eg har snakket med mangen av dere og eg håper dere er blitt inspirert til å kanskje ta noen grep selv om det trengs. Det er som de sier sååå nydelig etterpå! Tusen Takk for mange oppmutrende ord underveis, det har vært beintøft, men nå skal eg slappe av og bare kose meg!! I kwell har eg fått perlet ferdig det som måtte bli ferdig, nå skal det monteres og i morgen blir det strikkings! Eg er ambassadør for Rosa Sløyfe og har derfor en ROoOSA jakke eg vil ha ferdig 🙂

 

 

TUSEN TAKK!
KOoOS DEG MAX!

 

 

 

Go`klem fra ei veldig STOLT Vibbedille 🙂

11 kommentarer
    1. Så flinke dere har vært SÅ fint det har blott.
      Skjønner du er fornøyd. Klør litt i fingrene mine, for kjøkkenet her er ikke helt i vater.
      Et lite tips som Ali sikkert fikser for deg – han var jo så flink og nøye med maling av skjenken. Mal frontene på kjøkkeninnredningen.
      Det er litt jobb, men ingen umulighet. Jeg malte kjøkkeninnredningen i huset i skogen. Ett lag grunning og to lag med maling, tok meg en ke med ferie. Så har vi malt kjøkkeninnredningen her i Drømmehuset to ganger. (Det st moden for oppgradering da vi flyttet inn. Vi kalkulerte med helt nytt kjøkken – men fant store fukt og råteskader på badet -og vips var det det vi måtte bruke penger på. Kjøkkeninnredningen på hytta har jeg ob malt…
      Husk bare å bruke gulvmaling. Den tåler litt slitasje.

      1. Planen er å bytte fronter (eller, om me får det til hele innredninga) Det som er “problemet” med froneten med har er at det er sånn “plastikk” som er klistret på og da er det ikkje bare bare å male. Så inn til videre får det bare stå slik, men før eller siden kommer det nok noe nytt opp (eller brukt) 🙂

        1. Å ja, slik plast er noe herk. Har vært borti de i rekkehuset. Lite å gjøre med.
          Du får holde et øye med Finn.. Ei som jobbet hos oss bygde hus og kjøpte alt til huset via FInn (brukt) Hun hentet kjøkkeninnredningen på Tjuvholmen i Oslo. Hadde vært i bruk ett halvt år da de som bodde der ville ha noe nytt. … Flaks for henne.

    2. Du verdens tid som du har stått på,jente. Klapper i hendene.Det er jo blitt sååå flott det kjøkkenet ditt .Kan tenke meg at det må være en nytelse å være på det kjøkkenet å kokkelere. Ja,nå fortjener du å bare slappe av.Kos deg.

    3. For en jobb du har gjort, wow 😃. Og ett nydeligt kjøkken dere har fått 😊. Gratulere 🎉.

    4. Så fint. Tillykke med det, du har også arbejdet længe. Hilsen fra 🇩🇰

Siste innlegg