Mitt eller ditt design?

Noen ting må snakkes om ofte, bør ikkje gå for lenge mellom hver gang fordi “ting” har en lei tendens til å skli ut…Har du f.eks designet noe i det siste? Ja funnet opp en ny genser eller jakke? Kanskje har du skrevet den ned og gjerne har du lagt den ut for salg? WOW, gratulerer så bra!! Ja for er det noe me trenger så er det flotte, kreative og ikkje minst GODE strikkeoppskrifter. Hva skulle man vel seriøst gjort uten?? Joda, man kunne jo bare strikket for å strikke, sjansen for at det da bare hadde blitt det samme om igjen og om igjen er jo til steden, men dog!
For ikkje å nevne hvor mangen ganger me garantert hadde feilet fordi me ikkje gjorde et godt nok forarbeid.
Ja, for det er sååå kjeedelig, mye kjekkere å bare strikke.

Nå kan eg jo i utgangspunket KUN snakke (eller skrive da) for meg selv, men eg er ganske sikker på at eg har MANGEN med meg når eg så ofte sier at eg er så overlykkelig over alle de vanvittig flotte og kreative designerene me har så langt! Som eg så ofte påpeker har det jo også de siste årene kommet ganske mange norske strikkedesignere som virkelig gjør det bra, og det gjør meg lykkelig! For det første så slipper eg sure miner når eg
i min iver over flotte oppskrifter fra utlandet får kjeft fordi de er på engelsk og ikkje norsk – For helt ærlig? Ingenting er mer gøy enn å lage et skikkelig SKRYTEinnlegg (basert på min mening only) av noe som en norsk strikkedesign har designet! Sånn trenger me MYE mer av selv om det allerede er en del.

For det andre så har flere av de norske uavhengige strikkedesignerene skjønt for lenge siden at størrelsen på ei gjennomsnitt dame er mer enn en XL som kun er 95 cm i brystvidde, skjønner??
SÅ STOR applaus for det! *Endelig*

Men, vettu hva som kan gjør meg litt oppgitt og litt sånn småirritert? Hmm hvordan skal eg egentlig forklare dette uten å bli helt halshuggetVel, la meg si det sånn kanskje: En dag kommer det for salg en vanvittig flott genser som bare alle MÅ HA med en gang, ja det blir nesten garnmangel i butikkene for alle skal strikke den i det samme garnet som designeren, forståelig nok og helt greit. Designeren høster masse ros og får mye skryt over ei skikkelig god oppskrift. Nå kommer det vettu; I  kjølvannet av designerenes suksess så popper det opp andre design, ja nesten i øst og vest fra ANDRE personer som strikker (Nei, de er ikkje helt designere ennå!) og det de har designet er OMTRENT en tro kopi av orginalen!?? Kanskje det er noen masker her og der som strikkes anderledes, men ALLE kan se hvor inspirasjonen kommer fra. Dette er jo vel å greit nok, ja for man har da lov å bli inspirert og lage sitt eget design, men her er det FEIL å kalle det for sitt eget design!! På veldig mangen av disse “kopiene” er det et fåtall (som eg har sett) som f.eks skriver i oppskriften: “Designet av meg med inspirasjon fra *bla bla*” Skjønner?? Hva er greia med å designet noe som allerede finnes?? Greit at du gjør det for egen del, men finn på noe mer orginalt da om du skal legge det ut for salg….Bare nevner det i forbifarten…

Det finnes design som eg elsker over alt og da strikker eg MANGEN av de, som regel til meg selv. Eg legger til mye av meg selv etter hvert i designet slik at eg liker det bare enda bedre. Men eg kunne ALDRI skrevet ned oppskriften basert på mine endringer for så å påta meg hele æra og selge den som mitt eget design! Mulig eg er alene om å bli forarget på dette?? Det er ingen problem å lage sin egen oppskrift basert på noe som allerede eksisterer, men INNRØM det og skriv det i oppskriften, hva er problemet liksom? Om eg f.eks har brukt en spesiell øking/felling eller andre triks som eg har blitt forelsket i så opplyser eg fra hvem eg har lært det av!

Når me først er inne på design og uavhengige designere, stakkar de sliter for kronene de tjener gitt! Ja, for det skal eg si deg, det er så MYE mer jobb med et design enn du kanskje aner. F.eks så lages gjerne genseren fra 80 til 140 cm i brystvidde + dette skal teststrikkes, prøves og det skal feiles. En designer bruker timevis sammen med pinner og garn foran pc`en og notatbøker, bare for at du skal kunne få kjøpe ei knakende
god strikkeoppskrift som du kan kose deg med.

