JULEGLEDE Nr 4 – Garn og Perler

Reklame | Rito Garn&Hobby, Sømsenteret og House Of Yarn

 

Da var siste søndagen i advent her og eg har 3 Gaver som skal gis bort 🙂 Det har vært utrolig kjekt hele desember, mye herlig lesestoff for meg i kommentarfeltet ♥ Håper at dere også har koset dere selv om ikkje alle har fått gaver – Skulle veldig gjerne ønske at alle kunne få, men det lar seg jo ikkje gjøre dessverre.
Da er det bare å ønske LYKKE TIL for siste gang i år 🙂

 

 

 

 

Fikk også ordnet en perlegave fra Rito Garn&Hobby siden eg vet at mange av dere har funnet tilbake til perlegleden. I den pakken får du en Stor boks med masse perler + boka Perlejul av Anja Takacs ♥
Så ja, neste jul kan også du Pynte Inngangspartiet 🙂

Hvis du ønsker Perler + Bok OM du skulle vinne, skriv det gjerne i kommentaren din 🙂 Er jo ikkje alle som vil har perler…eller garn 🙂 

 

 

 

 

Fra Sømsenteret har eg nok eg deilig pakke med 6 nøster Flora og 2 nøster Kidsilk.
Her kan du virkelig meske deg med deilig farger og et veldig drøyt garn 🙂

 

 

 

Sist, men ikkje minst; Deilig MAYA fra House Of Yarn. Liker du Påfuglgarnet, men misliker røytinga?
Vel, da er dette garnet midt i blinken 🙂

 

Tja, hva lurer eg så på denne siste adventsøndagen…? Hmm JO! Har du et minne fra da du var liten som du husker veldig godt? I forbindelse med Jul? På godt eller vondt. Eg har et minne som eg egentlig ikkje skjønner skal være så spesielt, det må jo være det siden eg husker det så godt. Den var den julen eg var 6 eller 7 år ca, eg fikk en Matchbox Bil Ambulanse og en elektrisk heisekrane (en sånn høy gul en)!! Eg glemmer det aldri og husker det som det var i går. Ble aldri lei av å leke med det, ambulansen hadde også en bitte liten båre som eg kunne ta ut og inn. Eg er ganske sikker på at eg har opplevd større hendelser enn det i min oppvekst,
men denne julaften står som klistret.

 

Ok, denne gangen blir det trekning Fredag 25.desember, altså 1.juledag. HVIS om atte eg skulle glemme det ut, du vetnår julemiddagen går inn forsvinner all fornuft! *ler* Bare purr i meg i så fall 🙂 

 

Til slutt vil eg bare presisere at det KUN er kommentarene her inne på bloggen under dette innlegget du nå leser som er med i trekningen. Siden det hver gang blir en del balluba fordi mange ikkje kan skjønner hvorfor ikkje FB kommentarer kan medregnes, så skal eg forklare: Dette innlegget blir delt på Twitter, Pinterest og ca 25 grupper på Facebook, HVORDAN skal eg kunne holde styr på alle kommentarene som kommer over alt!?? Iiikkjeee sant 🙂 Da er me enig: Ønsker du å bli med kommenter rett under her.

 

 

 

 

Planen i dag var jo å ta turen rundt til alle naboen med disse pakkene her, men eg har hatt besøk +
at været er litt ræva 🙂 Tar det i morgen 🙂 Ble jo ganske koselig disse til å henge på dørene 🙂

 

 

 

…og SÅÅÅÅ! I går kveld kom eg over dette: SALT KARAMELLSAUS ♥ Det er jo bare så digg og eg elsker det!! Det var superenkelt og tok max 10 min å lage! Eg bruker Denne Oppskriften til Ida Gran Jansen 🙂 Kan virkelig anbefale denne, spiste noen skjeer av den i går!! Gjett om eg skal kjøpe vaniljeis i morgen JuHuuu

Men ok, nå er det kwell og beina skal høyt!

 

 

KOS DEG OG HA
EN HERLIG KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

103 kommentarer
    1. Nydelige Maya garnet!
      Min 4. jul i 1974, fikk jeg ett kosedyr, ei katt med ekte kaninpels. Ja det var lov da. Den katta har jeg enda. Aldri har vel ett kosedyr vært så elska.

    2. Det var julen i 95, mormor hadde dødd på sommeren og mamma orket ikke feire hjemme. Vi feiret hos grandtante og grandonkel, som er som besteforeldre. Fikk fiskestang, og den har blitt mye brukt! Og det pleide mamma å gjøre sammen med mormor ❤ Og hun bodde på loftet hos oss, jeg og broren min delte rom der. Litt lignende sånn som du vel hadde der?

    3. Heldige E dei som vinn uansett. Her i huset både perle og strikkes.

      God Jul til Deg og Dine Gro Vibeke❤️
      🎅Klem fra meg og mine

      Ja God Jul til dere blogglesere også

    4. Mitt juleminne er vel fra ungdomsårene 😊 i midten på åttitallet var det populært med rutete skjorter,så det ønsket jeg meg. En dag jeg var alene hjemme måtte jeg bare snike liiitt i pakkene 🙈 Der lå drømmeskjorta. Det ble en kjedelig julaften,jeg visste jo hva jeg fikk………😆 sniker ikke i pakkene lengre 😆

    5. Juleminner ja…. husker et år, da fant jeg gjemmestedet for alle pakkene. Da var jeg nok en ” rampenisse”. Jeg smugtitta på nesten alle gavene. Ble med den gangen, for det ble jo ikke stat å pakke opp.. visste jo alt. Ris til egen bak😁
      Så øye koselige ting til naboene. De får seg en bra overaskelse tenker jeg… en god overaskelse..
      Hvis jeg kan ønske meg garn så er det garnet fra sømsenteret. Kos deg 4 søndag i advent. Jeg skal prøve å våkne og snart dra på jobb.🥱👍😃

