Hva samler du på?

 

Det er mye rart man kan samle på og eg har nok sikker noen sære ting eg også, men det åpentlyse er vel at eg samler på garn! Men det er store forskjeller der også skal eg si deg! Ta f.eks Opalgarn! Oh MY! Det der er nesten for en kult(?) å regne trooor eg, ja for enten så elsker du det, eller så bryr du deg ikkje. EG? Ååå eg var solgt fra første møte ♥ Eg kjøpte mitt første nøste i 2006 og etter hvert fikk eg ikkje ro i sjela før eg hele tiden fikk tak i det nyeste nøste! Eller, for å si det sånn: 1 av hvert nøste i de nye seriene etter hvert som de kom ut…Ja det ble rett og slett en mani! En ganske dyr en også etter hvert 🙂 I starten så strikket eg en del i Opal, men etter hvert som seriene “gikk ut” og eg ikkje kunne få tak i spesifikke nøster mer fikk eg litt panikk og begynte vel egentlig da å samle! ENNÅ har eg nøster liggende fra de første seriene og siden det stort sett er ett nøste av hver kan jo IKKJE strikke av de!! *Kjenner eg begynner å svette*

Nøstene på bildet over er forholdvis nye, meeen, eg har jo kun 1 av hver så eg kan jo ikkje strikke av de!
Eg ofret kun 2 stk på 2 par sokker til Dib! Det er det hele!

 

 

 

Det samme gjelder disse nøstene og hespene her, kan IKKJE strikke med de – Er du gal liksom! Har hatt noen av disse i flere år, noe er t.o.m gaver fra gode strikkevenner. No No tror vel egentlig aldri at eg kan strikke av noen av disse, de er jo så fine som de er! Alle mine spesielle nøster har sin helt egen hylle på Garnrommet ♥
Det hender eg tar de ut, ser på de, og rydder de fint tilbake igjen 🙂

 

 

 

Knapper? Alle har vel egentlig en eller annen form for knappesamling, ikkje det? I mine bokser finnes det knapper fra lenge før eg ble født, ja helt tilbake da min mormor var ung faktisk! Kan jo ikkje bruke de knappene?? Eller, eg kan og eg gjort det også, i spesielle ting. Har faktisk også ved enkelte prosjekt og anledninger sagt til mottaker at når plagget er for lite eller er utslitt, ja da vil eg ha knappen(e) tilbake *skratt ler*. Gjenbruke vettu haha. Det er rart hvor mye minner det kan være med EN knapp!?! Kanskje du minnes en eventyrstund i bestemors armkrok og du husker ennå knappene i blusen hennes? Ja for i “gamle dager” klippet de jo ut knapper av alt og tok vare på, visste jo aldri når behovet skulle melde seg. SLIKE knapper fikk eg en hel samling av etter min bestemor…
Kan jo ikkje bruke de som sagt.

 

 

 

Ali har vel egentlig gitt uttrykk for at eg samlet på FOR Mye! Akkurat som om det er mulig!? Sier han da! Hekkan, kjenner ingen som samler på mer enn han. Han er vokst opp med at ALT kan brukes….en dag! Han har mer enn én gang fått bevist at akkurat “Den” tingen var god og ha, men han er mye verre enn meg og det er jammen på tide at også han rensker opp i “samlingene” sine. Eg har bestemt at så lenge eg holder samlingene mine på mitt rom kan eg samle på hva eg vil, det er bare det…det begynner å blir litt fult så derfor må
eg nå rydde opp og få orden-IGJEN!

 

 

 

Selv om eg ikkje helt har fått brukt det ennå har eg fått litt dilla på slike bånd. Meningen er å sy det på innsiden av strikkejakker, ja du vet, der hvor du klipper og syr ned kantene. Har ikkje strikket sååå mange jakker i det siste, men Fanajakken min skal få en stilig bånd i allefall…må bare få sydd i den der hersens glidelåsen først…Sukk.
Du kan selvfølgelig bruke slike bånd på mye annet, ja kanskje bare for å stæsje opp et prosjekt litt 🙂

 

 

 

ALT som faller innenfor kategorien “DILLDALL” elsker eg! Å ja da, eg har samlet på melkekartong korker, colakorker, de der sølvringene du vipper av på brusbokser, DORULLER, ja anything som kan samles på og evn brukes til å lage noe annet! Ispinner!! OMG! Kjenner du deg igjen eller??

