Hvorfor slanker du deg?

 

I dag har eg spist 4 is, hver eneste en av dem smakte fortreffelig! Det er nemligen “Verdens slankefrie dag” i dag, visste du det? Har du ikkje fått det med deg er det bare å stoppe å telle kcal akkurat nå
og kaste deg over go`sakene, chips og ostepop i hjørneskapet 🙂

 

Neida, eg visste ikkje om denne merkedagen før nå nettopp, så grunnen for mine 4 is er ganske enkelt fordi eg hadde lyst på og intet annet, eller…det er jo lørdag og da kan man vel kose seg litt extra? I allfall gjør eg det 🙂 Visste du at det å slanke seg er noe av det verste man kan gjør? Hvis du har vært på slankekur så vet du gjerne hvor vondt det gjør? Ikkje minst hvor stress det i bunn og grunn er? Tenker jo søren meg på mat 24/4 – Å ja, eg har gått på en del slike kurer, spesielt på 80/90 tallet….Om det var nødvendig? Overhodet ikkje, men Allers pleide fortelle oss f.eks at “NÅ er tiden inne for å fjerne juleflesket!”“Bli klar for bikini`n” Tror de driver på med det ennå, alltid en unnskyldning for å slanke seg! “Skal du gifte deg?”“Slik blir du kvitt de siste 5 kg før kjolen/bunaden skal på!” “Slanke deg før ferien!” Hva skal du kjøre i ferien da? Spise og drikke hva du vil? “Kom hjem fra ferien og vær feit!” Sorry….enorm er man vel nå hvis man er større enn “norm”, ikkje det?

Visste du at BMI skalaen ble justert ned fra 29 til 25 på `90 tallet? Dvs du var overvektig om du hadde 25 i BMI! Galskap! Var jaggu ikkje rart at han som solgte meg Cambridge kuren mente eg burde ta av ca 20 kg!! Vel hadde eg lagt på meg etter at eg giftet meg og plutselig ble både ski og skøyter lagt på hylla, men 20 kg!?? Eg fikk kjeft den ene uka fordi eg sto stille på vekta…synderen var noen skarve tørka aprikoser som eg snek ut fra kjøkkenskapet, ja og et par påleggskiver for stilne saltsuget…GALSKAP! Men vettu? En slankekur fucker litt med hodet på alle og en hver. For de som ikkje husker eller har hørt om Cambridgekuren så var det 3 pulverposer pr dag som skulle røres ut i melk, var du extra streng (flink?) rørte du de ut i vann….Sultekur, ingenting annet, men ja eg tok av mer enn de 20 kiloene – Uansett hva eg setter meg fóre så går eg stort sett helhjertet inn for det….Hva skjedd så i månedene etter denne vidunderkuren? Ja når eg ikkje lenger trengte å drikke det fordi eg nå ble sett på som “normal”størrelse? Ha! De noen og 20 kg + en del extra klistret seg rimelig kjapt over alt på kroppen!!! Takk og pris så var Herbalife like om hjørnet så det var bare å kaste seg på å sulte noen måneder til…
Yo-Yo slankinga var der med et faktum!

Helt tilbake til tenårene har eg erfaring med slankekurer, ikkje fordi eg trengte det, men fordi eg hadde litt flere kilo enn de små spirene eg gikk i klasse med. Irriterer meg ennå for eg tror alle disse kurere har gjort noe. Eg mener: 14 år og eg ble sendt på Grete Roede? Eg trente mye, ja mer enn gj.snittet – Helt klart at eg var noe større enn de andre jentene – Hørt om muskler, sier eg bare hehe Da eg var 16 ødela eg kneet og måtte ha en kneoperasjon som krevde opptrening etterpå. Av den grunn startet eg på Helsestudio, eller treningssenter som det heter i dag. Sammen med en fysioterapaut skulle eg trenes opp og komme meg tilbake på bla skøyter….Ble hektet på Fitness i steden for, DA snakker med matregime! Det var nå i det minste mat da, men altså...Det å ha kokt torsk og eggehvite i matboksen var slettes ikkje alltid like populært…Husker at eg da fikkkjeft for å ha spist en halv banan for lite…Til slutt endte eg opp dehydrert og utslitt på legevakten…

Det som irriterer meg mest med slankurer er alt som er forbudt, hvorfor skal det være forbudt? Hørt om å spise med måte? Ikkje sant? Rett og slett bruke sunn fornuft. Hvis man sprakk på en slankekur, f.eks å ha spist en sjokolade eller bare spist masse karbo for å få hodet på plass da var løpet kjørt…
man ventet til det var mandag igjen for å starte på nytt…For et liv!