    6. Så herlig 😍 beste juleminner mitt er julen eg var 8 år… Eg fikk sykkel til jul 😍 den var gullfarga og eg var så stolt 😍 mamsen og papsen hadde laga en skattejakt til meg og denne var i enden 🎅💖
      Flora garnet prøvde eg for første gang for ei stund siden, så mykt og godt 😍 og drøyt 🤓 uansett hvem som vinner, så er det en fantastisk ting du Gro har gjort for mange her 😍😍 ikke minst alle de gode oppskrifter og mønster du har delt med oss 😍 så tusen takk for det💖 og ha en strålende kveld 💖

    7. Eg hugsar godt julebildet som skulle takst av osd søskena! Men yngste søstera vår stakk av heile tida. Ho var vel sånn 1,5 år. Så det julebildet vart med tre ungar i staden for fire😂

    8. Har mange gode minner fra jul på landet hos besteforeldre, selvom årsaken til at vi ofte var der var at pappa jobbet ❤️❤️❤️

    9. Vet ikke hvilket år det var, men tror jeg var sånn 5-6år, vi var på middag førstejuledag hos farmor og farfar, min søster, søskenbarn og jeg var nede på et rom å lekte, plutselig kommer min farfar som hadde kledd seg ut som julenissen utfor vinduet og styrer på før han går inn, av en eller annen grunn blir jeg nok skremt og begynner å grine, var utrøstelig en liten stund. hva som skjedde etter på husker jeg ikke helt. Slik jeg kan huske så har jeg aldri vært redd for nissen,

    10. Hvis jeg skulle være så heldig og vinne denne gangen, kunne jeg virkelig tenkt meg perlepremien.
      Har noen barnebarn som jeg er sikker på ville elsket det.
      Når det gjelder juleminner, må jeg bare si at jeg ikke husket en spesiell jul.
      Jeg er 71 år, og husken er ikke som den var.
      Jeg vet jo at mamma og pappa ikke hadde så mye penger den gangen, og det var nok ikke så spesielt.
      Men vi hadde det bra, og fikk både julegaver og god mat. Og når julen var over, kan jeg huske at vi koste oss med å spise resten av julekakene og drakk melk til.
      Vi hadde vel ikke så store krav den gangen.
      Og når jeg ser hvilke hauger med julegaver det har blitt, så får jeg nesten flau smak i munnen.
      God jul til deg og familien Vibeke.

    11. Det beste juleminnet mitt, er den gangen jeg var 11 år, og fikk både fotoapparat, spark og nye ski😍 mamma jobbet på danskebåten, og var mye borte🥺 Men denne julen var hun hjemme, og det er en av de beste julene jeg noen gang har hatt, men flotte gaver, og det beste av alt, være sammen med mamma❤️ Det er nå 11 år siden hun døde, og savnet er like stort hver dag❤️

    12. Er imponert over alt du får til i denne førjolstida! Her tek vi det meir med ro, kreftene bestemmer……dessverre. Men, meir garn til heimen seier eg aldri nei til:-).
      Ha ei rektig god jol du og dine!

    13. Hei.
      Jeg tror ikke jeg har noen skikkelige juleminner. Så jeg må nok bare slå det fra meg klarer ikke å tenke på det.
      Nå i dag fikk jeg vertfall stekt krumkakene mine dem ble ikke slik dem skal være men med glass til noen og noen flate og noen som sigarer. Men det er smaken det kommer ann på ikke hvordan dem ser ut pga når jeg bare har ei hånd som funker og den høyer er i gips så ble det bare slik. Så nå er jeg ferdig med baking til jul.
      Men heldigvis har jeg funnet ut det med strikking selv om jeg har gips på hånden om jeg ikke hadde funnet ut det så hadde jeg vel gått på veggen.
      Du er så flink og det er så moro å lese alt det du får til og får gjort.
      Ha en fin kveld.
      Klem fra meg.

    14. Hugsa eg skulle bere papperkakehuset frå kjøkken benken til bordet for vi skulle knuse det, bror min og venninna mi satt klare med hammer. Men eg mista det i golvet så den knusinga kom litt før enn beregna.

    15. Husker julaften 1977, vi feiret den hjemme hos min søster. Jeg var 14 år og var julenisse. Glemmer nok aldri det at jeg skremte mine to nevøer 1 og 3 år gamle. Hadde nissemaske med skjegg og en rød jakke på meg. Dem ble livredd julenissen. Da dem ble litt eldre så syns dem det var litt morsomt den gangen 😀

      Ønsker deg en god Jul

    16. Herlig jeg er med denne gangen. Ønsker meg alt…hehe…

      Juleminner fra meg er 2. juledag. Vi (mamma, pappa og 3 brødre og jeg bodde i huset til bestefar. Hver 2. dag jul kom alle i slekta på besøk på kaffe og kaker og gang rundt juletreet. Vi var såpass mange (bestefar hadde 9 barn) + alle barn der igjen.. at det ble 2 ringer rundt treet. Min onkel spilte trekkspill, og min mann til min kusine klarinett! Og vi sang alle julesangene. Dette er veldig god minner å ta med seg her i livet. Vi flyttet da jeg var 16 år og da ble det også slutt på julefesten. Min bestefar døde 2 år etterpå…God Jul….

