JULA ER MAGISK

Selv om Jula garantert kom brått på for ganske mange er det viktig å også sette seg ned å tenke at Jula, ja den er faktisk NÅ den! Helt ærlig? Hva har du igjen for å stresse? La meg nå se…Hmm…Vel, potene er nok garanert klar til å bli skrudd på kl 16.20 på Julaften, X-antall grønnsaker er skrelt og klar i gryta og selve hovedretten er nok også helt klar og det eneste du mangler er gjestene. Hva med deg da?? Eg vet av erfaring etter å ha sett diverse Julaftenvertinner/verter i aksjon opp gjennom at den som har stått på hodet og vel så det i hele desember sitter og er fullstendig utslitt når det endelig er klar for middag! Det eneste mangen faktisk ser frem til (men ikkje tør si høyt) er Romjula! Når alle selskapeligheter er i havn og alle er benådne, DA er det ganske mangen som nyter det og slenger beina høyt og luffer rundt i raggsokker og pysj 🙂 Det er jo da ikkje slik det bør være?? Ja at man skal være fullstendig EXHAUSETD, Eller er det bare meg?

Misforstå meg riktig, men eg har opplevd GANSKE mangen Julafter og Juledager med HELE familien på en tid da familien var ganske så stor! Ja me var vel sjeldent under 20 “mann” til bords og du kan jo da også tenkte deg DET PakkeHavet som ruvet under Juletreet!! Det å gå rundt Juletreet ble veldig ofte ikkje aktuelt før etter at Julenissen hadde vært der…Fikk sjelden med meg hva andre fikk, det å få med seg hvordan egen gaver ble mottatt hos de andre var tilnærmet umulig å få med seg og det var liksom hele tiden en type “støy” i luften fordi det var mangen som alltid lo eller pratet. Det var ikkje et ukjent fenomen å sovne i bilen på vei hjem sent på kvelden og ennå var det både 1. og 2. juledagen igjen med likedan festligheter. Så ja, Jula kan absolutt være en hektisk og “drenerende” tid.

JA, eg ELSKER Jula! Klart eg gjør! EG er en SKIKKELIG Julete person, garantert mye mer enn resten av de eg er i slekt med, men likevel er det eg med min lille familie som har trekt oss ut av ALT! Eg liker ikkje stresset som følger med, eller egentlig så “følger det ikkje med”, det er noe hver enkelt gjør selv. Det har eg ennå ikkje helt skjønt!? Å jo da, eg har selv vært i full jobb og mer enn det OG hatt små barn + eg har studert og bodd utenbys mens eg hadde Amira liten, men eg har ennå til gode å huske at eg stresset og eg kommer nok heller ikkje til å gjøre det i fremtiden. Uansett så blir man ferdig med det man vil, man MÅ ingenting – Det er i allefall det eg lever etter. Isteden for å stresse frem grå hår er det bedre å bare la være med enkelte ting, ja for Jul det blir det uansett og så er det jo også stor betydning av hva man setter høyest?? Hvis det viktigste er at ALT er tilsynelatende perfekt, ja da må du vær så god bare stresse, eller er det viktigste å finne roen og heller bare kose seg gjennom hele desember og HA TID til det man vil og syns er det viktigste? Tror du vet hva eg foretrekker! Derfor forundrer det med at sååå mangen utbryter i disse dager at de er sååå stresset, de har IKKJE tid og det er sååå mye som skal gjøres, ingenting er gjort osv osv osv. Vel, det er mye som ikkje blir gjort fordi man nettopp stresser f.eks.

Vil vel si det at om man ikkje TAR seg tid ellers i året så er virkelig desember en måned da man bør ta seg tid! Ta seg f.eks tid til å minnes, det kan være så mangt, men å ta seg tid til å bare være, nyte og ikkje minst, men MIN favorittsyssel: Å KOOOOSE  Eg er sååå glad for at BEGGE ungene våre har arvet det “genet” 120%!! KoseGenet  Ser bare nå når DibHassan f.eks har travle dager hvor han kommer hjem mye senere enn vanlig, omtrent før han har kommet inn dørene er han allerede i pysjen! Amira er likeså, godt opplærte begge 2 🙂 Selv om mangen syns det er fullstendig uanstendig å gå i pysj hele jula så er sannheten den at man oppnår en egen ro bare ved å ta på seg en pysj 🙂 Det tok heller ikkje lange tiden før etter me var gift at også Ali innså magien ved å ta på seg en pysj 🙂 Flere som eg kjenner hadde hatt godt av å gjøre det samme *fniser*, Hmm kanskje eg bør gi de en skikkelig Flanellpysj neste år…??

Uansett, nå er det kun 2 dager til Jul og her i heimen råder det fred og ro! Det er slettes ikkje plass til mas, styr, klaging eller STRESS! De som pleier å dukker opp her før Jula ringes inn pleier alltid å si: “Ååå det er så herlig å komme til dere fordi da slapper eg så godt av” Det er noe som gleder i allefall mitt hjerte 🙂

SÅ ja, la meg si det sånn; Selv om me har valgt å feire Jula alene, hele jula 3 dager til ende så er døra alltid åpen om noen har lyst å poppe innom 🙂 Er du en av de som gjerne pleier å kjører forbi så er du mer enn velkommen innom på både kaker, snop og kaffi 🙂 Det pleier eg å være åpen for hele året og nå er det 9 dager igjen av dette året så har du lyst er det bare å dinge på døra. Har ALLTID tid til noen timer skravling over strikketøy og litt go`saker. Ingenting er som et spontant besøk 🙂 Ho Ho Ho

I øyeblikket nå så settes det Lasagne i ovnen, Dib er på vei hjem fra jobb. Salat og hvitløksbaguetter står klar på benken og mens me venter skal eg fyre opp X-antall lys i stua og da blir det så kos atte 🙂 Eg har vært effektiv i dag ser du og eg har 8 liter IngefærShot som står til kjøling så det er i allefall i rute 🙂 Resten av kwellen blir eg å finne her under teppet foran Tv`en med strikketøyet i fanget 🙂

Kos deg du også og TA DEG TID til å kose, 1.januar kommer før du aner det!

 

LAG DEG EN
MAGISK KWELL

 

Go`klem fra ei Vibbedille med Julestemning  🙂

0 kommentarer

Siste innlegg