Hvor ofte står du å vurdere f.eks om det tomme glasset med rødbeter skal i skapet eller i bosset? Mine havner ALLTID i skapet først og når det er fult der så går noen i bosset…Å du? Nutella glassene!!! Elsk på de liksom! De er GENIALE når du lager Julesnop, ja som karameller f.eks. Blir jo skikkelig flotte gaver jo, ja så de glassene går IKKJE i bosset! Elsker også de små plastflaskene som man kan kjøpe Smoothie på hehe Trodde Ali skulle tilte da han så eg samlet i det ene kjøkkenskapet! De er jo f.eks geniale til å ha melk på til kaffi når me skal ut på tur 🙂 Bruker de også til å ha hjemmelaget Ingefær Shot på, jepp….Alt (nesten) bør bruke 🙂

 

 

 

STEINER! Selvfølgelig, skal jo male de 🙂 En dag, i allefall. Nå er eg så heldig at me har et stein“bed” på terrassen så eg slipper å ha de inne, men siden eg fikk masse steinmaling i hus var planen at når oppussingen her var ferdig skulle eg male steiner! Jepp og det står eg ved ennå så snaart må steinene inn og vaskes nok en gang 🙂 Det er sååå mye fin steindekor så eg har en plan for hver eneste stein der ute.

 

 

 

Dette kan jo bli et mareritt inni mellom…Kopper…Problemet er at eg som regel MÅ ha 4 eller 6 stk av samme kopp når eg finner en eg liker – Blir fort mye kopper av det gitt! Dette her er ikkje alt en gang. Ikkje sååå lenge siden eg rensket opp i dette skapet og leverte ei eske til Fretex. Nå er det dags for en opprensking igjen. Siden sist har eg også fått en del Mummikopper…det blir vel NOK en mani vil eg tro. Eg har jo planer om ei egen hylle på veggen til de når kjøkkenet er ferdig og akkurat det gleder eg meg til 🙂 Blir så koselig vettu. Har også en greie med Norges glass, men de tar jo noe mer plass. Fordelen er jo at de kan brukes til MYE, ja f.eks ris, pasta, frokostblandinger, frø, nøtter etc. Skulle jo hatt et Storkjøkken me…i allefall mye større enn det me har

 

Dette er en noe trist samling…Har samlet siden eg var ganske så liten. Har alltid tatt godt vare på de og ALLE permene er komplett! Var et par år hvor me ikkje hadde plass å ha de i leiligheten der me bodde da så eg la de i esker på loftet til min far. Han fikk samboer og hun forsynte seg og lot barnebarna sine LEKE med de! Ja for de kan umulig ha lest de! Snakk om å klare å HERPE permene mine! Jepp, eg ble ganske så forbanna kan du si…Pr nå har eg permene liggende inne på hobbyrommet og har egentlig ikkje plass, aner ikkje hvordan eg skal oppbevare de eller hvor. Ja for de trenger en god plass, har 26 permer og det tar plass kan du si. Prøvde å selge de for et par år siden, men fikk bare skambud så da ligger de her da. Egentlig så vet eg ikkje hva Donald blader er verdt!? Tror gjerne det ligger litt sånn nostalgisk verdi i de for min del. Ingen av mine unger har egentlig hatt interessen heller…Trist, eg elsker jo Donald!