    17. Har alltid hatt et behov for at det skulle være snø på bakken på julaften, derfor husker jeg spesielt et år da jeg var yngre at det var helt bart på bakken 23. desember. Var ganske nedenfor da😅 heldigvis da jeg våknet 24. desember var det et tynttynttynt lag med snø på bakken, og da var jula berga for en liten jente🙈😂🥰 krysser fingrene for Perlejul neste år siden jeg fikk øynene opp for perling tidlig denne uka (ergo litt sent for å bestille og perle alt jeg ville perle. Men fikk ordnet meg et lite hus)

    18. Longsen som blei hengt opp,e det æ huske best.Åsså netter da æ skulle avsløre godtenissen.Sov godt bestandig. 😂 Den beste gaven æ huske godt e en grønn duk med ekorn,2 spiseskjeer å læsta,fra farmor.Ho hadde dårlig råd,å henta i skuffan sine.Her er det sakte julestria.Men blir sikkert ferdig til jul med det som skal gjøres.Ikke noe stress. 😂 Ha ei flott tid med dine. 🎄

    19. Hei 🤗
      Akkurat landa i go’stolen min etter ei lang arbeidshelg med masse julekos og god mat 🤶🎅
      Mitt barndomsminne er at vi venta på gammeltante Alfhild som kom med toget fra Levanger og som bodde hos farmor i 2.etg hjemme hos oss. 😍Det var alltid stas når hun kom… Husker den lille nette dama som kom med kofferten sin full av gaver..🤗 Den kofferten står forøvrig til pynt i gangen her hos meg og minner meg om henne ❤ Ha en fin kveld og ei fin uke 😍🤗

      1. Jeg husker julelysene bestefar hadde med fra USA på 50tallet. De vsr i forskjellige farger og det var væske inni dem som boblet når de ble varme. Helt nydelige. Minnet jeg har om dem er nok fra begynnelsen av 70 tallet da jeg var 5-6 år.

        Jeg tror jammen jeg må prøve den salte karamellsausen. Søtt og salt sammen er jo livsfarlig godt.

    20. Juleminner kan være så mangt.
      Med en kreftsyk mor endte det utrolig nok opp med innleggelse på sykehus tidlig i desember, permisjon i jula, og oftest min fødselsdag den 17. , for så å møte til operasjoner så fort jula var over. Dette gjentok seg i 1958,-60, -62, -62 og -66. Ble jo litt stillegåing i dørene da. Men hun kom jo alltid hjem igjen etter en måned eller to. Og levde helt frem til 2017, 95 år gammel. Dette satt vel sine spor i et barnesinn.
      Et annet og desto mer “komisk” juleminne er en av de pliktmessige 1. dags middagene hos farmor med hele slekte tilstede. For hvem torde vel sette seg opp mot en gammel dame? Som 16 åring møtte jeg senere fordi jeg måtte ta en pillemix for migrenen. Ved ankomst blir jeg servert det obligatoriske glasset med akevitt, uten tanke på kombinasjonen av sterke medisiner og alkohol. Noe vi alle var klar over ikke skulle kombineres. Fyllesyk nesten en hel uke. Noe vi har ledd av mange ganger i ettertid når vi mimer og husker tilbake. Og noe godt kom det ut av den historien. Jeg ble vel nesten avholdskvinne av det.
      Nå vil jeg rette en stor takk til deg som er så flink til å spre glede, og ønsker deg og dine en flott julefeiring.
      Klem fra Liv

    21. Det beste var å bake pepperkakehus, for så å knuse det på julaften.
      ❤️🎄🤶🏻🎅🏻🍀🦄❄️

    22. juleminne jeg husker best, er den gangen jeg var med mamma i kjelleren på juleaften. Vi skulle hente hjemmebrygget øl.
      Og da vi var på vei opp trappa kom nissen. Da fikk jeg se at nissen hadde samme støvlettene som tante. Damesko….
      Det var nok det året jeg slutte å tro på nissen. 🙂 Ønsker deg og dine en riktig god jul og et bedre år i 2021.

    23. Forrige gang det var populært med Ball gensera så ønska eg selvfølgelig det. Istedenfor så fikk eg en blå silkelignende bluse…i gammelkjærringstil. Blusen hadde no en fantastisk flott blåfarge,men vart aldri brukt

    24. Prøver hardt å finne spesielle minner, men det jeg husker best er at mine besteforeldre feiret jul anna kvert år hos oss, og anna hvert år hos min tante med familie. På kvelden møttes vi ofte alle hos en av oss, for å snike på hverandre sine gaver og spise snacks. Det gikk mye i nøtter. Og at vi ikke hadde julestjerne i toppen av treet, men ett fargerikt spyd.
      Prøver å lage tradisjon og minner som mine 3 barn skal huske og ta med seg videre.
      Ja, og så prøve æ og prakke på de masse perling.

    25. Jeg har ikke et spesielt juleminne, men jeg husker atmosfæren fra julaften. Juletreet som skinte, stearinlys som brant, pinnekjøttmiddagen, alle kaker og snop på bordet og opp-pakking av gaver 🤶🏻🎄🎅🏻 Dette har jeg forsøkt å videreføre til mine barn 🥰

    26. Ett av mine juleminner som stikker seg ut er det året jeg fikk barbiehus, det var ett elsket barbiehus som ble brukt til det raknet i alle ledd😂! Jeg husker ikke mer, var så opphengt i det huset!

    27. Husker den julen eg va 8 år da fikk eg gitar, har aldri lært å spille😂. Tror de som gav meg den angra resten av julå for eg «spelte» hele tiden. Ha en fin fin jul og glede meg til å følge deg videre i 2021😊

    28. Hei

      Julen da jeg var 7 år hadde jeg meslinger. Det førte til innetid, og besteforeldre etc kom innom for å hilse på. Av farfar fikk jeg en gul plastklovn fylt med snop. Husker det gjorde sterkt inntrykk at farfar hadde kjøpt noe spesielt til meg. Det var farmor som pleide å gjøre diverse innkjøp. Dette var julen 73, men klovnen ser jeg for meg enda. Fikk nok en del andre ekstra julegaver det året, men de husker jeg ikke.

      Ha en fin julefeiring. Hilser nok innom både en og tre ganger før julaften 🥰❤️

    29. Beste juleminnene er fra barndommen , lukten, spenningen og gavene 😊 nå er de gode minnene fra de julene jeg har fri fra jobb og kan feire hele dagen sammen med barna.