Hvorfor ikkje bare spise det man vil og ikkje gi opp? Bare fortsette med de gode vanene allerede dagen etter på? Ja eg har spist 4 is i dag, SO?? De smakte nydelig, men det betyr ikkje at eg gjør det i morgen også. Eller…HALLO! Eg slanker meg jo ikkje *ler* Ikkje har eg tenkt å gjøre det heller – Aldri mer! Det er så mye annet du kan gjøre enn å slanke deg, trene f.eks? Gå tur? Klatre til topps på en fjelltopp? Ja og så kan du spise deg god og mett flere ganger om dagen UTEN å ha dårlig samvittighet.

Eg vet du har hørt det før (Mulig også du ble irriteret av å høre det?) Å miste noen kg er KUN et regnestykke: Bruk flere kcal enn du spiser, og vet du? Det er ikkje så vanskelig. Du kan begynne med å kutte ut chips, brus, snop og sjokolade – Satt på spissen er ikkje det matvarer me trenger. Dette betyr ikkje at du aldri mer skal spise det,
ALT med måte.

De siste 20 årene har fett av noen typer, som meierifett og rødt kjøtt vært tilnærmet “Gift” for min kropp – Eg blir veldig kvalm, ja lammende kvalm faktisk – Noe eg også blir av chips. Å ja eg har spist det likevel, spesielt i helgene….Ååå en pose med Sørlandschips er digg og eg har tatt konsekvensene, men ikkje nå lenger – Det forholdet er enn så lenge slutt. Siden før jul har eg verken handle chips eller sjokolade – Det var mitt valgt og ingen sa eg måtte gjøre det. Etter at mor mi døde spurte jo som du vet storesøs om eg hadde lyst å begynne å gå tur med henne, det sa eg ja til og på så mange nivå angrer eg ikkje.

Etter at eg fjernet skjoldbruskkjertelen har eg eg lest meg opp på at mel og sukker er noe man med lavt stoggskifte bør kutte ut, rett og slett for en bedre helse. Eg har siden 2014 tenkt at det er bare stress…Da var eg ganske normal på vekta så eg brydde meg ikkje, brydde meg heller ikkje nevneverdig om at magen blåste seg opp som en halv melon hver gang. Sååå slutte eg å røyke og suget på “noe” begynte å melde seg…småspising ble et faktum…Eg som frem til da fungerte på et realtivt skralt kosthold pga magen…Før eg visste ordet av det ramlet hetetokter og hormonkjør rett i hodet på meg og eg kjente at den ene kiloen etter den andre snek seg rundt mage og hofter….! Skremmende hvor fort de kommer på, ikkje sant?? Kort fortalt: Når storesøs ville ha meg med på tur tenkte eg at NÅ har eg sjansen!! Eg må benytte meg av muligheten! Fra midten av januar kuttet eg ut mel og sukker, ja t.o.m den sukkerfri Cola X. Dette innebar også at pasta galant forsvant, brød har eg ikkje spist på ca 2 år så den var greit. Siden også ris gir smertefulle luftplager forsvant den også. Grønnsaker har alltid vært en stor del av hele husholdningen sitt kosthold så den var i boks, men hva mer skal eg da spise? Eg tenkte at eg trenger god nærning for å kunne være aktiv, havre har blitt en stor del av kostholdet, det samme har byggryn, frø og nøtter. Høres ut som et smalt kosthold, eg vet…Det er stort sett Ali som lager middag her i huset, eg spiser som regel av hovedretten som pleier å være kylling eller fisk. Pasta, potet eller ris erstatter eg med extra mye grønnsaker eller at eg lager noe med byggryn. Eg har ei hel hylle med Fun Light og Zero så Cola X har eg kun et glass av til en god middag f.eks. Prøv med dette: Et stort glass, fyll det med isbiter, ha opp i en god Fun Light (Kan anbefale Vannmelon) fyll så på med Boble Lime….Ahaaa det slår en hver Cola rett i bakken!

