Er det min feil?

 

Eg føler selv eg har ganske stor rettferdighetssans og eg er opptatt av “ting” skal foregå riktig! At noen syns det er utrivelig å få sannheten rett i fleisen når de besøker en gruppe som i utgangspunktet skal være koselig er ikkje min feil. Det er koselig å gå på en Kjøpesenter også, men det betyr ikkje at me skal overse butikktyvene, eller?
Hvilke tilstander vil man egentlig ende opp med til slutt? Det er forbudt å stjele samme hvor hen det er. Åndsverkloven ble i verksatt lenge før noen av oss begynte å strikke, det samme med opphavsretten –
Det er disse lovene me skal forholde oss til, ergo er det forbudt å stjele ei strikkeoppskrift ved å kopiere den og dele den ut gratis (eller sende pdf oppskrifter til alle på vennelista) ja t.o.m om oppskrifta “bare” koster 50 kr,
eller er gratis!! Det er ikkje garnbutikken du stjeler fra, nei, det er som regel fra en person som har viet sitt liv til
å lage flotte strikkedesign, noen ganger helt unike slik at me som ikkje gidder det styret
kan kose oss og strikke de flotteste plagg.

At eg velger å påpeke ting som er urett gjør meg ikkje til synderen, eller? Ja, eg er enig i at det kan bli oppheta diskusjoner når eg poster et innlegg med dette som innhold, men er du ikkje interessert i å vite hva som skjer? Eller syns du det er helt greit at noen f.eks oppretter ei Hemmelig Gruppe på Facebook hvor det er mange 100, om ikkje 1000`vis av medlemmer som kopierer og deler oppskrifter?  Hvis ei oppskrift koster 60 kr fra en uavhenging designer så er det snakk om 9000 kr hvis den blir kopiert 150 ganger! 9000 kr som skulle ha gått direkte til designeren! Syns du det er riktig? En strikkedesigner har utgifter som alle oss andre, de betaler også skatt og de aller fleste er også momspliktige, men inntekten de skulle hatt for jobben de har gjort ble stjålet! Mange sier:
“De har valgt jobben sin selv og de må regne med litt svinn!” JISES! Ok, så la oss si du er TaxiSjåfør, ok? Eg setter meg i bilen og du kjører med en tur som koster 200 kr, eg går ut av bilen, lukker døra og forsvinner? Hva da?
Ikkje fortell meg at du hadde latt det passere?

Det hjelper heller ikkje å sende meg mail (ofte i flertall!) for å fortelle meg hvor tåpelig det er å skape uro og amper stemning når alt du ønsker er å strikke og kose deg. At du ikkje helt ser problemet med å kopiere en oppskrift sier jo ganske mye om deg. Forskjellen på deg og meg er vel da gjerne at eg ikkje klarer å sitte å kose meg når noen skal ødelegge hele idyllen ved å stjele! Eg har sagt det før og eg sier det igjen; Konsekvensen av alt dette er jo at me til slutt ikkje vil kunne kjøpe nye oppskrifter fordi designerene har gitt opp, og det med god grunn!

Det som forundrer meg veldig mye er at flere skriver i min strikkegruppe (Koselig strikking for alle) at de kopierer oppskrifter! Dette skriver de under fult navn! De ser overhodet ikkje problemet? Er det mulig!! Det er snart ingenting som overrasker meg lenger. Folk som dette er grunnen til dårlig stemning, ikkje meg.

Eg kommer ikkje til å slutte å påpeke problemer som eg ser, liker du det ikkje ja så får du rett og slett slutte å lese hva eg skriver. Me vil nok aldri får en slutt på det, men jo flere som blir opplyst om hva som foregår jo større er håpet om at det skal bli vanskeligere å praktisere disse frekke handlingene!! Ikkje gjør deg til en fant for en 100 lapp! Mangen av de norske strikkedesigneren ber i sine oppskrifter om du ikkje kopierer, de skriver t.o.m at om du ikkje har råd til oppskriften så kan du sende en mail og designeren vil finne en løsning for å kunne hjelpe deg.
Ser du hvor laaang de strekker seg?? Har du f.eks glemt oppskrifta når du er på ferie, ja så er de alle fleste designerene tilgjengelig og kan hjelpe deg på mail.

Bare litt til slutt;
Ikkje rett sinne ditt mot meg, men bli heller med på å få en slutt på disse ufordragelige holdningene som regjerer
i de alle fleste strikkegruppene (ja de finnes i mange andre type grupper også).
Bli med på å slå ned på det når du ser det, ikkje bare lukk øynene og tenk at det ikkje angår deg,
hvis du strikker så vil det gå ut over deg også til syvende og sist!

 

 

Sender en stor TAKK til alle de flotte designerene me har! Tusen Takk for tålmodigheten dere har og Tusen Takk for at dere ikkje gir opp!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

11 kommentarer
    1. Er så enig med deg!
      Vi som gjør det må bare fortsette med å si fra.
      Håper at delerne en vakker dag våkner opp og innser hva de holder på med.

    2. Keep up the good work, og så håper jeg at alle designerne gjør det samme! Vi er heldige og har tilgang til et hav av flotte, varierte oppskrifter!

    3. Helt enig! Tok det også opp med Nille pga i gruppen deres Nillestrikk slipper de igjennom innlegg hvor oppskrifter bes om. Så her er ikke de store foretakene nødvendigvis noe bedre. Er ellers ikke med i noen strikkegruppee, virker ikke fristende. Mer inspirasjon på Instagram og blogger

    4. Når du kjøper ei bok- vil du da la naboen låne den etter at du har lest den selv? Jeg ser det på samme måte med oppskrifter. Låner gjerne bort til familie og kjente.

      1. Låne har alltid vært lov 🙂
        Det er når du f.eks legger boka på en kopimaskin eller sender en pdf oppskrift til noen andre at det ulovlige skjer. Når en oppskrift formerer seg uten at det kommer designeren tilgode er det ulovlig.

    5. Eg er så enig med deg! Vi treng flinke og inspirerande designerar! Det er mange plagg eg kunne ha strikka ut frå bilder, men eg kjøper alltid oppskrifta, om ikkje anna så for å takke for inspirasjonen. Som for eksempel gensaren eg held på med no, Seaside sweater frå PetiteKnit 🙂

    6. Helt utrolig at folk ikke forstår dette. Jeg holder for tiden på med en sokkeoppskrift (første gang jeg gjør noe sånt) og ser hvor lang tid det tar bare å få skrevet ned alt riktig. Når jeg en dag legger den ut så håper jeg jo å få litt igjen for jobben – og om folk stjeler den vil jeg bli sint og lei meg.
      Oppskrifter jeg selv trenger har jeg alltid kjøpt, vil ikke gjøre meg til tyv og ta fra designerne pengene de fortjener.
      Håper snart folk tar til vettet.

    7. Synes det er verst når det legges ut et bilde av “prøven” og sier at oppskrift kommer snart og noen påpeker at: Jammen den er jo kliss lik min oppskrift og det legges ut oppskrift for salg et par uker etterpå i sitt nav! Ja Jeg har opplevd det minst 3 ganger de siste 12 månedene!

Siste innlegg