    30. Fint garn til give away. Har aldri prøvd perling… min minne er at eg fikk en oppblåsbar santa. Den likte eg veldig gid, var like stor som meg. Var sikkert 5 år da. Lenge sida…..

    31. Den julen jeg var 10 år, fikk jeg en pakke med marsipanfigurer. Det var det beste jeg visste, jeg gjemte den under senga for å spare så den skulle vare lenge. Jeg sparte og sparte og når den endelig ble spist langt utpå våren så smakte den så vondt. Nedtur😂

    32. Mitt juleminne må være når jeg fink rebus og i enden på den var det dukkehus 🙂 som jeg hadde ønsket meg lenge, lukten og atmosfæren.

      God jul til deg og dine

    33. Husker godt min mor, som var hjelpepleier, av og til måtte jobbe kveldsvakt juleaften. Da ble det ikke ordentlig jul 🤶🏻

    34. Det var julen 1977,jeg var 10 år og faren min havnet på sykehus rett før jul med sprukket tykktarm.Kom hjem på permisjon (mest sannsynlig pga at sykehuset ville ha minst mulig pasienter å passe på i jula).Han var nok egentlig altfor syk til å være hjemme fordi han tålte jo absolutt ingenting støy eller lyder.Kunne ikke knekke en nøtt før han kjeftet!Skjønner jo dette som voksen men det var tøft for en 10-åring!
      I ettertid viste det seg at han var så syk og fikk så sterke medisiner at han ikke husket å ha vært hjemme i julen en gang.Hadde nok vært til alles beste om han hadde fått være på sykehuset i jula.

    35. Eit godt minne frå barndomen er den Jolafta når me tre søstrene fekk kvar si dokkevogn! Det var stor stas når mormor og morfar kom trillende med tre fine vogner. Me kunne ikkje tru våre eigne auger🙂 god jol i huset Vibbedille, takk for triveleg blogglesing i året som har gått.

    36. Husker spenningen på lillejulaften når vi hengte julestrømper på senga, for at nissen skulle fylle den med julegodt 🎄🤶🎄God jul 🎄🤶🎄

    37. Jeg husker jeg var veldig misunnelig på lillebroren min som fikk en diger pakke på julaften, her snakker vi størrelse STOR. Mye større enn min pakke 😅. Dette er over 50 år siden. Jeg tipper jeg var 8-9 år, han er to år yngre enn meg. Pakken ble åpnet og inni var det papir og stadig nye, mindre pakker (og noen klementiner på veien). Til slutt satt han igjen med en liten pakke som inneholdt en klokke, tror det hadde vært onkelen min sin. Min bror var stolt eier av klokke mens jeg syntes det var dårlig gjort å lure han med en så stor pakke 🤶.

    38. Juleminne? Har maaaange så blir usikker på hva jeg skal nevne.
      Magien når min søster og jeg listet oss ned av loftet tidlig, tidlig julaftens morgen, åpnet døra inn til stua og der sto juletreet pyntet. Eller den julen vi fikk nye skotskrutete foldeskjørt, sydd av mor i sene nattetimer.
      Og et minne til, antagelig fra jeg var ca 5 år, min bror et par år eldre. Mor hadde kjøpt ferdig dukkehode og sydd meg «verdens fineste dukke». Min bror og jeg lekte, han var lensmann og halshogde dukken fordi hun var en forbryter.😫

      Det dukker opp så mye når jeg sitter sånn og mimrer.
      Og du, om jeg skulle vinne så vil jeg helst ha garn.

    39. Må bli den jula(hugsa ikke årstall) mine foreldre sto som ledere for årets juletrefest 2 juledag på samfunnshuset i Lundagrendi i Skjåk. Min tante og onkel var kommet på besøk. Begge godt oppi åra. Fikk lurt med meg onkelen med på festen. Men ikke nok med det men med på diverrse leker. Blant annet blyant ned på flaska. Og etter det fikk eg han til å sette seg på gulvet for å fortelle eventyr. Elsker hans eventyr. Han levde seg så inn i dei. Forskjellige stemmer og lyder. Plutselig satt alle unga rundt han å hørte på😍 Selv noen av dei voksne kom å satte seg for å høre på.
      Et fantastisk mine å tenke tilbake på. Dessverre gikk onkel bort i 2013. Nesten 93år

    40. Et ganske koselig minne er lillejulaften når pakkene var lagt under treet og mormor, søsteren min og jeg smugklemte på pakkene. Mormor var den som var mest ivrig og trakk opp oss ungene. Hun var som et lite barn mår det gjaldt jul 🎄🤶

    41. Mitt beste minne må vera når me var små og gjekk i lag med alle opp i floren/fjøset for å gi fjøsnissen graut. Eit år satt han der i høyet når me kom med grauten. Me gav nissen graut, og me fekk lommelykter av fjøsnissen. Så når me gjekk haim over lyste me med lommelykter og var så stolte av at me lyste opp vegen for alle saman.
      Vil gjerne vinne perlene. Ynskjer deg og dine ei fin jola høgtid

    42. 😊Det beste minnet er vel da jeg sto å ropte til nissen inn i peisen,…. Og han svate! – Det var jo ikke alltid jeg fikk det rette svaret😉-Lite visste jeg at det var bestefar som hadde gjemt en kassettspiller i peisen og bare trykket på play❤️ Jeg var lykkelig for nissen svare jo🥰Et herlig minne å tenke tilbake på i voksen alder❤️
      God jul til dere alle og husk å senk skuldrene✨✨

    43. Gode juleminner med lukten av surkål på koking og å sette opp julenek 🎄🤶

    44. Jeg var nok 5-6 år. Husker jeg satt i vinduet og så nissen gikk ute i gata. Vi hadde egentlig aldri besøk av nissen, men denne gangen kom han innom. Jeg visste egentlig at nissen ikke var ekte, men hadde ingen anelse om hvem det kunne være. Det manglet ingen i stua.. har aldri fått vite hvem nissen var…et evig mysterium og et morsomt minne🎅

