Ganske SKREMMENDE!

 

Omsider etter litt overtaling gikk Ali og Dib ned i garasjen å hentet siste rest av Julepynten i går kwell! Eg savnet et par sekker med tekstiler, men de kunne ikkje finne de!! Etter lenge om langt ble det oppklart! Det var tydeligvis at eg tenkte anderledes i fjor for eg hadde pakket alt sammen i nye esker, vel vel...Umiddelbart tømte eg eskene ut
i gangen fordi alt skulle i vaskemaskinen og vettu? Det var pille men nesten så eg mistet pusten! Det er noe av det verste eg har utsatt meg selv for noen gang. FYYYY, men det STINKET!! Hadde det ikkje vært for at det er litt sarte tekstiler så hadde eg KOKT de på 95 grader haha

Da eg sto å hang opp alle teppene og putetrekkene kjent eg at det ennå lukte røyk! SERIØST!? Eg hadde jo ekstra mye skyllemiddel i også jo!? Å nei, eg har ikkje lyst å bruke eddik for det har eg gjort en gang før og da lukte det eg vasket SURT i lange tider etter på. Alt det eg har vasket henger ennå på stativet for eg tenkte eg skulle sniffe godt på det i tørr tilstand, kanskje det lukter litt mindre? Hvis ikkje blir det en runde til i maskinen…
Gode råd mottas her ja!

Men det største problemet er jo alle de strikkenissene eg har! De er FULLSTENDIG innrøykte og de kan overhodet ikkje være i stua what so ever hvis de ikkje blir luktfrie! Det er mange nisser, alle har ullklær, ja alt er jo
i grunnen strikket med ull, noen har t.o.m strikketøy i hendene! De er også fylt med vatt, er det bare å kaste alle
i vaskemaskinen på ullprogram? Med Milo? Er det håp i det hele tatt å få bort stanken?? Kanskje eg skal bruke SOAK`n?? Noen som har prøvd det mot noe som er fullstendig INNRØYKT og fått bort lukta? Kjenner eg er ganske lei meg ja…De nissene har eg hatt i mange år, sikkert 15 i allefall! Aldri vasket bare luftet godt hvert år, så ja….Du kan TRYGT si at de er innrøykte! Kun min egen feil så klart, takk å pris for det haha Kjipt å måtte skylde på noen andre *lol*. Det ER ganske skummelt at man selv ikkje kjenner den stanken når me røyker?? Tenker på alle de gangen eg har luftet med gjennomtrekk når me har ventet besøk og trodd at det hjalp! Latterlig! Eg kjenner jo det når eg kommer inn hos noen som røyker, hjelper lite med gjennomtrekk for å si det sånn.

Nå føler eg meg akkurat som en eg ikkje kunne skjønne meg på før! Rart! Ja for når noen sa f.eks: “Ååå her lukter det røyk” kunne eg ikkje skjønner at de klaget sånn for eg kjente jo ingenting….!? Vel, eg skjønner de nå for å si det sånn. Blir faktisk ganske dårlig med tanken på hva EG har uttsatt andre for! FYSJ! Tenker mange ganger på de som legger ut ting de har kjøpt hvor strikkeplagget lukter røyk…Kjipt! Me har alle gitt råd om å henge det ut, rulle det i snøen osv Problemet for meg nå er at det PLASKREGNER og eg har heller ikkje tid til å la alt sammen ligge ute i dagevis, ei heller er det plass i fryseren, eg trenger et easy fix! NU!

Eg som var sååå glad på Snapchat i går vettu når eg hadde vasket stua! Mye av ALT dillet og bokhyller me hadde før er jo nå borte og det var lite TING å vaske, men hekkan! Nå er eg rett og slett nødt til å vaske alt av julepynt! Det er jo en mye større jobb…Kjenner bare at denne dagen kan bli lang og en anelse overveldende! Akkurat nå vet eg ikkje HVOR eg skal angripe først? Mest lyst å bare bare putte alle de strikka nissene rett i vaskemaskinen på minst 60 gr…garantert at det er det som skjer for alternativt må eg bare kaste de…sukk…det finnes bare et lite snev av positivitet over det: Eg kan ENDELIG strikke nisser igjen Ho Ho Ho
Hmm frister ikkje å strikker nisser en gang…

What to do liksom??

 

 

PÅ TIDE Å PYNTE TIL JUL!

 

 

 

 

Go`klem fra en frustret X-Røyker, Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. Så fint at du har klart å slutte!

      Det jeg beholdt av tekstiler etter min mor ble vasket 3-4 ganger før røyklukten var borte. Du har god tid frem til jul, så du kan prøve å vaske (med Milo) og sentrifugere 3-4 runder før du tørker dem. Det er jo et forsøk verd, for det ville være synd å måtte kaste så mange fine nisser.

      Hilsen Ellen

    2. 1 år som røykfri! Fantastisk!
      Har du prøvd å tørketromle nissene? Mora mi har røyket, og da vi var på besøk hos dem stinket alt vi hadde på oss. Det hjalp å legge alt i tørketrommelen. Har hatt det på refresh. Lykke til! Synd hvis alle nissene er ubrukelige..
      Kos deg i førjulstiden

    3. Hei

      Ser noen anbefaler å legge garnnøster med røyklukt i fryseren? Kan det hjelpe?

    4. Putt dem i fryseren et døgn eller 2. Det gjorde jeg,og røyklukta ble borte.

Siste innlegg