Hva skjer?? Joda, det klages i hytt og dynevær om hvor dyrt det er for ei oppskrift! 60 kr liksom! For kun en oppskrift!?? Ja det er alt for mye, ja for du kan jo heller kjøpe et helt hefte til 75 kr – Da får du mye mer for pengene sier du, men likevel er det kanskje bare et plagg i heftet du strikker + at du også noen ganger er nødt for å kjøpe garn for å få tak i det heftet. Velbekomme sier eg bare. Kvalitet eller kvantitet??

Det finnes faktisk seriøse designeren som selv opplyser om at har du ikkje råd til å kjøpe oppskriften av en eller annen grunn så kan du ta kontakt så løser det seg.

Hvordan kan du snyte noen som bare vil hjelpe om det er pengene det står på?

Vettu hva det verste egentlig er? Det er at du syns 60 kr er så pass mye at du rett og slett deler oppskriftene med alle som vil ha, jepp, det er det som skjer ser du. Ved å gjøre dette snapper du lønna til designeren rett ut av hendene på henne eller han som laget oppskriften. Ikkje tull en gang, ser det hver eneste dag i flere strikkegrupper! Ja t.o.m på Strikkekafeèr! Det spleiser f.eks på en eller flere oppskrifter, det tas kopier og deles ut til 10 talls strikkere….En skam er det! Mener du også at dette er feil å gjøre så bli med å slå ned på det når du ser det på nett eller i RL! En ganske sikker klassiker på snikdeling av oppskrift er når noen spør direkte etter en spesifikk oppskrift og får til svar i kommentarfeltet:
“Sender deg en Pm”.

Mangen kommer til å protestere nå og si at det er ikkje alltid det er derfor det skrives, ok, hva er det da?? Vil veldig gjerne høre. Om det ikkje skulle dreie seg om deling av en spesifikk oppskrift hvorfor da skrive det i det hele tatt? Uansett veldig mistenkelig.

 

Slutt å del kjøpeoppskrifter over en lav sko og respekter de som gjør det mulig for oss å kose oss hver eneste dag!! Me burde heller sendt blomster til designerene og Takket dem i steden for å snyte de!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

6 kommentarer
    1. Jeg er så hjertens enig med deg. Det er på høy tid at enkelte nå begynner å vise respekt for det arbeidet designere legger ned i å lage flotte mønster som vi alle strikkeglade kan nyte godt av. Ja,hva skulle vi vel gjort uten designerne….bruke strikkepinnene som kløpinner???
      Jeg pleier også å gjøre min egen vri på enkelte oppskrifter,men det kunne da ikke ramle meg inn å si at det er mitt eget design. Men du vet,enkelte mennesker mener jo at de har rett til å stjele fra andre.Det er ikke greit i det hele tatt.En uskikk!!

    2. Er så enig. Har sett en spesifikk som kun kopierer andres design, har tom gitt ut bok. Jeg følger en russisk designer og hun er kjempeflink… Og ser plutselig at samme designer kopierer og legger ut som sitt design. Da kunne jeg ikke dy meg og si ifra at jeg også har strikket fra den russiske dama og hun har sååååå mye fint. Måtte slutte å følge henne på fb for jeg blei så forbanna hver gang😂😂 henter mye inspirasjon og rett opp ned genser og jakker blir ofte like striper eller ei. Men jeg prøver ihvertfall å designe noe jeg ikke har sett…. Men teknikker som inspirer meg. Foruten rett opp ned stripete jakker da….

      1. Eg er ganske sikker på hvem du sikter til og eg har har skrevet til henne noen ganger uten at akkurat det hjelper noe særlig. Men ja, det er forkastelig at NOEN skal kunne tjene godt på å utnytte andre sine ideèr.

    3. Dette kan du jo gjenta daglig uten at det blir bedre! Har ikke tall på de gangen jeg har blitt halhugget fordi jeg påpeker at det er rent og skjært tyveri! Selv om jeg alltid linker til loven, får jeg : jammen, jeg vil jo bare type svar og at jeg er ei sur gammal kjærring! Fortsett bare å fortell folk at dette ikke er greitt

    4. Dette var veldig godt skrevet! Jeg har strikket gjennom et langt liv så det sitter i fingrene, men å lage oppskrifter har jeg først begynt med de siste to årene. Det skal telles og måles og beregnes, og ikke minst forklares slik at også en nybegynner skal forstå. Jeg har grått over oppskriftene, og er kjempestolt over at jeg til slutt fikk det til. De som mener at strikkeoppskrifter koster for mye, og endatil deler dem villig ut burde prøve selv. Det er ikke så enkelt som det seg ut, og det tar mye tid før en oppskrift er helt på plass.

Siste innlegg