Julekrydderkake ~ Oppskrift

 

 

Siden denne er laget i ei brødform, kaller eg det; JulekrydderBrød ♥ Å du hildrande du for noen smaker!!
Denne kicker godt og hele leiligheten duftet deilig jul 😀 Eg ble spurt av Marianne (En bloggleser i Kr.Sand) om eg hadde lyst å prøve oppskriften, det var det ingen tvil om! Aldri før har eg bakt krydderkake eller noe, så dette var absolutt en vellykket første gang 😀 Super enkel fremgangsmåte: Bland alt det tørre og ha opp i det våte,
rør godt og rett i formen (Eg smørte formen med litt smør + eg hadde bakepapir opp i)

 

 

 

 

 

Marianne tipset meg om at det var godt med tyttebær på, så ja, da var det duker for å smake litt forskjellig: En bit med tyttebær, en med tyttebær og en klatt med rømme, en med tranebæregelé og den siste med brunost. Koklusjonen ble at eg likte alle 4, men tyttebær (eller tranebær) med litt rømme vant. Den ble ikkje like mektig som de andre, brunost var SNADDER, ja mer snop bli det liksom ikkje 😀 Dette resulterer i at i morgen skal eg bake 2 brød til, eg vet nemlig om noen som garantert hadde satt pris på et brød eller 2 nå i førjulstia ♥

Vel, da må det jo bli en oppskrift da? (Har lov å dele)

250 gr mel
225 gr sukker
2 ts malt ingefær
3 ts malt kanel
2 ts nellik
1/2 ts revet muskat
2 ts Natron
1 1/2 dl Appelsinmarmelade
3 dl melk
150 gr margarin

 

 

Bland alt det tørre og bland inn marmeladen og melka – Rør godt (Eg brukte maskinen all the way) Smelt margarinen, avkjøl og rør det inn. Ha i brødform og stek på 175 gr i 1 time. La den stå i forma til den er godt avkjølt (Brødet blir litt klissete, skal være sånn) Løfte det så ut og ha det på rist, når det er helt kaldt, legg det i en brødpose (plastikk) og sett det i kjøleskapet. Marianne sa klart i fra at man smaker ikkje før dagen etter for brødet må få sette seg skikkelig – Det er absolutt verdt å vente på ♥ Skal nok bake noen av disse
til Kirkens Bymisjon også i år ♥

 

 

 

NYT!

 

 

 

Juleklem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer

Siste innlegg