For et døgn!

 

Sitter her nå og det har mer eller mindre gått i ett siden halv 7 i går morges….
Er lov å kjenne at man er sliten da, ikkje sant?

Dagen startet tidlig hos mor mi på SUS. Me søsken hadde møte med legene sammen med mor mi. Dyster utsikt uten noen form for behandling på nåværende tidspunkt. Formen er rett og slett for dårlig og hun vil ikkje tåle noen av de. Blir “formen” bedre er det mulighet for å ta litt lett stråling på metastasene i ryggen for å lindre smertene. Nå er hun egenlig bare på sykehuset for å avvente overføring til sykehjem/palliasjon, men pr nu er formen egentlig for dårlig til det også. Prøver å være der så ofte som mulig. Diagnosen er lungekreft med spredning til skjelettet.

Etter flere timer der på dagen i går dro eg hjem, slengte noe middag på tallerken og fikk svelget det unna. Så kommer Milo inn fra sin daglige luftetur og eg løfter han opp som eg alltid gjør når han kommer hjem. Oppdager da at han har et enormt sår/kutt på halsen som stinker! Kwellen før når eg koset me han kjente eg at halslenken hang fast, tenkte det var surret fast i pelsen (noe som har skjedd før) Klippet dette av og klippet bort noen tuster. Tok han på badet og fikk vasket godt for eg tenkte han hadde fått noe kliss over seg…Så ikkje noe sår da…Vel, 2 sekund etter at sjokket la seg over det store såret kastet eg meg på telefon til dyrlegen. Forklarte at eg trodde han hadde fått ett eller annet over seg som hadde etset hull! Fikk time kl 16.15 – Ringt kjapt til Dib som kjørte rett til dyrebutikken og svidde av noen lapper på et passende bur! Dib går kun for det beste når det gjelder Milo, men takk og pris for Milo er en stor og sterk gutt som ikkje er glad i å kjøre bil. Han var likevel eksemplarisk i bilen og eg trengte ikkje sette på musikk for han har utrolig nok en meget høyrøstet sangstemme! Hjertet mitt bristet mange ganger på vei til dyrlegen for snakk om å få legetime  midt i rushet!! Det gikk såååå tregt!!

Milo fikk heldigvis kjapt narkose da kom me kom frem. Etter barbering og vasking ble det avdekket et rimelig stort kutt som hadde blitt infisert…Kjente bare hjerte knuste, hvordan hadde eg ikkje sett dette!?!? Eg mener, eg er jo helt opp i han hver dag! Ganske utrolig! Vel, eg fikk beskjed om å ta meg en tur ut en times tid for dette måtte opereres sa legen, men alt ville gå fint. Satte meg utenfor i bilen bare, eg var tross alt kjempesliten…Ble hentet etter en time. Nå er han sydde fra smileviken på den ene siden og helt opp bak øret på samme siden, legen hadde laget det større enn det var for å få det rent. Fikk antibiotikasprøyte som varer i 14 dager.

En halvtime etter me kom hjem ringte det på døren! Der sto jammen meg dyrlegen! Han hadde glemt å sende med meg resepten på smertelindring som han skal starte på i dag – Snakk om service! Da var klokken blitt ca 19 og eg var i grunnen klar for pysjen…Tar meg en tur på badet og etterpå satt/lå eg bare i gamingstolen på Hobbyrommet med Milo på brystet å så på serie….SÅ ringer telefonen…det var fra SUS. Eg måtte komme NÅ, for nå skjedde det! Ropte bare på Dib som hoppet i skoene, kjappe instrukser til Ali hva han skulle gjøre med Milo, ringte til Amira og søss å ga beskjed, og så fór me avgårde—> I pysjamas! Der å da klarte eg ikkje
å ta stilling til om eg skulle finne ei bukse…

Da me ankom SUS så var i grunnen mor mi etter forholdene Ok, både me og sykepleierene var i grunnen litt overrasket, lettere sjokket?? Vel, me fikk noen koselige timer sammen med mor mi på tross av alvoret, me skravlet, mor mi hadde mye å fortelle, me lo og hadde det veldig fint. Drakk kaffi og spiste sjokolade. Var hjemme igjen i 23 tiden….Tilbake til gamingstolen med en sovende Milo på brystet.

