Eg gir bort hele 13 kilo garn!

 

Eg har virkelig boltret meg på hele stuegulvet i dag med masse deilig garn! Du husker kanskje givergleden til den eldre damen her i Tananger som eg hentet OVER 50 GENSERE hos i januar? Vel, en av sønnene hennes tok igjen kontakt og lurte på om eg ville ha Garnlageret hennes også!! (Det er ganske trist, for hun klarer ikkje strikke lenger ♥) Hva sier man til noe sånt? Eg blir jo ganske målløs for eg var jo innom det garnrommet hennes sist eg var der så eg vet så inderlig godt at det er mye mer enn “bare noen nøster”! 🙂 Eg takket, og sa eg kunne kjøre å hente det – noe eg gjorde på torsdag, og eg hadde jo en plan! Har alltid en plan vettu 🙂 Selv så trenger eg ikkje garn, eg har et velfylt Garnrom selv, men eg VET det er mange som kommer til å bli veldig glad for disse nøstene 🙂

 

 

 

 

Først tømte eg bare ALT rett på gulvet, enklere å få en oversikt da 🙂 Her var det utrolig mange nye og ubrukte nøster. Faktisk ganske mange garnposer fra flere av distriktets garnbutikker med helt nye nøster opp ♥

 

 

 

 

Litt grovsortering. Sortert etter kvalitet/tykkelse.
MYYYE godt garn, ja mye fint garn 🙂 Eg fant også noen….

 

 

 

 

Nostalgiske SKATTER! ♥ Bambino husker eg godt fra da eg var veldig unge! Det garnet pleide eg å kjøpe på garnbutikken inne på EPA i Stavanger – Strikket også mye babytøy til Amira i dette, ja og hun blir jo 26 i år...
Garnet fra Knapphuset kan eg ikkje huske, men eg vet det er gammelt.

 

 

 

 

Denne hespen tok eg til meg selv!! *ler* Ja eg gikk faktisk rett inn på garnrommet med den og la den fint på ei hylle! Denne hespen er gammel, bare se på tlfnummeret på magebåndet? Det er før min tid, for det første telefonnummeret me hadde var med 6 siffer, og det var på 80-tallet! Dessuten er garnet fra Norsk Spelsau, ja rett og slett en deilig hespe med litt luksusgarn for de som liker denne kvaliteten 🙂 Da er det godt at den skal få bo hos en ordentlig garnelsker fremover ♥

 

 

 

 

Tok meg noen timer, men resultatet ser jo så bra ut? Alt er blitt pakket i cellofanposer. Det er sirlig sorter så kall det gjerne prosjektposer 🙂 I hver poser er det enten likt garn, samme farge, farger som funker sammen eller kvaliteter som blir fint sammen, garn til toving, bomullsgarn, tovegarn mm

Da er det lettere for den som ønsker å strikke. Alle posen har fått merkelapper hvor kvaliteten er oppgitt, det går stort sett i ull og det er jo noe av det beste, ble bla poser med alpakka, bomull, mohair, sokkegarn mm Ikkje minst er vekt oppgitt på lappene (Eg er ikkje en garnnerd på løye liksom...) da kan du også vite om det er nok garn til det du ønsker å strikke – Dessuten, så SEEER det jo bra ut å pakke i cellofan, alt blir fin(ere) med litt cellofan 🙂

 

 

 


Tror, eller nei eg VET at dette kommer til å glede mange!! Vet også at tross sorgen over å ikkje kunne strikke lengre, så gleder dette Bjørg (<–den gavmilde eldre damen) ♥
Hun ble også veldig glad for en så og si tom bod hjemme! 🙂

 

 

 


Eg har 3 gode og deilige poser som eg trooor vil glede noen små fremtidige garn/strikkeentusiaster i Barnehagene her i Tananger ♥ Eg har alltid sagt; Gi ungene skikkelig, eller i allefall litt fint garn, det er jo mye kjekker å lage ting av, ikkje det? Tror en hver 4 åring ville miste motet om de fikk en pose med det mange kaller for ræl
(1 million mikronøster og tusenvis av tråder)

 

 

 

 

Nå har eg stablet alle posene ute på gangen. De skal eg levere der vet de kommer til nytte. Krisesenteret hvor eg leverte en del av genserene eg fikk av Bjørg skal få noe, men eg skal også sjekke med TABO her i Tananger 🙂 (Tananger Bo-og velferdssenter) Det er et sykehjem, de har dagsenter med masse aktiviteter også. For mange år siden var eg der noen ganger, eg skulle bli med å inspirere strikkegruppa 🙂 Eg vet de lage mye forskjelling, men også en del der garn er inkludert 🙂 Skal ta noen telefoner tenker eg, og så er det bare å legge på hjul 🙂

 

Garnet skal komme til glede og nytte uansett hvor det ender.

