Hot ChiliGryte

 

Endelig!!! Har lenge tenkt at det var på tide å lage ei ChiliGryte igjen, ute var det beinkaldt og da passer det med noe som varmer deg fra innsiden 🙂 Eg VISSTE eg hadde oppskrift et sted på pc…det var bare det, eg trodde ikkje det var sååå lenge siden eg laget den sist…Vel…etter å ha scrollet noen km i messengersamtalene fant eg ut at det var i 2013…Jaja, det sies at tiden flyr! Anyway, oppskrift har eg fått av strikkevenninna mi Anne Elise,
hun har familie i USA så dette er det real shit altså!

Du kan bruke enten kjøttdeig eller godt grytekjøtt, i dag brukte eg 2 pakker med kjøttdeig. Eg måtte en kjapp tur ned på Rema for litt påfyll av tomatbokser etc. Legger ut oppskriften først og så kan eg komme
med litt inside tips etter på, ok?

 

Ca 900 gr kjøttdeig (2 pk)
5 Bokser hakka tomater
2 store glass tomatpure
1,5 kopp Hakket løk (ca 2,5 dl)
1/2 kopp hakket selleristenger
1/4 kopp hakket grønnpaprika
1/4 kopp chilipulver
1,5 – 2 ts hvitløkspulver
1- 1,5 ts salt
1/2 – 1 ts malt svart pepper
1/2 – 1 ts tørket oregano
1/2 – 1 ts sukker
1/8 ts cayenne pepper
2 kopper røde bønner (2 bokser kidneybønner)

 

Når eg hadde steikt kjøttdeigen presset eg 3 store fedd hvitløk opp i, eg liker ikkje å bruke hvitløkspulver. Hadde så oppe i 2 store løk, fylte på med selleri og paprika. Eg brukte nesten en hel pakke med selleristenger og 2 store grønne paprika + noe rester av en gul. Startet med å tømme 3 bokser hakka tomater + 2 slike små hermetikkbokser med tomatpure. Hadde så opp i alt av krydder. Den chilien me har er veldig sterk så eg startet med 1,5 ts. Når alt var rørt sammen og hadde kokt litt, smakte eg, det var HOT ja! Siden eg vet at noen (Les: Ali!) ikkje hadde klart å spist det tømte eg opp i en boks til med tomater + 4 skolde tomater som eg hadde i fryseren, da ble den litt mildere, men fortsatt hot nok. Lot den stå å putre bort i mot 2 t. Da ser det ut…

 

 


…som litt flykræsj som ungene sier! Men helleduden så godt det var!!
Duften som brer seg rundt i leiligheten når dette koker er heeelt magisk!

 

Følger du oppskriften får du ei ganske stor gryte, reduser evn til passe mengde for deg og dine. Ta f.eks mer av det du liker extra godt og kanskje mindre av det du ikkje liker så godt 🙂 Me har mer igjen, blir nok litt til middag
i morgen også
, men resten skal fryses. Godt å ha på lur!

 

 

 

Nå for en times tid siden fikk eg endelig satt meg ned for å spise! Servér med enten en god chips eller et godt brød. Vanligvis så pleier eg å bake selv, men i dag kjøpte eg Focaccia brød fra fryseren på Rema –
5 minutter i ovnen og de var som nybakt! Deilig deilig!

 

Amira og Eirik var her i ettermiddag å tømte rommet hennes (Rart om omtale Amira i “flertall” hehe Så herlig )
Det tok sin tid så de fikk ikkje tid å spise, men de fikk med seg ei god gryta så da kan de
kose seg i leiligheten sin i kwell 🙂

Eg har vært på beina så og si hele dagen, men nå sitter eg her nydusjet i kosedressen og skal bare slappe av til eg stuper i seng senere 🙂 Tenker det blir å strikke ferdig den stripete høna mi, klarer eg det blir det toving
i morgen. Er det vellykket, ja da er det bare å finne frem perlebrettene igjen – Dette er gøy!

 

Til slutt må en bare nok en gang TAKKE så mye for engasjementet i SPLEISEN eg opprettet i går! Det går over all forventning, ja det er ganske så overveldene!! Mange har også Vippset direkte til meg, det går jo inn på samme konto som det fra Spleisen gjør til slutt så det går fint.

 

 

LAG DEG EN FIN
KWELL OG KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

5 kommentarer
    1. Stemmer det at det skal være 1/4 kopp chilipulver i denne chiligryta. Hørtes forresten veldig spennende og god ut, må prøves😀

      1. Ja, men som eg sier på snapchat kunne eg aldri gjort det med den chilien me har!! Da hadde det svidd godt ja haha Eg bruker chili etter smak, og det bør du også gjøre. Mulig den som skrev oppskrifta fra starten av brukte en fersk og mild chili, ikkje vet eg, men smak deg frem for det er nok tryggest 🙂

    2. Her må det nok ha sneket seg inn en skriveleif…..1/4 KOPP chilipulver…….Hehehe!!
      Med andre ord ei DØDSHOT gryte!!!!Ler høyt!

      1. Nei, det står 1/4 dels kopp chili. Der er derfor eg sa at hvis eg tok så mye av vår chili ville fisen vår tatt fyr hahaha

        1. Ok,da skjønner jeg. Jeg har et skikkelig sterkt chilipulver å skulle jeg tatt så mye som det i oppskrifta så tror jeg mer en bare fisen hadde tatt fyr…hehe

Siste innlegg