Siden Milo ikkje får lov å gå ut fylte eg opp en badebalje med kattesand i går, han går jo alltid ut om han må på do…Satte han i kassen noen ganger for å vise han hvor den var. Har hatt inne do noen ganger om vinteren når det stormer som verst for da får han ikkje gå ut, så han vet jo hva det er. Nå først i morges gikk han å tisset, merkelig katt….Eg sto opp i 6 tiden for da ville Ali legge seg, han tok nattevakten med Milo…Eg gikk på badet, satte meg på do, Milo kommer som vanlig inn – døra på vid gap….Går ut igjen og eg hører han går i baljen å tisser. Eg satt der på do å lo! For en katt! Han er kvikkere i formen i dag og alt ser bra ut, skjermen dro han av seg ved hjemkost i går og vil ikkje ha den på seg, enn så lenge går det veldig fint. Om eg ikkje klarer å ta stingene selv om 12-14 dager blir det en tur ut til legen igjen.

I dag? Vel, for det første blir det nok muligens en god kwil senere, 5 t på øyet i natt er absolutt for lite. Ellers håper eg på en ROLIG dag, for etter planen blir det en tur på SUS i morgen. Har også planer om å lade litt opp på Hobbyrommet….Nå skal eg hente meg en kopp kaffi til 🙂

 

 

LAG DEG EN GOD DAG
Me fortjener alle gode dager

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

14 kommentarer
    1. Oisann det var jammen et heftig døgn for deg/dine. Håper du får deg en god hvil og får mer overskudd. Tenker på dere❤️

    2. Huff! Men ikke klandre deg selv når det gjelder pusen. Jeg er også veldig påpasselig med å kjenne på hunden min; etter flått, klumper osv, men ting kan oppstå veldig fort. Godt det går bedre med pus i hvert fall <3

    3. Varm klæm til dokker alle.
      Husk å få i deg både mat og kvile, veit av erfaring at timene blir lange. Æ strikka teppe på sykehuset og paliativ, det er godt å ha nu 💛
      Mange tanka og følelsa strikka inn i det teppet. Betyr så ekstra mye etterpå

    4. Nyt den kaffekoppen sakte, jeg tror du trenger det i dag.
      Håper moren din får smertelindring som virker men ikke sløver for mye.
      Katter har ni liv, minst. Milo virker som litt av en type,

    5. Håper det går seg til med MIO, og at moren din får den behandlingen hun trenge, og smertelindring☺️. Stor klem fra meg 🥰

    6. Allerkjæreste deg, kan ikke gjøre annet enn å krysse fingrene for din mor og trøste deg med at Milo er en katt, de er verdensmestere i å skjule alt de ikke vil dele med oss. Selv Brutus som er innekatt og blir grundig inspisert under kos hver dag klarte å skjule kloskaden til det var godt infisert. Heldigvis fikk vi time på dyreklinikken veldig fort og alt gikk kjempefint. Nå håper vi på det samme for Milo, og at din mor får lindrende og god behandling <3 Ta med deg tipset fra Monica lenger opp, ordne deg med et relativt enkelt håndarbeide som ikke krever for mye hjerneaktivitet eller plass, det blir mye minner i det etterpå. Jeg har et sjal jeg heklet mens mamma lå på sykehuset da vi mistet henne, det er mitt favorittsjal enda, 11 år etterpå. <3

    7. Sender varme tanker og klemmer til deg nå når du har så mye som skjer hos deg.Godt at mamsen for den pleien hun trenger.Og at Milo er bedre.Pass godt på deg selv oppi alt du har og stri med 🐈‍⬛🐈‍⬛❤️❤️❤️❤️.

    8. Varme tanker til din mamma, deg og familien. ♥️Vet hva dere baler med. Ta godt vare på tiden sammen 🙏

    9. Stor klem og varme tankar til dykk alle, tøfft å stå i, Håper mor får den hjelp ho treng ang smertene, tøfft å sjå når nokon ikkje har det godt.
      Milo kjem seg nok etterkvart , dei tåler mykje.
      Kos deg og slapp av når du kan, fordi du fortjener det🥰

    10. Å kjære. Her var det mye leit. Håper det går bedre med den firbeinte. Tenker på hva du/ dere står i med din mor. Tøff tid. Sender styrkeklemmer vestover.
      Ønsker deg en god helg.
      Liv

      1. Takk skal du ha <3 Går fint med Milo, han sover mye, men han får en smertestillende til dagen noen dager så eg vil tro han sover godt på de. Dessuten er han sur fordi han ikkje får gå ut, så litt furter han 😀 Går fint m mor de siste dagen, tross alt – Men hun glemmer hva som skjer på en måte, kanskje like greit.

        Kos deg du også

    11. Uff, trist for deg dette. Mamma hadde kreft siste 8 år. Levde med det i 8 år. Fikk behandling da hun var i god nok form. Men kjenner hvordan dette føles, med å ville være der mest mulig. Ta vare på øyeblikkene ❤Det er godt hvis du klarer å slappe av innimellom, så du har energi til øktene på sykehuset.

Siste innlegg