DU ER GANSKE UHØFLIG!

 

Sannsynligvis så tenker du slettes ikkje over det, men VIT at det er utrolig uhøflig og mangen ganger ganske sårende for noen! Me kan i løpet av en dag gjøre sårende og uhøflige ting som man gjerne ikkje tenker over før noe sier det til deg, derfor føler eg nå for å si fra, og du som føler deg truffet kan jo gjerne ta en runde med deg selv slik at ikkje du er en av de som gjør det neste gang, Ok? Kanskje eg er naiv og tror at det nytter, men med de fleste ting så blir det bedre når man har gitt beskjed og nå gir eg beskjed på vegne
av MANGEN som faktisk føler seg såret!

Tenk deg at du har strikket f.eks en jakke, du er sååå fornøyd og stolt, du prøver å ta det fineste bilde du klarer
og SÅÅÅ legger du den på ei strikkegruppe eller flere på Facebook. I spenning venter du gjerne på en eller flere notification på at noen har kommentert, ja for det ER spennende å se hva andre syns 🙂 Me mennesker lever veldig mye på bekreftelse fra andre og DA er det veldig nedslående når f.eks den første,
eller de 10 første kommentarene lyder som følgende:

“Hvor finner eg oppskriften?”

 

 

Den verste (ser den ikkje så ofte, men har opplevd den selv flere ganger!) er jo:

“Kan du sende meg oppskriften??”

 

 

HVORFOR kan man ikkje f.eks skrive:

“Ååå den jakka var fint, eg fikk lyst på selv. Kan du fortelle meg hvor eg kjøper oppskriften?”

Det tar deg NØYAKTIG 3 sekund å skrive noen flere ord, men de faller i sååå mye bedre jord, skjønner??
Eg kjenner eg blir ganske øvejidde av hvor mange som bare slenger ut om de kan

få eller hvor de finner oppskriften uten å kommentere det som er på bildet! Å nei, man skal ikkje bare ta det som et kompliment fordi det ER uhøflig – Syns eg i allefall. Me legger jo ut bilder av det me strikker for å få en tilbakemelding! Om du ikkje liker det vedkomne har lagt ut finnes det alltid noe positiv å si, man trenger faktisk ikkje være ekkel i kommenteringen! JA, man har lov å ikkje like noe – SELVFØLGELIG, men formuler deg på en OK måte og ikkje bare krev og forlang! Det beste er kanskje å bare scrolle forbi det du ikkje liker, ikkje det?

En annen ting eg kan nevne, som gjelder meg selv og bloggen er noe av det samme. HVER eneste dag får eg sikkert det samme spørsmålet mellom 20-30 ganger: “Hvor finner eg oppskriften?”
Som regel så svarer eg, men veldig mangen ganger, spesielt hvis eg ser det er en som har spurt mangen ganger før orker eg ikkje svare…. Eg har MANGEN ganger forklart her i bloggen + under Publiseringene på Facebook at oppskriften til det som vises på bildet ligger i en link under bildet med STORE bokstaver! Problemet og REALITETEN er at ganske mange går inn på bloggen, ser noe de liker og skriver FØR de har lest!
Hva er i grunnen greie med å “lese” blogg uten å lese…? Eg bare undrer! Må nesten bare humre litt også 🙂 

Det samme når eg har en Give Away….Hvis du leser hva eg har skrevet så få du vite eksakt HVA du må gjøre for å kunne delta, i steden for brukes det tid å å spørre: “Hva må eg gjøre for å delta?”
Eg VET eg ikkje har lov å bli irritert fordi eg blogger helt frivillig og bør finne meg i det meste, noe eg også gjør, men eg syns eg gjør ganske mye for at du skal få gode tips eller fine gaver at det MINSTE eg fortjener er du
i allefall LESER det eg skriver, ikkje det?? Eller krever eg for mye?