    45. Synd eg ikkje e nabo med deg GroVibeke, for en glede du gir til naboene 🥰. Når har eg ligget i 5 dager med influensa, heise. Testet torsdag om corona, var negativ, heldigvis. 5!!!dager har eg gått glipp av de siste innkjøp av gaver, ikke bakt. Så eg håper eg har littt bedre energi imorgen og få fart på det meste. En historie fra min barndom huske eg godt: min mor og min far og meg tok taxi fra Tjensvoll til Hinna, for å feire jul med tanter, onkler og søskenbarn. Taxien kommer ikke lenger enn til svingene, mye mye snø. Måtte gå da derifra og opp til min tante som bodde på toppen av en bakke. Vi måtte krype og holde oss irekkverket for å komme opp. Og den julaften, eg var 7 år, fikk eg minnebok av søskenbarna mine 🥰. Og de fikk skrive i den. Dette var en flott jul hos min tante🎄🥰❤️

    46. Jeg var vel en 8-10 år. Hadde ønska meg ski, men da alle gavene var delt ut hadde jeg ikke fått ski. Da sa far: gå ut og se bak døra. Og der sto skiene. Måtte ut med en gang å prøve dem selv om det kun CAR bitte litt snø.

    47. Var alltid ett grusomt kaos med pynt, vaskebøtter, baking, stryking osv då me ungane gjekk til sengs litla julafta… Me stod opp til ett perfekt julehus julafta morgon, var nok ein person som ikkje sov særleg den natta 😊 Slik var det kvart år…, til me vart ‘store nok’ til å hjelpa til 🎄

    48. Husker svært lite fra da jeg var liten desverre, men det jeg har godt i minne er lille julaften 💝 Kvelden før «den store dagen», da pappa tok med det selvhugget juletreet inn i ståga og jeg ventet i spenning (og utoldmodig) mens det ble satt på juletrelys. Og så ble det min/vi barna’s tur til å pynte treet 🎄 En koselig tradisjon!
      Har også et lite glimt av et minne fra (et eller annet år) kvelden på julaften eller morgenen etter, at det var spennende å se snøscooterspor bortover snøen bortenfor låven – ble fortalt at det var nemlig julenissen som hadde kommet og dratt på snøscooter 😄

      God jul til deg og dine 😊

    49. Mitt beste minne må være vogga med utstyr eg fekk med Tina dukke – og alle dei fine kleda som mor mi hadde sydd til den dokka.

      Ynskjer deg og dine ei verkeleg God Jul 😀

    50. Noe av det jeg husker best er besøk av besteforeldre julaften,de kom annenhver jul,og søstera min som bestandig skulle besøke søskenbarnet vårt ,borti gata,like før nissen skulle komme hvert år.Fant jo ut etter hvert som jeg var større at det var jo Hu som var nissen og besøket borti gata var en unnskyldning så vi ikke skulle finne ut at hun var nissen.🎅🎅🎅

    51. ja da får vi se da om jeg er en heldig vinner om ikke er det hyggeloig for noen andre å vinne ,og klart det er umulig att alle vinner det skjønner vi alle .
      Jeg kom til Norge sommeren da jeg fylte 6 ,er født i usa :=) heime hadde vi fisk til middag 4 og 5 dager i uken ,så da julen kom og det ble innkjøpt en halve hel griseside med hode og det hele ,ja da kjente eg en sitrende spenning,dei voksne min far min stemor og hennes foreldre ,ja vi bodde alle i samme hus jobbet godt sammen ,og griseholde ble kokt og jeg minnes resultatet ,verdens beste syktaflesk ,å det var ei lykke og en nytelse å få det på brødskiva :=)

    52. Da jeg var 4 fikk broren min og jeg hver vår rallybil. Min var rød, og skikkelig tøff. Mormor ga oss alltid votter eller sokker med en femmer i hver.
      God jul!

    53. Jeg husker saa godt at vi satte ut risgrot paa trappa til Nissen. Ha en alle tiders Jul og godt Nytaar . Jeg skulle onske nissen vil komme med det fine garnet med alle de fine fargene. Hilsen Mary Ann.

    54. Jeg har ingen spesielle minner. Denne julen har jeg kosa meg fælt med bloggen din🤗
      Imponert over alt du tryller frem på kjøkkenet . Og ikke minst din rauser av gaver. Ja , jeg vet du har blitt sponset , men det er jo ikke alltid. Noen ganger tar du fra ditt eget lager.🧶🧶🧶
      God Jul🎄

    55. Vi feiret i mange år sammen med min morfar som var enkemann. Han var alltid fornøyd når han fikk et par med kamelhårstrømper og et blad om hester. Husker godt den julekvelden vi fikk melding om at hans bror var død, plutselig, på julaften. Det var spesielt. God jul til dere alle, med eller uten strikkedilla. Hilde

    56. Mitt sterkeste juleminne er fra julaften når jeg va 4-5 år gammel. Hver gang det var min tur til å åpne pakke så løp jeg inn på kjøkkenet for å åpne den alene slik at jeg så gaven først, før jeg løp jeg inn i stua igjen med den åpnede pakken for å vise den frem til familien. Hver gang jeg åpnet en pakke så kastet jeg fra meg gavepapiret på kjøkkenbordet, hvor mamma hadde tent et stearinlys for å gjøre det litt koselig, og veeel… plutselig hylte brannalarmen mens hele familien var samlet i stua, og på kjøkkenet stod bordet i flammer. 🙈 Heldigvis kom vi unna det hele med bare en svartbrent overflate på kjøkkenbordet, og hendelsen sees tilbake på med latter av familien 😂
      Ønsker alle en fin jul og et godt nyttår ❤️

    57. Hei
      I min barndom på 1970-80 tallet gikk vi julebukk til nabogårdene, slik som Prøysen skriver så fint i visa si.
      Kjempegøy og samtidig litt skummelt.

