“Eg melder meg ut!”

 

Det minner meg om ungdomskoletiden; Man klikker i gjenger, noen skriker høyere enn andre, noen slamrer med dørene når de går, andre lister seg usett ut og man hører aldri noe mer fra de. Vært på fest som 17 åring?
Alltid noen som sitter på doen å griner, noen er kanskje på kjøkkenet å diskuterer hvem som hadde rett og galt, mens andre igjen står på trappa og prøver å overbevise de som vil gå om å bli værende.

 

Akkurat SÅNN er også noen Strikkegrupper anno 2020!

 

Hvis noen prøve å ta opp et problem i plenum i ei strikkegruppe (Altså skrive et innlegg) så kommer kommentarer som: “Herregud, skal det klages nå igjen” – “Eg har aldri lest noe som er frekt” –
“Eg har aldri opplevd dårlig stemning”
o.l

 

Når det 20-30-000 medlemmer i ei gruppe skal det jammen noe til å få med seg alt, men at det skjer mye frekt
og freidig, ja det vet eg! Eg har sett det og eg har opplevd det. Eneste eg har funnet ut som hjelper er å
A) Bare svare med en smil, eller B) La det bare vær og håpe at det dør ut. NOEN bare elsker å kverulere!
De kverulerer morgen, middag OOOOG kwell, ja t.o.m om natta!! Samma søren hva du skrive eller legger ut så kan du risikere at noen bare MÅ! Det er slettes ikkje tull, det er helt sant. Noen er bare verdensmestrer i alt, sånn er det og det kommer alltid til å være sånn – Altså: Samme leksa som på ungdomskolen 😉

Når noen skriver et innlegg fordi de er lei seg og at de vil “Melder seg ut”, ja da er det gått for langt, mener nå eg!  Me er jo voksne folk, skal man virkelig skrive så mye dritt at ei voksen dame velger å trekke seg ut? Når du kan se at vedkomne har klikket Unfollow på gruppa bare et minutt etter at hun postet siste innlegg, ja da er det alvor og SÅNN burde det ikkje være. Du har også de som varsel at de melder seg ut, blir værende i gruppa for så å delta
i diskusjonen som noen ganger kan spinner ut i evigheten….Da lurer eg ofte på: “Skulle ikkje du melde deg ut?” Hmmm men ok!

Når me er sååå mange samlet i ei og samme gruppe er det visse ting man bør huske på: Selv om du skriver noe
i beste mening så er det ikkje sikkert at mottaker skjønner ordlyden i det du skriver, hvis du ikkje kjenner til den du kommenterer til er det ikkje så lett å bruke verken humor eller ironi. Alle oppfatter me ting forskjelling og JA det kan bli vanskelig, spesielt om det allerede er en vanskelig/sår diskusjon. For å myke opp et svar kan det gjerne hjelpe at man slenger på et smilefjes/hjerte slik at det gjerne ikkje blir tolket i verste mening. Noen ganger er bare det beste å scrolle videre, lukk øynene og glem hva du leste! *humrer* Ja for det skal eg si deg, det er UTROOOLIG hva voksne kvins kan få seg til å skrive til personer de ikkje kjenner!
Du kan se noe av det som er skrevet HER INNE.

Eg trodde jo meningen med ei Strikkegruppe skulle være et koselig fellesskap, et sted man både kan få hjelp
og ikkje minst gi hjelp. Meeeen, så feil kan man virkelig ta! Utene fra ser det mer ut som et sted for konkurranse, jepp, en konkurranse om hvem som er best og hvem som har riktig. Så ja, selv om eg vet det ikkje hjelper så vil eg bare si: Har du ikkje noe fint å si, ja så hold kjeft! Eller, mer riktig: Har du ikkje noe å bidra med i diskusjonen som allerede pågår, ikkje bland deg inn om du bare vil fyre opp. Du trenger heller ikkje poppe popcorn.

Selv om du ikkje er enig i noe, så går det likevel an å svare skikkelig, tenkt på det? Det er en del av det å være voksen, ja for da har man lært det – Det er vel bare barn som ikkje helt har kål på det å være saklig 😉

Men nå? Tja, eg skal ut å vanne planter og blomster!

 

 

LAG DEG EN FIN LØRDAGSKWELL OG VÆR SNILL!
Det er visst nok elendighet i verden om man ikkje skal krangle og vær ufin i ei strikkegruppe –
Ja det er faktisk ganske latterlig!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille som er en evig optimist 🙂

1 kommentar
    1. Det er helt utrolig hva folk får seg til å skrive når de sitter bak et tastatur. Tror det er flere år siden jeg har skrevet noe som helst i en gruppe på Facebook, det er alltid noen som må kritisere, kverulere eller rett og slett ødelegge gleden for andre.

      Var nettopp innom en bakegruppe og det var ei som var veldig fornøyd med bollene hun hadde bakt, men tror du ikke noen skal kritisere oppskriften??? For mye sukker, for mye kardemomme, du burde ikke bruke så mye gjær, den oppskriften gir tørre boller osv osv. Hun ba ikke om råd, hun var kjempefornøyd, bollene så fantastiske ut – så hvorfor ødelegge gleden? Nei jeg skjønner meg virkelig ikke på enkelte altså….

      God pinse 😀 Håper på fortsatt fint vær 🌞

Siste innlegg