 

 

 

DETTE er vel en av de KOSELIGSTE samlingene eg har! Når eg så bildet eg tok syns eg det så litt stusselig ut, men eg skal love deg; Det er virkelig en solid samling, har en sånn halvstor “Pynte”pose smekk full! Det er brev og kort fra alle dere som har lest og leser bloggen min! I alle år har eg fått litt i postkassen og det er sååå KOSELIG! Utenom dette har eg alle Postkortene eg fikk for et par år siden klister på veggene inne på Garnrommet. I går da eg tok dette bildet ble eg jo sittende UTE på terrassen å lese og mimre. Fant en del kort og brev fra ei god Bloggvenninne eg hadde i MANGE år, dessverre så døde hun for noen år siden, eg ble sittende å lese alt eg har fått fra henne. Virkelig en fin og god dame ♥ Mange gode minner i den posen der gikk. Hadde eg hatt veggplass på Garnrommet kunne eg tenkt meg å laget sånn Collage og rammet inn,
meeen det får bli hvis me bygger ut en dag haha

Vel, dette er noe av det eg har samlet på og samler på fortsatt. Har også en solid samling med Disney VHS filmer, men de ligger på ei hylle i garasjen! Aner ikkje hva eg skal gjøre med de heller. Kommer jo aldri til å se på en VHS kassett igjen og nå er jo planen å tømme TvBenken for DVD`er, ser jo aldri på det heller. Kan jo heller ikkje samle på det, men hva gjør man liksom? Kaster det?? Dib abonnerte på sånn NaturDVD`er i flere år. Har jo en HEL HAUG! Han kommer aldri til å se på de, dessuten kvittet me oss nylig med DVD spilleren da eg kommanderte Ali til å få den ut! Det var nå før me pusset opp stua. Er det egentlig et marked for det i det hele tatt? Tenkte på om det var noe vits å prøve å selge det kanskje? Kjenner bare at det har blitt FOR mye opp gjennom åra, me kan seriøst IKKJE samle på alt! Har prøvd å få Ali til å innse det også, han har nemligen en vanvittig mengde med KLÆR og bruker ikkje halvparten en gang! Hver gang eg nevner det: “Ja, men hvis eg skal bla-bla en gang så kan eg bruke det”. Når det kommer til mitt skap så kaster eg ALT som eg ikkje har brukt på et par år, uten om pysjamaser da. Det får da vær grenser, så da samler eg vel på pysjer også da…*humrer*

 

Søndag morgen gitt og eg skvatt til i senga halv 11!! Så i natt har eg sovet lenge! Hadde alarmen på 09:15, men det var ikkje sjans! Husker ikkje at alarmen ringte en gang. Sånn er det vel når ingen trenger å stå opp for ingen av de er jo hjemme hehe Å jo da, begge ungene klarer seg selv når det kommer til å stå opp til jobb og skole, men eg er alltid en sånn siste trygghet etter alarmen. Det jo si at underbevisstheten min visste dette i dag og overhørte min egen alarm. Eg skulle jo uansett bare opp for å rydde…det er vel egentlig planen da, meen….

 

 

HVA SAMLER DU PÅ,
EGENTLIG??

 

 

Go`klem fra en nysgjerrig Vibbedille 🙂

4 kommentarer
    1. Jeg samler på Triplex og Perlekrepp som bare kan kjøpes på bruktbutikker…Mange år siden de ble produsert. En dag skal jeg lage noe spesielt av disse nøstene, bare til meg!

      1. Ja DET skjønner eg <3 Deilig godt garn, har heldigvis en Marius genser i Triplex! Strikket den i 1993 og den er akkurat like flott 🙂

    2. Alt. Klarer ikke å kvitte meg med noen ting 😂
      Ha ein fine ryddedag 😊 det sko eg og ha gjort, MEN alltid et men.😁
      Akkurat nå har jeg faktisk en god unnskyldning, har sittet å våket i 1 mnd. Mistet først far og så svigermor.
      Men det blir vel til at du inspirerer meg til å rydde, ikke feil det 😊❤
      Ha ein fantastiske dag😊❤

      1. ÅÅåååå <3 <3 <3 Nå trenger DU en pause og passe på deg selv <3 Da skal du ikkje rydde, neida, det kan du gjør til VÅREN 🙂

Siste innlegg