    58. Juleminne fra da jeg gikk på barneskolen i 1 eller 2 klasse og nylig hadde fått vite at julenissen ikke var ekte. På den julaften skulle jeg motbevise dette men det hadde nok foreldrene mine fått med seg å hadde dermed leid inn en mann med skjegg så det var umulig å motbevise. Ble dermed noen år til der nissen fantes 🙈

    59. Jeg 4år å vi feiret første jula å den nesten jula i det mye huset som mamma å pappa hadde bygget. Våknet til att treet var pyntet når vi våknet på julaften. Det var fast tradisjon. Godteri i sokken som hang på døra. Mamma hadde kjøpt en nisse som satt på en huske å hang i vinduet i stua. Under juletreet var det den beste gaven nemlig en rattkjelke i plast å den var rød. Det var den beste å raskeste i hele feltet. Å den fulgte meg helt til ungdomsskulen. Nå er både mamma å pappa borte men minnene er med meg for alltid❤️

    60. Igjen så flotte gaver du deler ut, WOW 😲 ♥
      Mine beste minner er fra da mine besteforeldre levde (jeg var maks 7 år), da måtte jeg nemlig altid “hjelpe” bestemor på kjøkkenet! 🤤
      Det var den eneste måten de kunne holde meg i ro på!
      😂 😂 😂

      Hvis jeg skulle vinne hadde det vært litt moro med perler, for jeg har aldri perlert før! 😊
      Men garn står absolutt øverst på ønskelista! 😁

      Ønsker deg og dine en riktig flott og koselig jul ♥

    61. Da jeg var liten feiret vi alltid julaften sammen med min onkel og farmor. En julaften da jeg var 5-6 år hadde min onkel bestemt seg for å ha det litt morro med meg og julegaven fra han. Så da tiden kom for å pakke opp fra han sto mamma klar med kameraet, jeg pakket opp og ut kom det en pakke Korni flatbrød. Ja dere skulle sett ansiktsuttrykket mitt da ja, hehe men onkel gikk ut i gangen og hentet en ny gedigen julegave. Ut fra denne kom den største julenissen jeg hadde sett til da, og et nytt bilde ble tatt. Er skikkelig artig å se på de to ansiktsuttrykkene sammen.

      Skulle jeg nå bli trukket ut som vinner hadde det vært kult å få perlepakken 🙂

      Ønsker deg og dine en riktig flott julefeiring.

    62. Husker jeg var ca 4 år og fikk hjemmesydde dukkeklær som mamma hadde sydd. Det var sp mye fint og jeg har tatt vare på det. Det var et stort øyeblikk som har brent seg fast i minne mitt.
      Takk for at du er så raus og nok en gang deler av dine goder. God jul til deg og dine❤️

    63. Åh så artig å lese. Mitt minne er ikke ett spesielt år, men alle årene vi har ventet i spenning på å pakke opp pakkene i tur og orden. Og kos med familien ❤ og hvis jeg skal bille, selvsagt hadde det vært artig å motta perler 🥰❤

    64. Det må være det året familien min reiste 100 mil for å feire jul sammen med mormor, morfar og resten av familien i nord. Vi ble syke hele gjengen etter kort tid og det ble ikke helt det vi hadde sett for oss. Men jeg husker godt at jeg fikk en A-ha kassett som jeg hadde ønska meg lenge, så jeg lå på senga og hørte på walkman og prøvde å komme meg til hektene

    65. Eg har et minne fra jeg var i barneskolen. Jeg og mine søsken var hjemme alene, og fant ut at vi skulle snike i gavene😬 Det er den kjedeligste julaften jeg noensinne har hatt, og tror mine søsken er enig. Gjorde ikke det igjen, og gjør det fortsatt ikke (er over 50)😀 Skulle jeg være heldig å bli trekt ut som mottaker av en av dine flotte pakker, så er jeg glad uansett hva det blir. Jeg er ei som gjør litt av hvert når det kommer til håndarbeid og hobby. God jul ønskes 🤶🎅

    66. Flotte gåver – igjen!
      Eg tek gjerne garn om eg skulle vere heldig å vinne, men har ikkje noko imot perlene heller.
      Ha ei fortsatt fin adventstid! Og vidare ei fredfull og god jul!

    67. Strikker mer enn jeg perler, perling skjer mest på jobb, og ungene hjemme har blitt så store. ☺️
      Det juleminnet jeg husker best, er noe som skjedde hver julaften.
      Etter middag og julegaver , så satte vi oss ned alle sammen, og farmor leste juleevangeliet for oss. Det var en koselig tradisjon som ble borte når hun døde i 2000.
      God jul til deg og dine 🤶🏼🎄🎅🏻

    68. Eit minne som har brent seg fast i minnet mitt, er jula då eg var rundt 10 år. Mamma sydde stor sett alle kleda våre, og då spesielt jakker og utebukser der ho kjøpte stoff hos den lokale ullvarefabrikken. Gleda var difor stor då eg pakka opp ei burgunder kjøpe-boblejakke! Den første kjøpte jakka eg kan hugsa at eg hadde 🙂

    69. Jeg har et litt morsomt minne fra ei førjulstid. Jeg gikk sikkert på barneskolen, for jeg kom heim fra skolen og gikk på badet for å skifte klær, og i badekaret lå det et halvt grisehode og stirra på meg 😱😄 Mamma skulle lage sylte til jul, og grisehodet lå der og ble vaska/skylt.
      Jeg ønsker meg garn 😊 Har ikke helt oppdaga “voksenperling” enda, perler og stryker for mye på jobb.