 

Totalt var det 13 kg og 750 gr med garn, det er neimen ikkje lite!!
Det er faktisk så mye som 275 nøster á 50 gr! Tenk på det du!

 

 

 

 

 

Helt til slutt står denne igjen, opp i her er det ca 3 kg garn, eller ræl som mange kaller det. Det er små nøster, ymse og forskjellige kvaliteter, litt opprekksgarn, ja du finner det meste opp i her. Har du lyst på denne? Send meg en melding/mail, og/eller kom å hent den. Neida, ikkje vær flau for å komme og hente noe som andre kaller for ræl! Om ingen andre skjønner deg så gjør eg det ♥ Er du tålmodig så tvinner du opp alt til små nøster før du setter deg ned å strikker/hekler tidenes lappeteppe, eller du kan bruke det som fyll til noe annet du har strikket f.eks.

Dessverre så sender eg ikkje, kom å hente. Å nei, eg skal ikkje gi den til en barnehage,
grunnen til det er nevnt tidligere i innlegget 🙂

 

 

Helt til slutt så må eg sende en stor takk til Bjørg, som eg forøvrig har lovet en god klem når denne pandemien er over ♥ Hun er ei skikkelig koselig og festlig dame med mange gode historier! På torsdag tok eg meg tid til en god kopp kaffi da eg var innom (Å ja, me holdt 1 meteren!). Det viste seg at hun eg og hadde en del av de samme historiene/minnene fra Tananger, bare fra forskjellige perspektiv. Eg husker f.eks veldig godt fra 70- og 80-tallet da eg satt på brygga uten for stua hennes å fisket! Det gjorde eg 2-3 ganger i uka på ettermiddagene når foreldrene mine jobbet i det gamle bygget som sto der hvor Bjørg nå bor. Du vet når du har den type prat med noen og du ikkje har lyst å gå? Vel, sånn var det 🙂 Siden eg fant et gammelt barnebilde i en av garnposene skal eg svinge nedom til henne en dag når eg er ute, var nok ikkje meningen at det skulle være der, men det var nå.

 

Men ok! Straks lørdags kwell og eg har allerede hatt meg en godt dusj! Blir svett av så mye garn skal vites *ler*
Nå skal det strikkes på….Hmmm…ja, PÅ hva skal eg strikke?? Sokker eller genser?? Hmm Tror eg må tenke litt på det gitt, har i det minste fått ryddet bort en kurv fra stua! *Stor jubel*

 

 

LAG DEG EN GOD KWELL
OG KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

22 kommentarer
    1. Så fantastisk at du kan videreformidle så mye nydelig garn!
      Sitter faktisk og strikker et par pulsvanter i Bambino ull – fant det i haugen min med garn og visste ikke at det ble regnet for å være en nostalgisk skatt. Hehe!

    2. Du sprer så mye glede☺. Jeg blir så glad av å lese innleggene dine☺
      Lag deg en fin kveld☺

    3. Så flott at du tar jobben med sortering og videreformidling av alt dette flotte garnet😀
      👏🏼👏🏼 håper det blir til nytte og glede der du leverer det👍🏻
      Ha en fin kveld og helg🙂

    4. Er det noe superwash babyull eller tynn merino, tror jeg at Amandaprosjektet ville gråte a glede over å få det. sikkert noen som hun vet om noen som kan strikke av det: Gullborg Juell Pedersen Åsbygt 15 5528 Haugesund

    5. litt av en gave og litt av en jobb du har hatt,jeg hvet for jeg arvet selv en stor svart søppelsekk med garn ,på et tisdspunkt måtte jeg rydde og gav flere bærenett til strikkekafeen i bygda,vi stikka da et fellesprosjekt,3 store lappetepper som ble gitt til bygdas bedehusbasar,undomslagets basar og en basar til som jeg ikke husker hvem var hi hi ,det var veldig kjekt å gi bort

    6. Det hadde vore kjekt å få noe garn. Jeg strikker gensere som jeg leverer til en forening som har barnehjem i Ukraina.

    7. For en garnglede, berre veit kor spennende det er å åpne poser /sekker en får fra mennesker som har for mykje, sluttet å strikke, dødsbo etc.
      Du har eit 💗 av gull.
      Eg strikker lapper til Ull og omtanke, kanskje der er nokon i ditt distrikt som strikker til dei som ønsker seg ullgarn.
      Kos deg resten av kvelden og natta 🧶🤗

