En plante for de utålmodige!

 

Ahaaa når dagene blir for varme er det nydelig når du kan sette deg ut litt sent på ettermiddagen og bare nyte den svale brisen fra havet. Akkurat det gjorde eg i går! Planen var å starte dagen med denne “jobben” her, men som eg sa på Snapchat så var det minst 57 varmegrader der i går, bare det å rusle barføtt bort
til grønnsakene var fryktelig vondt under beina!

Det er koselig når eg kan sitte på denne måte å sulle med plantene uten at ryggen brekker på midten. Plasserte alt eg trengte innen rekkevidde og med en stor plastboks med jord ved siden av meg
på gulvet var det bare å sette i gang.

 

 

 

 

Det begynte faktisk i august i fjor da eg plukket med meg 2 flotte Elefantører fra Rema til en billig penge. Eg syns de er sååå stilige og dette var mine 2 første, før eg fikk snudd meg hadde eg faktisk 7 stk, ja de vokser fort altså!! Absolutt en plante til de som syns plantene i stua vokser tregt, kjøp deg et par av disse og du kan snart dele ut
i øst og vest! Starter du med dette er det forresten veldig dumt å kaste alle de små plastpottene du samler under vasken på kjøkkenet….Eg kastet nemligen alle mine de da eg ryddet og nå for et par
dager siden måtte eg raide boden til mor mi!

Kjært barn har mange navn – Eg liker best Elefantører, ellers går den under navnet; Kinesisk Pengetre,
mens det korrekte er Pilea peperomioides

 

 

 

 

Forrige gangen eg høstet inn avleggere var min første gang. Da hadde eg ventet til de var ganske store og de hang over kanten på potta. Eg smøk bare ei tynn saks ned langs morplantet ca der eg tipper at avleggeren kom
i fra, klippet og vipps kunne eg bare løfte avleggeren opp fra jorda – Sååå enkelt! Denne gangen sto avleggerne
i kø ganske nærme morplantet + de var små. Tok hele planten ut av potta og fjernet all jord (tenkte eg like godt kunne plante om alt med ny jord) og så kunne eg bare klippe de av helt inn til morplanten.

Ganske genial måte å “legge” avleggere på, trenger ikkje stå i vann eller noe, bare rett i jorda i egen potte.
I går fikk alle sammen en dæsj med god gjødning etter hvert som eg plantet de 😀

 

 

 

 

De 2 i midten her er de eg kjøpte i fjor og 3 av 4 hadde masse avleggere + eg klippet en del av en eg har
i kjøkkenvinduet også. Så du kan si; Avleggerene av avleggerne levert godt i går! *humrer*
Har vel aldri hatt en plante som alene kan holde meg ganske så aktiv *ler*

 

 

 

 

Her er det 3 nye avleggere i kjøkkenvinduet – Sååå søte ♥
Den helt til høyre er altså avlegger fra første “kull” og som leverte ganske bra i går 🙂

 

 

 

 

De 2 store her er avleggere fra første gang og i de små pottene her har eg 2 miniatyrutgaver!
Satser på at det går bra selv om de er veldig små!

Jepp, disse blomsterpottene har eg laget selv,
det er Hama Perler og GRATIS oppskrift/mønster kan du plukke med deg Her Inne 😀

 

 

 

 

Totalt ble det 20 avleggere + 3 blader som eg bare stakk ned i jorda (Usikker på de 3 bladene, men verdt å prøve). Hva eg skal gjøre med alle disse?? Vel….en ting er sikkert, siden eg vet at Dib ikkje har interesse av planter
i vinduene sine så vil eg slite med å ha plass, for ikkje å nevne nok potter! Da må eg nok bare gi bort, alle eg kjenner kan jo minst får en til 2 hver! Mulig dette er en plante eg kan prakke på Amira (som forøvrig går for kunstige blomster!) Selv hun kan fint holde liv i denne ♥ Selv om mor mi snart må starte med å ha blomster
i høyden i vinduene må eg fikse et par til henne.

 

 

 

 

Det er forresten lenge siden eg har hatt friske blomster på bordet, Julestjerna eg fikk til jul er jo så flott! Den blir bare finere og finere! Den skyter nå nytt på nytt fra selve “stjerna”! Det hvite er det som var toppen i desember. Planen er å plante den om i stor potte (som eg må finne på butikken) i håp om å kanskje få den kjempestor! +
at det i denne beplantningen er flere flotte Eføy som bør få bedre plass.
Eg får ta denne nesten gang eg rigger meg til ved bordet ute.

Ellers er eg faktisk ganske skuffet over grønnsakkassen min!! Rødbetene tror eg er helt ødelagte!! De ble så rare på lauvet etter alt det regnet som var….2.gangs såinga av Redikkene går vanvittig tregt, skjønner ikkje hvorfor? Den DIGRE Squashplanten fikk også hard medfart da det regnet uante mengder. Det er en squash som eg snart kan plukke, men selve plantet er helt herpet! Ser ikkje ut for at jordbæra heller syns det var så gøy med alt regnet, eg burde nok lagt duk over alt sikkert, men eg tenkte at de tåler dette når de er så store….Hmmm det neste prosjektet til Ali bør jo nesten bli et TAK som eg kan rulle ut ved behov i den enden av terrassen! Urtene der i mot!! Jøss de vokser jo en meter fra dag til dag jo! *ler*

Før eg parkerer inne på Hobbyrommet i dag tror eg at gangen trenger litt stell…Du vet, rydder et sted og rotet samler seg et annet…+ det er min jobb å fjerne det. Står også masse kurver og div der som skal ut og bort,
men eg kan jo ikkje kaste det…

 

 

LAG DEG EN FIN DAG
OG KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer

Siste innlegg