    70. Min mest spesielle jul var julen 1995. Jeg var da 21 år gammel og hadde fått min første datter i mai samme år. Julen ble spesiell fordi min kjæreste da endelig fikk komme hjem etter lang cellegift kur på Radiumhospitalet og feire jul sammen med oss. Siden hans fremtidsutsikter da var veldig usikre feiret vi jul sammen med både min og hans familie. Heldigvis gikk det godt og vi har lært oss å settepris på hvert eneste år vi får sammen om jeg skulle være så heldig så er både garn og perler sv interesse

    71. Juleminne
      Var 8 år og hadde vannkopper, men gleden var enorm da jeg fikk gå-dokke (fra Amerika)
      Den gang var det hvit jul.
      God jul til deg og dine

      1. Ikkje sant? Var ALLTID hvit jul når eg også var liten! Slo aldri feil! Me gikk til skolen på ski hele vinteren. Nå er det lenge siden det var snå her på jul, men kommer den ikkje før nyttår så kan det bare være med hele snøen 🙂

    72. En jul måtte far ut med hunden etter middagen og akkurat når han var ute kom nissen😀 og hunden begynte og bjeffe kjempemasse fra kjelleren😀

      1. Haha ja eg tror me alle har slike morsomme historier som me ikkje skjønte der og da, men som me nå tenker: “Så lettlurte me var” – Var jo rart at pappa ALLTID var ute på et eller annet akkurat når nissen kom…hehe

    73. Husker godt da jeg var 7 år og ønsket meg en båndopptaker (er gammel ja 😅) vi hadde ikke mye penger den gangen så mor kjøpte den på salg den sommeren, den jula kom «aldri « men da den endelig var der, så ble den virkelig elsker og brukt 😁jule glede til alle fra meg 🎄

    74. Om jeg skulle være så heldig å vinne vil jeg gjerne ha garn 🙂
      Et av de første juleminnene er når foreldrene mine hadde fått en nabo til å være julenisse og komme innom på julaften, jeg ble livredd. Det ble det eneste året vi hadde utkledd nisse hjemme..
      Vi har ikke nisse hos oss nå på julaften heller, men vi setter ut grøt kvelden før.

    75. Det første minnet jeg kommer på nå,var at vi hengte julestrømpe på senga lille julaften.
      Å våkne på julaften og titte nedi den var kjempespennende. Etterpå gikk vi tre søsknene opp og ble møtt av et nydelig pynta juletre. Det hadde mamma og pappa pyntet kvelden før.
      Det kan ikke gå en dag uten at jeg strikker, så skulle jeg være så heldig å vinne ønsker jeg meg garn. Ønsker deg og dine en god jul.

    76. Jeg husker godt den jula mamma hadde vunnet litt mer enn 40kr i Lotto, og jeg fikk en rååååsa barbiebil! Husker også da jeg snoket i julegavene mine i skapet. Det var ikke like stas å åpne feks Jakten på den forsvunnede diamanten på julaften da nei🙈 Både garn og perler er velkomment her.

      God jul!

    77. Gavepakken med fargerikt garn hadde vært midt i blinken for meg 😁 Veldig glad i masse fager 🥰🥰
      Når jeg var 4 feiret vi jul på hytta, jeg husker ikke så mye av det, men det sitter igjen som et veldig godt minne. Det var sikkert ikke like koselig for mine foreldre, hytta er ikke vinterisolert feks. Grunnen til at vi feiret der var at min farmor lå på det siste og de ville være nær henne. Men altså, tross omstendighetene så lagde de en god jul med gode minner 🥰🥰 Jeg måtte spørre min far for ikke så lenge siden om det var tilfelle eller om det var min fantasi, han bekreftet at den julen ble feiret der 🥰🥰
      Ønsker deg og dine en flott jul!

      1. Eg har siden eg var liten drømt om jul på ei hytte! Hytta skulle ligge på fjellet, men man måtte kunne kjøre helt til hytta og det måtte være masse snø. Da skulle eg bygge snøhuler og det skulle lages masse snølykter. Ååå det hadde vært sååå koselig! Kan fortsatt tenke meg en hel jul på et hytte med peiskos <3

    78. Så koselig med en give away til. Har vært så koselig å lese hva alle skriver i kommentarfeltet. 🙂 Jeg har flere gode minner fra jul som barn. Spesielt husker jeg at jeg og min søster likte å ligge på gulvet i nærheten av juletreet og gavene og tegne. Husker så godt spenningen og den laange ventetiden. Om jeg blir trukket ut til å vinne en av de flotte gavene dine, så blir jeg så glad uansett hva jeg vinner. God jul til deg og dine 🙂

      1. Å ja, den tiden fra me satte oss til middagsbordet til me kunne starte med gavene tok jo en eviiighet!! Det skulle både ryddes OG vaskes opp før kaker/dessert kom på bordet og først etter det ble det gaver! Eg er sikkert på at det tok mange mange timer, husker det føltes sånn! Men akk for en herlig tid <3

    79. Mitt beste juleminne er ikke et men flere….julekvelden hos mormor og morfar med hele storfamilien. 🎅🤶 Vi kunne lett være over 20 stk og haugen av pakker….Ja den var et syn.
      Nå har mine besteforeldre vært døde i mange år, men jeg savner de ennå svært mye ❤❤❤

    80. I barndommen bakte vi julemanna. Det kjekkeste var å male dem, dekorere dem med konditorfarge. Vi brukte fyrstikker til å påføre fargen. Tok litt lang tid, men kjekt å få utfolde seg.

    81. Det eldste juleminnet mitt er nok da jeg fikk tavle med kuleramme i gave, antakelig omtrent da jeg begynte på skolen. Det vil si at det er omtrent femti år siden – “grøss”. Tavla har jeg fortsatt hengende i kjelleren . God jul! 🎄❤️

    82. Det eldste juleminnet er fra da jeg var ca 10 år, og min søster og hennes to små barn kom uventet på besøk i jula. De bodde dengang i Holland, og pleide bare å komme på besøk om sommeren. Dette var i 1970årene. Mamma og pappa visste nok om det, men det var en stor overraskelse for meg ❤.
      Jeg vinner gjerne perler, siden jeg skal begynne å perle marimekkokrakker nå når det blir litt ferie. Pleier ikke vinne så mye, men som du sier, alle kan ikke vinne.
      Men det er veldig hyggelig når du gir bort ting på bloggen😊.