    8. Ååååååå, bor du i Tananger ???? Der bodde jeg i MANGE år i Risnesvegen og jobbet på Storevarden skole ♥️♥️♥️ Skulle veldig gjerne ha hentet garn hos deg for å gi det til Husflidslagets ungdomsgruppe, men det blir litt langt å dra fra Fredrikstad. Tenk at jeg har fulgt bloggen din lenge uten å fange opp dette …. og så lurer jeg virkelig på hvilken Bjørg som er strikkedronninga 👸 Klem fra Ingvill ❣️

    9. Det var veldig fint av deg. Men her er noe som jeg har gjort. Det var en dame som ikke kunne strikke lenger heller paa grunn av wondt i leddene,saa hun ga bort alt garnet til en thrift store som reiser penget til barn som ikke fungerer som andre. Jeg hadde saa wondt av denne damen, tenk at hun ikke kunne strikke noe mer. Jeg begynner dagen min med og strikke, jeg elsker og strikke, kan ikke vare uten strikketyet, saa for takk for alt the herlige garnet jeg kjopte, strikket jeg et par fingerless vanter til henne. Hun blei saa glad og jeg blei saa glad for at jeg kunne glede denne snille damen.. Saa du kunne gi henne en av honene dine, hun vil sikkert smile hver gang hun ser paa den. Ha det godt. Hilsen Mary Ann fra USA

    10. For et prosjekt. Dette blir nok virkelig satt pris på. Håper det kommer noen og henter posen med smågodtet😃 Du og Bjørg får nok flere koslige kaffestunder. Kos deg videre med hva du måtte ha på pinnen.🧶🧶😁

    11. Så godt at andre kan få glede av det når eier ikke klarer å benytte det lenger 🥰

    12. Alle ære til deg og Bjørg.Godt at det finnes mennesker som dere.Ha en fin strikke søndag.

    13. Så utrolig flott , tenker de blir godt mottatt . Har selv gitt til barnehage og skole og de ble kjempeglade

    14. Smart å si du gir bort garn., for å tjene på bloggtitting…. du gir jo ikke bort garn … garnet er allerede gitt bort… desuten er det vel den gamle damen som gir det bort, og ikke du… minnes en gang du gav bort garn, så viste det seg at det bare var tull… dette var nok siste gang jeg leste din bloggfacebook

      1. Siden du er så sikker i din sak, la meg forklare: Eg fikk spørsmål om eg ville ryddet ut et rom hos den eldre damen, hun ville ha bort garnet. Hun ga garnet til MEG, hu sa: “Du strikker mye mer enn meg for eg klarer det ikkje lenger”. Eg fant fort ut at eg trengte ikkje dette garnet, men at eg da heller kunne gi det bort. Eg visste at Krisesenteret syns det var kjekt med garn, derfor fordelte eg garnet slike eg gjorde. Så ja, det er EG som gir det bort, eg fikk det, men velger å gi det bort. Noe du ikkje skjønner?
        Den forrige gangen eg “ga bort” garn (Mener å huske d var 5 kg) Da var det for å statuere et eksempel, og jammen fikk eg rett den gangen også.

        Er det forresten for mye å forlange at folk bør lese innlegget for å få med seg essensen i det det handler om? Eg har ikkje lurt en levende sjel for “Eg gir bort hele 13 kg garn” akkurat slik overskriften sier.

        Men, føler du deg lurt så er du i din fulle rett til å ikkje lese hva eg skriver lengre, men i bunn og grunn er det vel din egen feil at du føler deg lurt? Ikkje det?

    15. Hold da op, hvor i har travlt i Norge….Jeg troede at i var så stille og rolige….. nej hvor bølgerne går højt…

      Jeg sidder her i Danmark, jeg elsker at læse din blog, og Facebook kommer jeg også på engang imellem, jeg har bare ikke opdaget den trafik af 👍 ja tak🙈 jeg vil have garn gratis….

      Sjov til side, nu bliver jeg nok en ny grund til stor trafik på din blog igen.

      Jeg sidder her i Danmark, lukket inde på 2. Omgang, alt er lukket ned, vi kan komme på apoteket, og i supermarked, for at handle mad. Det er utrolig sørgeligt at se byer helt i den folk, jeg venter på min tur til vaccination, jeg tror at det bliver i maj måned, må jeg håber det bliver før.

      Jeg er meget imponeret over det arbejde du lægger i din blog, du finder lækre strikke opskrifter, du spreder farver og glæde, tak.

      Jeg vil lige til sidst ønske tillykke med din datters forlovelse, hvor er det et smukt par unge mennesker.

      Mange hilsner

      Fra Jannie i Danmark
      .

Siste innlegg