 

 

 

 

Mangen ganger fra eg var liten til nå har eg blitt omtalt som litt dumsnill og naiv, i det legger eg selv at eg tror som regel det BESTE om alle! I allefall til evnt. det motsatte er bevist! Eg liker IKKJE å tenke at noen er stygg med vilje, men dessverre, de menneskene finnes også rundt oss der ute. Eg liker å hjelpe der eg kan hjelpe og har eg noe andre har lyst på, ja så gir eg det som regel til vedkomne. Det er egenskap begge ungene har arvet, de kan f.eks gi bort den siste sjokoladen uten å nøle, det har de gjort siden de var små
og DET er en fin egenskap syns eg 🙂

Men når det kommer til nettprat så er alt for mange frekke og ufine, det er akkurat som om alle “regler” og høflighet er fornuftet. Ofte er dette mennesker som vanligvis er snille og greie, men på nett! Da er det tydeligvis fritt frem for hva som helst. Me MÅ prøve å sette oss inn i andre sitt sted og tenke HVA ville eg følt hvis noe skrev det til meg selv? Jo, da hadde nok du også blitt såret! Derfor, slutt med det, Ok?

Som de aller fleste har eg en drøm om at det må blir fred på jord, men som en REALIST håper eg bare at me kan være SNILLE og GODE med hverandre! Gled en annen i steden for å trykke noen ned,
ikkje bare vil vedkomne bli glad, men du selv vil også føle deg bedre 🙂

 

 

“De fleste kunstarter krever langvarig studium og trening,
men den mest verdifulle av dem alle,
Kunsten å GLEDE andre,
krever bare et ønske om å gjøre det”

 

 

 

 

Go`klem Vibbedille 🙂

16 kommentarer
    1. Er så enig med deg. Noen ganger står det kun “oppskrift” Da får jeg så lyst til å svare “ja”. For jeg har jo brukt en oppskrift ( ler).
      Jeg velger heller å ikke kommentere når jeg ikke har noe positivt å si. Og hører vel til de sjeldne som ikke reagere på likes på innleggene mine. Men ser og takker for hyggelige kommentarer enten med ord eller tommel opp.

      1. Du har så rett. Jeg deler ikke ting på de store strikke sidene på Facebook lenger. Ble for mye mas og folk er uhøflig. Har en lokal side her jeg bor som får gleden av noen av mine mesterverk.
        Det må innrømmes at jeg av og til har spurt hvor jeg får kjøpt mønster når andre ikke har opplyst om det, jeg er jo da en ivrig samler av både mønster og garn 🤣 men jeg har aldri spurt om å bare FÅ et mønster

        Jeg lurer på, hva svarer du når folk du kjenner ber om å få noen av dine mønster, eller låne en strikkebok eller to? Jeg er alt for snill og synes det er vanskelig å si nei. Selv om jeg har respekt for at designere lever av dette, og copyrighten osv. Og så har jeg brukt mye penger på bøkene mine, og allle andre mønster og da blir jeg jo litt sur når enkelte forventer at de bare ska få hos meg. Du skjønner hva jeg mener ikke sant? Når du foreksempel møter på jobb med en ny genser og kollegaen sier, å så fin, har du mønster på den, jeg får vel en kopi av det? Hva sier du da?

        1. Hvis noen spør om en kopi sier eg faktisk Nei, de aller fleste skjønner at det ikkje går 🙂 Om noen spør om å få låne, ja så får de låne for det er lov 🙂 Om de låner en papiroppskrift eller ei bok er det samme. Eg har ei velfylt strikkebokhylle og det er flere i min familie som plukker med seg litt bøker der i fra 🙂

    2. E så enig med dæ. Bare spørre etter oppskrift e ikke særlig hyggelig. Legger sjeldnere og sjeldnere ut det æ har strikka. Ikke fordi æ har fått negative kommentarer, men det evige maset om oppskrift og garn. Selv om det står i innlegget eller i en kommentar lenger opp. Ja ja, vi e forskjellige, ingen tvil om det
      Ha ei fin uke

    3. Så utrolig bra skrevet. Du er dyktig med pennen og setter ord på det mange tenker. Ønsker deg en fin dag videre 🙂

    4. Hei. Jeg er så enig med deg i det du skriver.
      Jeg legger skjelden ut bilde av det jeg strikker pga jeg har fått slengt så mye drit at det er ikke noe moro lenger å legge ut bilder. Men jeg sender bilde til dem jeg har strikket til og så får dem legge det ut selv om dem vil. Nå holder jeg på å strikker kattevotter 🐈som jeg skal ha med til Frankrike når jeg skal levere 2 kattunger om 14 dager. Håper jeg blir ferdig med dem. Må ha to par skulle helst hatt med tre par.🙂
      Ha en fin dag.🙂
      Klem fra meg☺️♥️