      1. Det blir gøy å se hva du tryller frem til en krakk 🙂 Eg er veldig glad i min Marimekkokrakk, men plutselig så passet den ikkje helt inn på kjøkkenet likevel…”Stilen” på kjøkkene ble en litt annen enn det eg først planla. Krakken bruker eg til planter inne i stua, er fin sånn også. Har en krakk til på lageret mitt så kanskje den kan perles slik at den passer bedre på kjøkkenet 🙂 Finner nok frem perlene igjen på nyåret 🙂

    83. Mine beste minner om julen da jeg var 5 år og fikk dukkevogn som jeg lenge hadde ønsket meg. Minnes også de rolige dagene etter jul der hele familien var samlet. Brukte tiden til å puzzle, spille spill, lese og håndarbeid. Ønsker deg og dine en riktig god jul🙂

    84. Jeg må ha vært ca 7 år. Mamma hadde sydd en nydelig waldorf-dukke til julemarkedet, og mens markedet pågikk oppdaget jeg at den hadde fått oransje klistrelapp på seg som betydde at den var solgt. Uten at jeg visste det hadde hun kjøpt den til meg og da jeg pakket den opp på julaften ble jeg så ute av meg av forvirring og lykke at jeg begynte å slå mamma! Det ler vi av ennå; dukken fikk navnet Monika og ble gitt videre til min egen datter 20 år senere😊

      1. Ååå de dukkene er så koselige! Har mang en gang ønsket meg en, men dessverre 🙁 Kanskje eg bare må gå på et marked selv å kjøpe en nå når eg er voksen 🙂

    85. Har egentlig ikke noen spesielle juleminner. Takker for mange gode innlegg, og jeg er megaimponert over alle perla figurene dine!!
      Både garn og perler er like velkomment hos meg. God jul 🤶

    86. Hei!
      Det minnet som sitter best er lillejulaften med nyvaska hus, nypynta tre og hovmesteren på tv. Vi barna fikk være oppe til den var ferdig og bare det var stor stas. Nå må jeg ha med hovmesteren og pappas lutefisk på lillejulaften, ribbe og tre nøtter til askepott og Disney på julaften! Og pinnekjøtt på nyttårsaften, ellers blir det tatt på sparket.

      Det har blitt altfor lite strikking i året som har vært. Tror jeg trenger nytt garn, hint hint, og definitivt nye strikkeklær. Gått ned 20 kg dette året og nå merkes det skikkelig på klean. Fått dilla på kjoler og tunikaer, så neste år blir det mye egostrikk.

      God jul til deg og dine, og håper på en sykdomsfri fremtid for alle sammen!! Stay safe everybody!!

    87. For en flott giveaway❣️
      Et artig juleminne fra +40 år siden. Mine søsken og jeg hadde fått julegave fra amerika-tanta. Husker ikke helt hvem av oss som fikk det morsomme og nervepirrende “puslespillet”( perfection game) som måtte pusles på tid før det SPRATT 💥opp fra brettet.
      Like spennende å se om man klarte det før tiden var gått ut. Tror dette spillet fortsatt står på loftet i barndomshjemmet 💜.
      Jeg blir imponert over alt du produserer av spiselige ting samt perlerier og strikking Og blogging! Skulle jeg være den heldige vinneren, ønsker jeg meg garn 🧶.
      Ønsker deg og dine ei riktig god jul🌲. Kos dere med god mat og tid til hverandre.
      Stor digital juleklem ❤️🧡💛💚💙💜

    88. Et av juleminnene er fra julen -82, min mor lå i Bergen på sykehuset, og min far og jeg skulle feire med min søster, svoger og barn. Min søster var gravid, men babyen skulle ikke komme før januar. De kom lille julaften og alt var så bra som det kunne bli uten mor hjemme. Tidlig julaften morgen ble min søster fødsel syk, ble sendt med sykebil til sykehuset i Molde(fødte i ambulansen)jeg stod hjemme med pappa og tre tantebarn og skulle lage julemiddag. Jeg hadde akkurat fylt 17 år og var ikke så veldig høy i hatten,men dagen ble visst bra, jeg husker ikke annet en sykebilen og vi som stod i kjøkkenvinduet å så på. En fin gutt ble født,kjekk kar som blir 38 år i morgen. Moren min døde i mars -83 dagen før hun fylte 52 år,et trist,men også et fint minne å tenke tilbake på. Juleklem fra Sissel🎄

    89. Jeg husker veldig godt jula når jeg var 8-9 år. Keg fikk keyboard til jul av mamma å pappa 🤣 jeg som er så nysgjerrig skulle bare kjenne på noen pakker. Det de hadde glemt var å ta ut batteriene i det keyboard 🤫 så den spilte under juletreet 🤣 etter det slutta jeg å kjenne på julegaver. Var ikke så gøy å åpne når jeg viste hva det var

    90. Har vel egentlig ingen påfallende minner fra barndommen, ikke som jeg husker iallefall. Vil benytte muligheten til å ønske fortsatt god jul til deg og dine, og andre som leser dette. Klem.

    91. Det jet husker best med julen når jeg var barn er.
      Når mommo kom inn døra på julaften da var det jul 😊 de beste og fineste minnene.

    92. Jeg både strikker og perler, så for meg er det hvilket som 👌 Så nydelige gaver!

      For meg er snø fork nippet med jul og juleminner fra da jeg var lita – får en helt spesiell følelse da det er hvitt på julafton 😍
      Ellers er det aller tidligste minne jeg har at jeg og broren står i sofaen og titter ut etter nissen ❤️

Siste innlegg