Sannheten er at eg har aldri spist så godt de siste 20 årene som nå, luftsmerter og oppblåst mage er en saga blott og eg føler meg bra! Noe annet som kan være lurt er å ikkje overspise, selv om man spiser fornuftig. Lag deg noe du syns er godt, spis og kos deg, spis deg mett – Ikkje mer enn det. Spiser man bra er man også mett mye lenger enn easy fix måltider. Har eg søtsug? Nop! Når eg virkelig skal kose meg, som i dag…Ja da spiser eg mer enn gjerne 4 is helt uten dårlig samvittighet! Cluet er å ikkje gjøre det hver dag. Til middag i dag feks spiste eg kylling. Som tilbehør skar eg en stor paprika i store biter, det samme med en løk, en neve sukkererter og selleristenger – Dette steikte eg og blandet inn byggryn som eg hadde kokt. Tilsatte en del chili og godt krydder – Jammy! Restene tar eg i en boks i kjøleskapet så kan det bli f.eks lunsj i morgen. Brød har lenge vært byttet ut med frøknekkebrød. Ellers har eg alltid vært glad i cottage cheese, det blir noen dager frokost sammen med hjemmelaget Granola, vanilje kesam og blåbær – Ellers er havregrøt eller havresmoothie fast på turdager 🙂 Poenget er at du skal spise mat du liker og som gjør deg godt.

Om eg har slanket meg? Slanker meg ikke + at eg har alltid hørt at det er tilnærmet umulig å gå ned i vekt med lavt stoffskifte…? I allefall vanskeligere. Eg går mye tur og av den grunn har det forsvunnet noen kilo. Takk og love for tyngden min (hehe) så brenner eg flere kcal enn turfølget *ler* Dette er heller ingen “kur” eg skal slutte med,
for som du nå vet så slanker eg meg ikkje 🙂

 

 

 

SÅ, HVORFOR SLANKER
DU DEG?

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

6 kommentarer
    1. Jeg slanker meg ikke. Men jeg reduserer vekt.
      Jeg er født slank, men fem svangerskap, en hjerteoperasjon og ekteskap med en kokk gjorde sylfida om til ei diger, feit kjerring. Veide 136 kilo på det meste.
      Hvorfor jeg forsøker å redusere vekt, hvert gram teller har jeg hørt, har rett og slett med helse å gjøre.
      Jeg ar alltid hatt et ønske om å bli gammel, skikkelig gammel.
      Da er høyt blodtrykk og Diabetes en dårlig kombinasjon. Det gir dårlige odds for å bli 100.
      Jeg har ikke tro på mirakelkurer eller pulver.
      Jeg tror på å spise vanlig, sunt og variert. Droppe baconpølsa og colaen, og begrense kaffe-latten til jeg virkelig har fortjent den.
      Og så er det et regnestykke man må bruke opp de kaloriene en stapper i seg og litt mer. Jeg er god i matte.
      Så jeg tror på å bevege meg mer og spise mindre av det jeg egentlig ikke behøver.

    2. Jeg slanker meg ikke. Har begynt å trene, ikke for å bli slankere, men for å holde meg oppreist også etter fylte 60 (om 3 år). Jeg spiser for mye sjokolade, hver dag. Ikke bra. Ikke fordi jeg legger på meg, jeg gjør ikke det fordi jeg trener og ikke spiser mye annet. MEN det er ikke sunn livsstil 😛 Jeg trenger ikke så mye sukker. Og har sikkert ikke godt av det.. Men jeg er helt “hekta”..

    3. Jeg slanket meg etter beskjed om at jeg kom til å dø innen få år om jeg ikke gjorde noe, hvilket holdt på å skje ved flere anledninger. En opplevelse som sitter godt i minnet var å være i ei lita bygd i Spania uten kommunikasjon med omverdenen, livet passerte faktisk i revy, luftveiene var fullstendig blokkerte. Hvis jeg ikke skulle klare en kraftig vektreduksjon var trakeostomi alternativet. Ikke faen. Ble tildelt cpap også som jeg ikke greier hundre prosent å bruke da den trigger opplevelser fra overgrep i barndommen og gir panikkangst og klaustrofobi. Jeg slanker meg, det gjør livet bedre, jeg er gladere, mer energisk, får gjort mer, mindre utslett, færre anfall.. listen er lang. Og det gjør ikke vondt å slanke seg, det ligger i hodet.

      1. Når eg ref til at det er vondt å slanke seg er det bla disse “Kurene” eg nevner. Når man snakker slankekurer er det noe man gjør over kortere tid og mister flere kg. Da er det som kjent vanlig at kg kommer tilbake når man vender tilbake til “vanlig” kosthold. Da er det på mange måte bedre å endre det vanlige kostholdet og la det bli med det. Kg man tar av over tid er enklere å holde unna siden man ikkje skal tilbake til det vanlige kostholdet, man opprettholder på en måte en ny normal 🙂 Hvis man da legger til en form for trening trenger man ikkje sulte seg for å oppnå resultater.

Siste innlegg