    5. Amen. Det er ikke spesielt hyggelig med “ufine” kommentarer og spørsmål om oppskrift uten at selve produktet jeg har lagd blir kommentert, får ikke engang “likes” fra personer som bare spør etter oppskrift, det har jeg og sett. Og alle de meldingene på pm der en blir spurt om å få oppskriften av forskjellige årsaker, har dårlig råd, tenkte ikke ha en hel bok da det var bare akkurat den oppskriften som var nyyyydelig, har ei venninne som hadde likt den, har så mye garn og trenger oppskrift osv. Det er jo ett hav av gratisoppskrifter en kan velge mellom. Jeg synes det er ufint at en spør fremmede på en sånn måte. Med årene er jeg blitt litt som Joey i Friends, Han delte ikke mat, og eg dele ikke oppskrift, knapt med mamma engang da eg har sett meg lei på disse på fb sidene som “hamstrer mønstre” og kan være nokså ufine i sin fremgangsmåte på det. Klapper for deg som tar opp slike tema, selv om jeg ikke tror det er alle som tar det til seg. Kanskje klarer en å endre holdningen til en 👍

      1. Heisan.
        Hvor får jeg tak i denne oppskriften?
        Gjerne også flere ” eldre” modeller/ oppskrifter?

    6. Veldig godt skrevet og helt enig.
      Tror mange ikke mener å være uhøflig, men det er stor forskjell på hvordan vi sier ting versus skriver ting. Når vi snakker sammen kan man høre på tonefallet/ mimikk hvilket følelser vi legger i ordvalget. Når vi skriver blir det litt bastant og kan også misforstås.( Selv om noen er av den typen som liker å være slemme, eller liker diskusjoner) Er vel litt naiv jeg og 😂 Tror det beste om folk, til motsatt er bevist. Synes bloggen din er oversiktelige og enkel. Stå på 🙋‍♀️

      1. Selv om noen bare skriver “Oppskrift” så tror eg ikkje de mener noe vondt med dette, men nettopp derfor skjønner eg ikkje hvorfor de i steden ikkje kan skrive: “Den var fin, hvor finner eg oppskrift?” Det tar toppen 3 sek og koster 0 kcal – Det er vel helst her “problemet” ligger. Det koster så lite å gjøre det lille extra liksom 🙂

        Eg tror det er mye bedre å være litt naiv som du og eg er enn å være litt for kald og kynisk 🙂

    7. Amen til det!! Er så lei de kommentarene: Oppskrift??? Men nå deler jeg aldrig på de store strikke sidene på face, har vel ikke delt noe strikkerelatert på face siden jeg hadde bloggen,,,, Gidder ikke frekke folk, ,det ødelegger dagen min 😉 Holder meg til instagram, hvor folk somregel vet å oppføre seg 🙂

      Og så har vi de som har strikka seg en genser for første gang. De stakkarene som, med all rett, er sååå stolte! Men så skal en eller annen tulling gi gode råd så genseren vedkommende strikker neste gang skal bli fin…… Idioter..

      Liker du ikke det du ser, scroll videre, er ikke verre enn det!

      Nina

    8. Så enig med dæ 🙂 Har opplevd det sjøl flere ganga fra frufrøkner som skal få ting lagt rett i hendern..
      Har en oppskrift eg regna om for å passe mønster og rekke va lang på pm, sa klarr i fra at eg hadde fått forbud fra Sandnesgarn og dele og det falt ikkje i hid jord hos noen.

    9. Er helt enig. Eg kjenne og eg blir irritert når eg lese bare: hvor finner jeg oppskrift, ikke om plagget er fint e.l. Forstår ikkje at folk ikkje kan være høflige, og si noe pent. Det Skal så lite til ❤️

    10. Jeg og ett par gode venninner av meg strikker både for hånd og på maskin – og vi poster dette i egnede fore – særlig i de engelsktalende fora er det mange som vil ha “pattern” når de får vite at det kan kjøpes for penger på Ravelry….ja da er ingen interessert lenger – likedan er det når man har lagt ut all informasjon i teksten over ett bilde – være seg garn eller hvor mønsteret kommer fra – så kommer det spørsmål hvem hvor hva…hva om folk gadd å google litt selv – eller i det minste lese tidligere innlegg

Siste innlegg